"Zna repertuar bardzo dobrze". Komentarze wokół występu Piotra Alexewicza

Ostatnia aktualizacja: 09.10.2025 17:29
Pierwsza sesja drugiego etapu przyniosła wyraźne kontrasty: od niepewnego startu Jacky’ego Zhanga, przez dojrzałe wykonania Piotra Alexewicza, po pełne wyobraźni i barw preludia chińskiej pianistki Yanyan Bao. Nasi komentatorzy doceniali przemyślane programy i osobiste interpretacje, ale nie szczędzili też krytyki tam, gdzie zabrakło lekkości, przestrzeni czy poetyckiej głębi.

Preludia nie wybaczają

Sesja poranna rozpoczęła się od występu Jacky’ego Zhanga, artysty reprezentującego Wielką Brytanię. W jego programie znalazły się Preludia op. 28 – utwory stanowiące ogromne wyzwanie, zarówno interpretacyjne, jak i kondycyjne.

- Zhang, w moim odczuciu, poległ na preludiach. Ale to zdolny, wrażliwy i świadomy pianista, więc nawet jeśli nie spełnił oczekiwań w kontekście znanych nam interpretacji Argerich czy Sokołowa, jasne jest, że nie powiedział jeszcze ostatniego słowa  komentował w Dwójkowym studiu Andrzej Sułek.

Z kolei Marcin Majchrowski odniósł się do długości wykonań. - Pytanie retoryczne do jurorów brzmi: co zrobić z tak rozciągniętymi interpretacjami? Dziesięć czy piętnaście lat temu mieliśmy już przypadek znacznego przekroczenia czasu regulaminowego, ale wówczas jury podeszło do sprawy liberalnie. Uważam jednak, że to wykracza poza literę regulaminu – powiedział.

Udany występ Piotra Alexewicza

Następnie na estradzie pojawił się Piotr Alexewicz – jeden z czterech polskich pianistów zakwalifikowanych do drugiego etapu Konkursu. Andrzej Sułek ocenił jego występ pozytywnie. - Triada, czyli preludia es-moll, Des-dur i b-moll, bardzo mi się w wykonaniu Alexewicza podobała. Preludium Des-dur słuchałem z ogromną przyjemnością. Polonez As-dur został zagrany z wielkim rozmachem. Heroizm, który momentami przechodził w patos, sprawia, że to utwór porywający. Dzieło, którego słucha się z zapartym tchem - zaznaczył.

- Ten fragment cyklu 24 preludiów wypadł tutaj najciekawiej. Miałem wrażenie, że w drugiej części opowieść nabrała kolorów. W grze Piotra Alexewicza czuć było, że długo obcuje z tym repertuarem. Zna go bardzo dobrze, co pozwala mu odchodzić od wcześniejszych interpretacji i podążać w nowym kierunku - dodał Marcin Majchrowski.

Jonas Aumiller: przemyślany program, mieszane emocje

Niemiecki pianista Jonas Aumiller zaprezentował bardzo przemyślane, intelektualne podejście do konstrukcji swojego programu.

- Aumiller ułożył program swojego występu w sposób niezwykle świadomy pod względem harmonicznym. Z pewnością dokładnie to przemyślał – i było to słychać. Widać, że pochylił się nad twórczością i biografią Chopina, rozumiał, co z czego wynika. To bardzo cenne podejście. W Polonezie jednak zabrakło mi przestrzeni. Dźwięk momentami był zbyt masywny - zauważał w popołudniowych komentarzach Andrzej Sułek. 

- W Polonezie fis-moll op. 44 nie wszystko się udało. Najbardziej brakowało mi oniryczności. Zwłaszcza we fragmencie, w którym Chopin wplótł rytm mazurka - dodał Marcin Majchrowski. 

Iskry wyobraźni, nuta kontrastu, Yanyan Bao

Chińska pianistka Yanyan Bao wywarła duże wrażenie na komentatorach. Marcin Majchrowski podkreślił, że "jej preludia były przejściem do bardzo subtelnej poetyki". - Muszę również pochwalić jej interpretacje polonezów. Były przekonujące i dopracowane - mówił.

- Zachwyciłem się jej grą – dodał Andrzej Sułek. - Chyba na zasadzie kontrastu, bo to było zupełnie inne brzmienie niż u większości uczestników. Jej wykonanie Ballady znalazłoby się w czołówce konkursu. Z Preludiów stworzyła opowieść, w której jej wyobraźnia wręcz iskrzyła - podkreślił.

XIX Konkurs Chopinowski

  • 40 pianistów z 14 krajów bierze udział w drugim etapie XIX Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego imienia Fryderyka Chopina w Warszawie. W tym gronie znalazło się czterech Polaków: Piotr Alexewicz, Adam Kałduński, Piotr Pawlak i Yehuda Prokopowicz. 
  • XIX Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka trwa do 23 października. Jego organizatorem jest Narodowy Instytut Fryderyka Chopina
  • Patronem i współorganizatorem wydarzenia Jest Program 2 Polskego Radia. Radiowa Dwójka zaprasza do wysłuchania komentarzy wprost z konkursowego studia radiowego
  • Zwycięzcę Konkursu poznamy w nocy z 20 na 21 października. Otrzyma on złoty medal i nagrodę wysokości 60 tysięcy euro. Polskie Radio ufundowało nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie mazurków. Wyróżnienie to przyznawane jest przez publicznego nadawcę od pierwszego konkursu w 1927 roku. 

***

Oskar Łapeta


. 
Czytaj także

Konkurs Chopinowski 2025 - etap II

Ostatnia aktualizacja: 09.10.2025 14:55
Dwójka zamienia się w prawdziwą scenę dla fortepianowych zmagań najwyższej klasy. Wprost z Filharmonii Narodowej transmitujemy Konkurs Chopinowski, zapewniając słuchaczom relacje na żywo, komentarze ekspertów oraz rozmowy z uczestnikami i jurorami. Przed nami II etap. Do dalszej rywalizacji jury dopuściło 40 osób.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Konkurs Chopinowski po I etapie. Z wyników cieszy się czterech Polaków!

Ostatnia aktualizacja: 07.10.2025 23:11
Jury XIX Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina dopuściło do II etapu czterdzieścioro pianistów. Wśród nich jest czterech Polaków: Piotr Alexewicz, Adam Kałduński, Piotr Pawlak i Yehuda Prokopowicz. Kolejny etap zmagań rusza już w czwartek.
rozwiń zwiń