Chór Polskiego Radia. Motety na Boże Narodzenie - koncert

Ostatnia aktualizacja: 10.01.2022 14:36
14 stycznia br. w krakowskim kościele pw. św. Marcina odbędzie się koncert z programem motetów skomponowanych przez niemieckich mistrzów muzyki barokowej. Tym razem w przeważającej części kompozytorów noszących jakże znamienne dla tej epoki nazwisko – Bach…
Plakat koncertu NAVIGATIO. Motety na Boże Narodzenie
Plakat koncertu "NAVIGATIO. Motety na Boże Narodzenie"Foto: materiały prom.

Warto pamiętać, że rodzina Bachów przez prawie dwieście lat miała istotny wkład w kształtowanie historii niemieckiej muzyki. Pochodziło z niej ponad 50 znanych muzyków i kilku ważnych kompozytorów, z których największe uznanie zdobył wprawdzie Johann Sebastian, ale dokonania innych członków tego znamienitego rodu są równie doniosłe.

Obok kompozycji Jana Sebastiana Bacha w koncercie Chóru Polskiego Radia usłyszymy utwory Johanna Christopha Bacha, organisty w kaplicy zamkowej w Arnstadt i klawesynisty kapeli dworskiej w kościele św. Jerzego w Eisenach; Johanna Michaela Bacha, organisty w kościele w Gehren i stryjecznego dziadka Jana Sebastiana, a także Johanna Ludwiga Bacha, kantora i kapelmistrza kapeli na dworze w Meiningen. Kompozycje rodu Bachów uzupełnią utwory Heinricha Schütza – niemieckiego kompozytora i organisty stawianego na równi z Claudio Monteverdim.

Koncert wypełni muzyka związana z okresem Bożego Narodzenia. Zabrzmi zatem tradycyjne, adwentowe, pełne nadziei wołanie Rorate coeli ("Niebiosa spuście rosę") opracowane przez Heinricha Schütza, jak również kompozycje świąteczne do słów Marcina Lutra: Nun komm, der Heiden Heiland - hymn na I niedzielę adwentu i jedna z najpopularniejszych kolęd niemieckich Vom Himmel hoch, której wybrane wersety posłużyły Johannowi Christophowi Bachowi do skomponowania motetu Merk auf, mein Herz, merk auf.  

Gatunkiem, który zdominuje koncert jest właśnie motet – jedna z najstarszych form wielogłosowej muzyki wokalnej, uprawiana od XIII do XIX wieku. Choć w średniowieczu był on utworem wielotekstowym (zawierał różne teksty w różnych głosach) i podejmował zarówno tematykę religijną i świecką, w renesansie ustaliła się jego klasyczna forma jako utworu z jednym tekstem, wyłącznie religijnym. Barokowe motety kontynuowały klasyczną formę, związaną z przekazem religijnym, rozwijając się jednak w koncertującą formę nie tylko wokalną, ale wokalno-instrumentalną. Podczas koncertu zabrzmią – zgodnie z barokową regułą varietas – zarówno motety solistyczne jak i formy wokalno-instrumentalne.

WYKONAWCY:

Chór Polskiego Radia 

Andrzej Zawisza – pozytyw

 

Soliści:

Magdalena Jaworek

Magdalena Kaczmarek

Dorota Strączek

Krzysztof Michalski

Stanisław Zyskowski

Adam Radnicki

Adam Kawa (przygotowanie motetów solistycznych)

Maria Piotrowska-Bogalecka – dyrygent

 

PROGRAM:

Johann Sebastian Bach (1685-1750) Prelude z III Suity wiolonczelowej C-dur 

Johann Michael Bach (1648-1694) Herr, ich warte auf dein Heil 

Johann Christoph Bach (1642-1703) Wie schön leuchtet der Morgenstern

Heinrich Schütz (1585-1672) Rorate coeli 

Heinrich Schütz Nun komm, der Heiden Heiland 

Johann Sebastian Bach Nun komm, der Heiden Heiland 

Johann Christoph Bach Lieber, lieber Herr Gott

Johann Ludwig Bach Unsere Trübsal

Johann Sebastian Bach Wir glauben all an einen Gott

Johann Michael Bach Fürchtet euch nicht 

Johann Michael Bach Sei, lieber Tag, willkommen 

Johann Sebastian Bach Sarabande z III Suity wiolonczelowej C-dur 

Johann Christoph Bach, Merk auf, mein Herz, merk auf 

Koncert Chóru Polskiego Radia został zrealizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca oraz Fundację Chór Polskiego Radia-Kraków ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

 

Patroni medialni:
Program Drugi Polskiego Radia

Radio Kraków

Zobacz więcej na temat: Chór Polskiego Radia

Czytaj także

Navigatio Ars – muzyka niemieckiego romantyzmu

Ostatnia aktualizacja: 23.11.2021 16:04
Kolebką jednej z najbardziej znaczących formacji kulturowych, romantyzmu było środowisko artystyczne Niemiec. Z budzących się do narodowego zjednoczenia państw niemieckich romantyzm niósł się do innych europejskich krajów, wyznaczając nowy, rewolucyjny kierunek myślenia o literaturze, sztukach pięknych i muzyce.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Kazimierz Pustelak nie żyje. Wybitny tenor zmarł w wieku 91 lat

Ostatnia aktualizacja: 11.12.2021 19:50
Był legendą polskiej opery. Artystą, który zapisał jedną z najpiękniejszych kart w naszym życiu muzycznym. W wieku 91 lat zmarł Kazimierz Pustelak, wybitny polski tenor, jeden z najbardziej cenionych i kochanych przez publiczność śpiewaków. Związany przez ponad pół wieku z warszawskim Teatrem Wielkim, wystąpił w prawie 1200 spektaklach na tej scenie, tworząc niezwykle bogatą paletę kreacji tenorowych.
rozwiń zwiń