Jesienne "Mazovia goes baroque"

Ostatnia aktualizacja: 02.11.2010 16:06
Fascynująca wyprawa w świat XVIII-wiecznej wiolinistyki

O ile pierwsze, wiosenne odsłony tegorocznej edycji festiwalu „Mazovia Goes Baroque” można określić jako zorientowane na repertuar: albo prawie zupełnie nieznany albo co prawda znany, ale rzadko wykonywany, to trzy jesienne projekty nie rezygnując z programowej oryginalności, swoimi prawdziwymi bohaterami czynią wykonawców. Kilkoro spośród nich pojawi się w Polsce w roli solistów po raz pierwszy, a niemal wszyscy po raz pierwszy zaprezentują się warszawskiej i mazowieckiej publiczności.


Gośćmi cyklu będą trzy znakomite skrzypaczki. Francuzka, Alice Piérot, była pierwszą, długoletnią koncertmistrzynią Les Musiciens du Louvre Marka Minkowskiego oraz liderką Le Parlement de Musique Martina Gestera. Z czasem coraz więcej uwagi poświęcała projektom solowym i kameralnym, a nagrania których dokonała z klasycznym kwartetem AdFontes (Haydn, Gossec) oraz z barokowymi składami Les Veilleurs de Nuit (Biber) oraz Les Nieces de Rameau (CPE Bach) należą do fonograficznej klasyki. Od kilku lat jest koncertmistrzem orkiestry Le Concert Spirituel Hervé Niqueta,  a swoje pasje kameralistyczne realizuje w trio AnPaPié, z którym wystąpi na naszym festiwalu.

Reprezentantką młodszego pokolenia francuskiej barokowej wiolinistyki jest Amandine Beyer. Amandine liderowała wielu francuskim orkiestrom, by w końcu założyć swój własny zespół Gli Incogniti, którego nagrania elektryzują od kilku lat francuską i europejską scenę muzyczną. Wiolinistykę niemiecką reprezentować będzie Midori Seiler, koncertmistrzyni i solistka Akademie für alte Musik Berlin oraz belgijskiej orkiestry Anima Eterna. Przez wielu obserwatorów sceny muzyki dawnej uznawana jest za najoryginalniejszego muzyka grającego dzisiaj na skrzypcach historycznych.

Z Kanady przyjedzie do nas duet viol da gamba, Les Voix Humaines. Tworzą je Susie Napper i Margaret Little, niezrównane interpretatorki francuskiej i niemieckiej muzyki gambowej. Tylko geograficznym dystansem można tłumaczyć fakt, że w Europie nie cieszą się sławą porównywalną ze sławą wielkich europejskich wirtuozów. W Kanadzie Les Voix Humaines cieszą się wielką popularnością, co skłoniło je do stworzenia własnego festiwalu i ośmieliło do podejmowania wielu muzycznych eksperymentów z pogranicza różnych muzycznych stylistyk.

Ostatnią z dam, które odwiedzą Warszawę i Mazowsze będzie Viva Biancaluna Biffi, włoska fidelistka i śpiewaczka, której towarzyszyć będą perkusjonista Simone Mongelli oraz organista Armando Illario. Artyści wykonają hiszpańskie i portugalskie cantigi, a Viva Biancaluna Biffi zaprezentuje swój solowy program poświęcony włoskim frottolom.

Na koniec dwóch gentelmanów obsesyjnie penetrujących tajemnice muzyki Jana Sebastiana Bacha. Duński klawesynista Allan Rasmussen na koniec tegorocznego festiwalu zagra Wariacje Goldbergowskie, natomiast francuski lutnista Eric Bellocq dzieła lutniowe lipskiego kantora.

Szczegółowe informacje na stronie organizatora

 

12-14 listopada, Warszawa i Płock;  25-28 listopada, Warszawa, Radziejowice i Łochów; 10-13 grudnia, Warszawa i Płock