X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Muzyka

Msza, która przyciągnęła nastolatków do kościoła

Ostatnia aktualizacja: 27.12.2010 13:28
Na cztery, od murów świątyni w Podkowie Leśnej odbiła się salwa gitarowych dźwięków – tak w styczniu 1968 roku Czerwono Czarni rozpoczęli pierwszą w historii polskiego rocka mszę beatową.
Audio

Wydarzenie to odbiło się w kraju głośnym echem, było to bowiem pierwsze w Polsce i jedno z pierwszych na świecie, przedstawienie liturgii kościelnej w formie rock’n’rollowej. Utwory wykonane podczas mszy wkrótce trafiły na album "Pan przyjacielem moim".

- Ta płyta otworzyła Kościół na coś czego w nim wcześniej nie było – wspominał w audycji "Trójkowy Wehikuł Czasu", filozof religii prof. Zbigniew Mikołejko. - Użyto big beatowych narzędzi, żeby towarzyszyły mszy. To przyciągnęło tłumy wszelkie.

Księdzem, który wpuścił big beat do świątyni był proboszcz parafii w Podkowie Leśnej, ks. Leon Kantorski. Już w 1965 roku zezwolił by podczas mszy przygrywał gitarowy zespół o przekornej nazwie Trapiści. Grupa wykonywała utwory instrumentalne – od kompozycji mistrzów baroku po przeboje The Shadows.

Z inicjatywy Trapistów ksiądz Kantorski już w 1967 roku zwrócił się do Katarzyny Gärtner o napisanie kilku utworów przeznaczonych do wykonywania podczas nabożeństw. Teksty opracował pisarz Kazimierz Grześkowiak.

Premiera dzieła miała miejsce 14 stycznia 1968 roku w wypełnionym po brzegi kościele w Podkowie Leśnej. 8 utworów składających się na mszę beatową, wykonała czołowa grupa big beatowa Czerwono Czarni.

To odważne jak na owe czasy przedsięwzięcie było możliwe dzięki zmianom, które zaszły w Kościele po zakończonym w 1965 roku Soborze Watykańskim II.

- Przyniósł on zmiany liturgii. Zrezygnowano wówczas z mszy trydenckiej, odprawianej w języku łacińskim. W liturgii pojawił się język narodowy – mówił prof. Mikołejko.

Msza beatowa była jedną z widocznych oznak modernizacji Kościoła. Stanowiła próbę dotarcia duchownych do młodzieży ateizowanej przez państwowy system.

Na zupełnie inne efekty dzieła Gärtner liczyły komunistyczne władze, które w postępowej inicjatywie księdza z Podkowy Leśnej widziały szansę na skłócenie młodych z religijnymi tradycjonalistami.

- Nie słyszałem protestów konserwatywnych staruszek. Wszyscy na te występy lecieli z wypiekami. Była wielka potrzeba odświeżenia Kościoła - wspominał w Trójce prof. Mikołejko.

Aby wysłuchać audycji "Trójkowy Wehikuł Czasu" poświęconej historii pierwszej polskiej mszy beatowej, wystarczy kliknąć w ikonę dźwięku w boksie "Posłuchaj".

bch

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Rock’n’rollowcy czasów małej stabilizacji

Ostatnia aktualizacja: 22.11.2010 10:00
- Nie istniały narkotyki, piwo smakowało jak mocz pawiana, zostawała tylko alpaga, napój młodej inteligencji polskiej – big beatową atmosferę Warszawy lat 60. wspominał w Trójce muzyk grupy Pesymiści.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Warszawski Klan jako pierwszy wystąpił w obronie poziomek

Ostatnia aktualizacja: 01.04.2012 13:00
W latach 70. śpiewali o spychaczach dwusuwowych, tworzyli muzykę baletową i jako pierwsi w Polsce zastosowali na scenie dym z odkurzacza. Dziś mija 43. rocznica powstania zespołu Klan.
rozwiń zwiń