Baletki zamiast pantofelków. "Kopciuszek" w Poznaniu

Ostatnia aktualizacja: 11.02.2014 12:00
W środowym "Poranku Dwójki" zapraszać będziemy na premierę "Kopciuszka" w Teatrze Wielkim w Poznaniu. Najnowszej realizacji familijnego w zamyśle baletu fantastycznego podjął się w Poznaniu Paul Chalmer.
Sinfonia Sacra Andrzeja Panufnika odwołuje się do polskiej tradycji patriotycznej oraz religijnej. Czy taka muzyka sprawdza się w balecie? O tym mówił będzie choreograf  Gray Veredon
Sinfonia Sacra Andrzeja Panufnika odwołuje się do polskiej tradycji patriotycznej oraz religijnej. Czy taka muzyka sprawdza się w balecie? O tym mówił będzie choreograf Gray VeredonFoto: Kryziz Bonny / flickr / cc

Kanadyjski tancerz i choreograf od lat związany jest z największymi zespołami baletowymi Europy. Swoją karierę wykonawczą rozpoczął w National Ballet of Kanada, ale już wkrótce dostał angaż w Stuttgarter Ballett kierowanym przez Johna Franco. Był także tancerzem Etoile w Les Ballets de Monte Carlo, gościnnie występował m. in. w English National Ballet, Teatrze La Scala w Mediolanie i Operze Rzymskiej. Jako choreograf najczęściej pracuje we Włoszech, realizując swoje spektakle właśnie w La Scali i Operze Rzymskiej. Wiele choreografii Paula Chalmera powstało w Niemczech w Leipziger Ballett, którego artysta był wieloletnim dyrektorem.

Neoklasyczny język tańca, jakim posługuje się Paul Chalmer, jest niezwykle lekki, pełen elegancji i, co najważniejsze, idealnie współgra z muzyką Prokofiewa - muzyką, która w powiązaniu z warstwą choreograficzną wydaje się jeszcze bardziej bogata stylistycznie. Orkiestrę poznańskiej opery poprowadzi Tadeusz Kozłowski - jeden z najznakomitszych dyrygentów operowych w Polsce. Laureat Brązowego Medalu "Zasłużony Kulturze Gloria Artis", występował w niemal wszystkich krajach Europy. Dyrygował spektaklem "Kopciuszek" w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej (premiera 2010 r.). Symbiotyczna relacja pomiędzy układami choreograficznym i muzyką "Kopciuszka", obok bajkowej oprawy plastycznej autorstwa Anny Kontek, jest niewątpliwym walorem poznańskiej inscenizacji. Naszym gościem po 8.35 zastępca dyrektora d/s baletu Teatru Wielkiego w Poznaniu - Jacek Przybyłowicz.

Z kolei po 7.45 z prof. Teresa Grzybkowska i Marianna Kobuszewska-Bieske opowiedzą o wystawie "Martwa natura kwiatowa w szklanym wazonie" barokowego malarza Andreasa Stecha. W nadzwyczajnych okolicznościach odnaleziono znakomity obraz, "Martwa natura w szklanym wazonie", gdańskiego, barokowego malarza Andreasa Stecha (1635-1697). W dniach od 14 lutego do 20 kwietnia 2014 roku zwiedzający muzeum będą mieli wyjątkową okazję zobaczyć prawdopodobnie jedyną, zachowaną w sztuce polskiej, samodzielną martwą naturę kwiatową z XVII wieku. Obraz zachwyca swym delikatnym pięknem i pobudza do refleksji. Jest niewątpliwie jednym z najcenniejszych obiektów w zbiorach malarstwa Muzeum Wojska Polskiego i wpisuje się na listę skarbów kultury i dziedzictwa narodowego.

W "Poranku Dwójki" nie zabraknie również "Słowa na dzień", informacji kulturalnych, kalendarium, "Piosenki z rekomendacją" (w tym tygodniu utwory wybiera Olo Walicki - kontrabasista jazzowy, kompozytor, aranżer i producent) - i oczywiście naszej płyty tygodnia, czyli albumu z muzyką Mozarta pod batutą Claudia Abbado. To fragmenty opery "Czarodziejski flet" z udziałem solistów i Mahler Chamber Orchestra oraz "Koncerty fortepianowe" - 20 d-moll i 25 C-dur - w interpretacji Marthy Argerich i Orkiestry im. Mozarta w nagraniu z koncertu, który odbył się w marcu ubiegłego roku w Lucernie.
Na audycję zaprasza Marcin Majchrowski.

12 lutego (środa), godz. 6.00-9.00

mc