X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Muzyczna rocznicomania. Ważny impuls czy zachwianie proporcji?

Ostatnia aktualizacja: 14.01.2014 14:22
- Mam wrażenie, że obchodzenie rocznic to często przykrywka dla naszego lenistwa umysłowego - mówił w Dwójce Piotr Matwiejczuk. - Rocznice dają asumpt do zajęcia się określoną tematyką - odpowiadała Ewa Bogusz-Moore.
Audio
  • Muzyczna rocznicomania. Ważny impuls czy zachwianie proporcji? (W kontrapunkcie/Dwójka)
Banknot kolekcjonerski NBP upamiętniający 200. rocznicę urodzin Fryderyka Chopina
Banknot kolekcjonerski NBP upamiętniający 200. rocznicę urodzin Fryderyka ChopinaFoto: PAP/ Tomasz Gzell

Coraz większy wpływ na nasze, nie tylko polskie, życie muzyczne mają rocznice. To one w dużej mierze decydują o programach koncertów, festiwali i rozmaitych wydawnictw. Minionych dwanaście miesięcy było pod tym względem apogeum – w 2013 roku zbiegły się okrągłe rocznice urodzin Witolda Lutosławskiego, Ryszarda Wagnera, Giuseppe Verdiego, Benjamina Brittena oraz stulecie premiery "Święta wiosny" Igora Strawińskiego. Jak świat długi i szeroki, na wszystkich scenach i estradach, wykonywano dzieła wielkich jubilatów. W nowym roku czeka nas kolejny maraton rocznic: stulecie urodzin Andrzeja Panufnika, sto pięćdziesiąta rocznica przyjścia na świat Ryszarda Straussa, trzechsetna – Carla Philippa Emanuela Bacha, by wymienić tylko te ważniejsze.

Jakie skutki ma zdominowanie naszego kalendarza muzycznego przez uroczyste obchody rozmaitych rocznic? Czy rzeczywiście to przysparza takim kompozytorom jak Lutosławski popularności? Zdaniem krytyczki Doroty Kozińskiej postulaty te są realizowane w bardzo zróżnicowany sposób.
- Dużo ciepłych słów należy się pod adresem organizatorów Roku Lutosławskiego, natomiast kilka rocznic wyraźnie w naszym kraju zaniedbano - podkreślała. - Jedną z głównych przyczyn zaniedbań jest to, że w naszym nierocznicowym okresie zlekceważyliśmy pracę u podstaw, która, kiedy nadchodzi rocznica, pozwala nam ją odpowiednio uczcić.

Jako przykład nieudanej rocznicy Dorota Kozińska podawała polskie obchody setnych urodzin Benjamina Brittena. - Ta rocznica w ogóle została pominięta, zlekceważona i wynika to nie tyle z niewiedzy, ile przede wszystkim z odwiecznego problemu, że nie mamy ani cebulki, ani w co w kroić. Nie ma w Polsce ani teatru operowego, ani wystarczającej liczby świadomych muzyków, którzy potrafiliby godnie taka rocznicę uczcić.

Fakt ten nie przeszkodził zapoznać się z twórczością Brittena na okoliczność roku brittenowskiego Robertowi Piłatowi, filozofowi, który jest wielkim entuzjastą tego typu świąt, zwłaszcza jeśli chodzi o rocznice upamiętniające śmierć twórcy.

- Kiedy kompozytor umiera, wszyscy mamy prawo spojrzeć na jego dzieło jako zamknięte. Co więcej, są materialne powody ku temu, bo światło dzienne oglądają wtedy nowe dzieła i dokumenty, które ujawniania się po śmierci. Spojrzeć na całość, zobaczyć pewną logikę i nurty, sens, który wcześniej umykał, to bardzo cenna rzecz...

Więcej argumentów zwolenników i przeciwników muzycznej rocznicomanii w nagraniu audycji przygotowanej przez Marcina Majchrowskiego i Piotra Matwiejczuka
bch

Zobacz więcej na temat: MUZYKA
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Dzieła wokalno-instrumentalne Bacha, czyli ile diabłów na łebku szpilki?

Ostatnia aktualizacja: 17.03.2013 10:30
Zapraszamy do dyskusji na temat wykonywania muzyki Bacha na kilka dni przed Wielkim Tygodniem i transmisją Pasji według św. Mateusza pod dyrekcją Andrew Parrotta z Krakowa.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Kogo nudzą "Cztery pory roku" Vivaldiego?

Ostatnia aktualizacja: 07.05.2013 16:00
Czy nazywany "Rudym Księdzem" kompozytor jest tylko powielającym ten sam schemat rzemieślnikiem, czy może twórcą wszechstronnym i oryginalnym? O tym dyskutowaliśmy w audycji "W kontrapunkcie, czyli za i przeciw".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Czy Giuseppe Verdi jest nadal aktualny?

Ostatnia aktualizacja: 30.09.2013 12:00
Czy w XXI wieku widzimy w Verdim prekursora weryzmu muzycznego, poszukiwacza prawdy o świecie i człowieku? Czy może dzieło twórcy Rigoletta to dziś już tylko zamknięty rozdział historii opery? Na kilka dni przed dwusetną rocznicą urodzin Giuseppe Verdiego rozmawialiśmy o jego dziełach.
rozwiń zwiń