Koncert: Samotność w zamku. Introspekcyjna muzyka włoska na klawesyn renesansowy
Wykonanie: Corina Marti (klawesyn renesansowy)
30 lipca (środa) 2025, godz. 19:00
Studio PR im. W. Szpilmana, al. Niepodległości 77/85, Warszawa
Wejściówki na koncert można rezerwować pod adresem: koncertydwojki@polskieradio.pl. Ilość miejsc jest ograniczona.
Muzyka zawarta w tym programie powstała z myślą o dworskich salonach: są to madrygały, chansons i tańce, często opowiadające o tęsknocie, niespełnionej miłości czy odrzuceniu. Tym razem jednak usłyszymy je na instrumencie klawiszowym.
Corina Marti i "Samotność w zamku"
Tytułowy "zamek" ma więc podwójne znaczenie. Z jednej strony odnosi się do historycznych miejsc, w których ta muzyka wybrzmiewała. Z drugiej - symbolizuje przestrzeń odosobnienia, refleksji i wewnętrznego dialogu. Ramy czasowe wybranego przez Corinę Marti repertuaru obejmują takich twórców, jak Antonio Valente, Jacopo da Fogliani czy Marco Facoli - wybitnych klawesynistów i organistów, którzy stworzyli nowy styl i język muzyczny, zapowiadający kolejne epoki w dziejach muzyki klawiszowej.
Corina Marti - klawesynistka i flecistka, jest uznawana na całym świecie za swoje wyjątkowo ekspresyjne interpretacje (Toccata) oraz doskonałą, niezawodną technikę (Diapason). Jej obszerna dyskografia obejmuje repertuar od XIV-wiecznych istampitte i intabulacji aż po koncerty solowe i muzykę kameralną dojrzałego baroku - świadectwo szerokich zainteresowań i mistrzowskich umiejętności wykonawczych.
Artystka prowadzi intensywną działalność koncertową jako solistka i kameralistka, regularnie występując w Europie, obu Amerykach oraz Azji. Współpracuje z wieloma renomowanymi zespołami muzyki dawnej, takimi jak Hespèrion XXI, Coro della Radiotelevisione Svizzera Italiana czy Helsinki Baroque Orchestra.
Jest współzałożycielką i dyrektorką artystyczną zespołu La Morra - utytułowanej formacji specjalizującej się w muzyce późnego średniowiecza i wczesnego renesansu, która - jak podkreśla Gramophone - "nigdy nie pozwala słuchaczowi się nudzić". Corina Marti prowadzi także badania nad repertuarem i rekonstrukcją średniowiecznych oraz renesansowych instrumentów klawiszowych i fletowych. Jej praca miała kluczowe znaczenie dla współczesnego odrodzenia tych instrumentów. Kształci młodych muzyków w Schola Cantorum Basiliensis w Bazylei oraz podczas kursów mistrzowskich na całym świecie.
Program koncertu
Sperindio Bertoldo (ok. 1530–1570)
- Toccata seconda
- Canzon francese
- Frais e gagliard
Andrea Antico (1517) / Bartolomeo Tromboncino
- Per dolor mi bagno el viso
Jacobo Fogliano (ok. 1473–1548)
Andrea Antico / Giacomo Fogliano / Bartolomeo Tromboncino
Giovanni Maria Radino (ok. 1550 – po 1607)
- Padoana prima
- Gagliarda prima
Andrea Antico / Bartolomeo Tromboncino
- Hor ch’el ciel et la terra
Ippolito Tartaglino (1539–1582)
- Canzon sopra Susanna
- Canzon
Castell’Arquato / Domenico Maria Ferrabosco
Anonim, Castell’Arquato
Scipione Stella (1558/9–1622)
Vincenzo Pellegrini (ok. 1550–ok. 1631)
- Canzone detta la Berenice
- Canzon detta la Diana
Antonio Valente (zm. 1601)
- Fantasia del primo tono
- Tenore del passo e mezzo con sei mutanze
Francesco Porta (1529–1601)
- Ricercar quarto
- Canzon seconda
Marco Facoli (1540–1585)
- Padoana terza detta la Finetta
Cristofano Malvezzi (1547–1599)