X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Muzyka

Niemen Czesław

Ostatnia aktualizacja: 25.06.2008 09:29
Po jego śmierci w 2004 roku Marek Niedźwiecki powiedział o nim: "Nie potrafił odnaleźć się w nowej rzeczywistości, ale nigdy usilnie nie zabiegał o popularność".
Audio
fot. TVP / M.Stankiewicz

Po jego śmierci w 2004 roku Marek Niedźwiecki powiedział o nim, że "(...) nie potrafił odnaleźć się w nowej rzeczywistości, ale nigdy usilnie nie zabiegał o popularność". Słowa te zdają się bardzo trafnie opisywać jedną z najwybitniejszych i zarazem najmniej rozumianych postaci polskiej sceny muzycznej – Czesława Niemena.
Jego przygoda z muzyką rozpoczęła się bardzo wcześnie.

CHÓRZYSTA NIEBIESKO-CZARNY  

Już jako kilkuletni chłopiec uczył się śpiewu w kościelnym chórze, by następnie, po wyjeździe do Gdańska, pójść do muzycznej szkoły średniej. Przełomowym momentem w życiu artysty było spotkanie z dziennikarzem muzycznym Franciszkiem Walickim. To dzięki niemu Czesław Wydrzycki przyjął pseudonim artystyczny, który następnie stał się także jego nazwiskiem. Również dzięki Walickiemu Niemen nawiązał współpracę z zespołem Niebiesko-Czarni, która przyniosła mu uznanie publiczności zarówno w kraju, jak i poza jego granicami. W 1963 roku na festiwalu w Opolu oczarował wszystkich piosenką "Wiem, że nie wrócisz". Wszystkich – prócz jurorów. Choć krytycy mieli na jego temat różne zdania, publiczność go uwielbiała.

NIEMEN I AKWARELE

Po rozstaniu z grupą Niebiesko-Czarni swoją działalność muzyczną związał z zespołem Akwarele. Utworami takimi jak "Czy mnie jeszcze pamiętasz?" i "Pod Papugami" podbił serca milionów słuchaczy. Jednak do historii polskiej muzyki na stałe wpisał się dzięki swojemu pierwszemu autorskiemu albumowi "Dziwny jest ten świat". Tytułowy utwór stał się najbardziej znanym z polskich protest songów, a sam krążek sprzedał się w Polsce w ponad 160 tysiącach egzemplarzy, za co 20 grudnia 1968 roku otrzymał status Złotej Płyty.

Było to wydarzenie bezprecedensowe, które nadało jeszcze większego tempa i tak błyskawicznie rozwijającej się karierze młodego Czesława. W ciągu następnych trzech lat nagrał trzy albumy, z czego dwa ("Sukces", "Czy mnie jeszcze pamiętasz?") powstały przy współpracy z zespołem Akwarele. Wydany w 1970 roku solowy krążek artysty zatytułowany "Enigmatic" do dziś uznawany jest za najlepszą polską płytę rockową.

"Sen o Warszawie"

[----- Podzial strony -----]

BLISKA I DALEKA ZAGRANICA

Lata 70. to okres zagranicznych epizodów w twórczości Czesława Niemena. Epizodów, gdyż tak naprawdę nigdy, pomimo wielu prób i starań, nie udało mu się zrobić międzynarodowej kariery. Koncertował we Włoszech, Francji, NRD, a nawet Indiach. W 1973 roku w RFN we współpracy z niemiecką wytwórnią fonograficzną CBS wydał album "Russische Lieder", na którym samodzielnie nagrał wszystkie głosy w partiach chóralnych. Wzbudził tym samym uznanie szefostwa wytwórni, która zaproponowała mu nagranie kolejnego krążka w Wielkiej Brytanii, a następnie w USA. Niestety, obydwa przedsięwzięcia nie zostały zwieńczone oczekiwanym sukcesem. Mimo to Niemen był daleki od załamania i porzucenia muzyki. Sprawiał wrażenie człowieka, dla którego najważniejsza była możliwość samodoskonalenia i wyrażania siebie poprzez twórczość. Popularność była zawsze na drugim miejscu.

ELEKTRONICZNE KATHARSIS

W połowie lat 70. postanowił skoncentrować się na swojej fascynacji muzyką elektroniczną. Pierwszym w pełni elektronicznym albumem był wydany w 1976 roku longplay zatytułowany "Katharsis". Jednak krytycy dość surowo obchodzili się z jego eksperymentalnym podejściem do muzyki. Również publiczność, przyzwyczajona do wpadających w ucho, prostych w odbiorze kompozycji zdawała się nie rozumieć intencji artysty. Niemen zdawał się być przytłoczony całą tą sytuacją. W latach 80. rzadko pojawiał się publicznie, skupiając się na pracy we własnym studio, co zaowocowało wydanym w 1989 roku kolejnym elektronicznym albumem – "Terra Deflorata". W dwa lata później ukazała się jego rozszerzona wersja, jednak i tym razem krążek przeszedł bez większego echa.

Ostatnia płyta artysty, przewrotnie zatytułowana "spodchmurykapelusza", ukazała się w 2001 roku. We wstępie Czesław Niemen umieścił następujące słowa: "Podtrzymuję nadal stwierdzenie, że ładne piosenki, jakie miały powstać, dawno powstały. Dlatego nie podejmuję się samooceny. (...) Spokorniałem i nie męczy mnie głód awangardowego zawracania głowy".
W tytułowym utworze, jakby przeczuwając nadchodzące wydarzenia, śpiewa: "czy chcę, czy nie chcę/ późno już/ wyznaczać górnolotne cele".

Michał Lubczyński

http://pl.wikipedia.org/wiki/Czesław_Niemen
http://www.lastfm.pl/music/Czesław+Niemen

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak