Koncert "Samotność w zamku". Corina Marti w Studio PR im. W Szpilmana

Ostatnia aktualizacja: 22.07.2025 12:22
Madrygały, chansons i tańce - muzyka, która pierwotnie towarzyszyła spotkaniom w dworskich salonach - tym razem zabrzmi zupełnie inaczej: samotnie, bez głosów, na renesansowym klawesynie. Koncert „Samotność w zamku. Introspekcyjna muzyka włoska na klawesyn renesansowy” to solowy występ Coriny Marti, jednej z najważniejszych interpretatorek muzyki dawnej. W programie utwory mistrzów takich jak Antonio Valente, Jacopo da Fogliani czy Marco Facoli – kompozytorów, którzy nadali nowy kierunek klawiszowej muzyce epoki odrodzenia.
W programie utwory mistrzów takich jak Antonio Valente, Jacopo da Fogliani czy Marco Facoli  kompozytorów, którzy nadali nowy kierunek klawiszowej muzyce epoki.
W programie utwory mistrzów takich jak Antonio Valente, Jacopo da Fogliani czy Marco Facoli – kompozytorów, którzy nadali nowy kierunek klawiszowej muzyce epoki.Foto: Mat. pras. / Polskie Radio

Koncert: Samotność w zamku. Introspekcyjna muzyka włoska na klawesyn renesansowy

Wykonanie: Corina Marti (klawesyn renesansowy)

30 lipca (środa) 2025, godz. 19:00

Studio PR im. W. Szpilmana, al. Niepodległości 77/85, Warszawa

Wejściówki na koncert można rezerwować pod adresem: koncertydwojki@polskieradio.pl. Ilość miejsc jest ograniczona.

Muzyka zawarta w tym programie powstała z myślą o dworskich salonach: są to madrygały, chansons i tańce, często opowiadające o tęsknocie, niespełnionej miłości czy odrzuceniu. Tym razem jednak usłyszymy je na instrumencie klawiszowym.

Corina Marti i "Samotność w zamku"

Tytułowy "zamek" ma więc podwójne znaczenie. Z jednej strony odnosi się do historycznych miejsc, w których ta muzyka wybrzmiewała. Z drugiej - symbolizuje przestrzeń odosobnienia, refleksji i wewnętrznego dialogu. Ramy czasowe wybranego przez Corinę Marti repertuaru obejmują takich twórców, jak Antonio Valente, Jacopo da Fogliani czy Marco Facoli - wybitnych klawesynistów i organistów, którzy stworzyli nowy styl i język muzyczny, zapowiadający kolejne epoki w dziejach muzyki klawiszowej.

Corina Marti - klawesynistka i flecistka, jest uznawana na całym świecie za swoje wyjątkowo ekspresyjne interpretacje (Toccata) oraz doskonałą, niezawodną technikę (Diapason). Jej obszerna dyskografia obejmuje repertuar od XIV-wiecznych istampitte i intabulacji aż po koncerty solowe i muzykę kameralną dojrzałego baroku - świadectwo szerokich zainteresowań i mistrzowskich umiejętności wykonawczych.

Artystka prowadzi intensywną działalność koncertową jako solistka i kameralistka, regularnie występując w Europie, obu Amerykach oraz Azji. Współpracuje z wieloma renomowanymi zespołami muzyki dawnej, takimi jak Hespèrion XXI, Coro della Radiotelevisione Svizzera Italiana czy Helsinki Baroque Orchestra.

Jest współzałożycielką i dyrektorką artystyczną zespołu La Morra - utytułowanej formacji specjalizującej się w muzyce późnego średniowiecza i wczesnego renesansu, która - jak podkreśla Gramophone - "nigdy nie pozwala słuchaczowi się nudzić". Corina Marti prowadzi także badania nad repertuarem i rekonstrukcją średniowiecznych oraz renesansowych instrumentów klawiszowych i fletowych. Jej praca miała kluczowe znaczenie dla współczesnego odrodzenia tych instrumentów. Kształci młodych muzyków w Schola Cantorum Basiliensis w Bazylei oraz podczas kursów mistrzowskich na całym świecie.

Program koncertu

Sperindio Bertoldo (ok. 1530–1570)

  • Toccata seconda
  • Canzon francese
  • Frais e gagliard

Andrea Antico (1517) / Bartolomeo Tromboncino

  • Per dolor mi bagno el viso

Jacobo Fogliano (ok. 1473–1548)

  • Recerchare

Andrea Antico / Giacomo Fogliano / Bartolomeo Tromboncino

  • La non vol esser più mia

Giovanni Maria Radino (ok. 1550 – po 1607)

  • Padoana prima
  • Gagliarda prima

Andrea Antico / Bartolomeo Tromboncino

  • Hor ch’el ciel et la terra

Ippolito Tartaglino (1539–1582)

  • Canzon sopra Susanna
  • Canzon

Castell’Arquato / Domenico Maria Ferrabosco

  • Io mi sono gioveneta

Anonim, Castell’Arquato

  • La pose boreal
  • Ricercada

Scipione Stella (1558/9–1622)

  • Seconda breve canzon

Vincenzo Pellegrini (ok. 1550–ok. 1631)

  • Canzone detta la Berenice
  • Canzon detta la Diana

Antonio Valente (zm. 1601)

  • Fantasia del primo tono
  • Tenore del passo e mezzo con sei mutanze

Francesco Porta (1529–1601)

  • Ricercar quarto
  • Canzon seconda

Marco Facoli (1540–1585)

  • Padoana terza detta la Finetta

Cristofano Malvezzi (1547–1599)

  • Fuga secunda à quattro