Bez teatru drugiego obiegu nie byłoby postępu

Ostatnia aktualizacja: 05.09.2013 10:30
- I Grotowski i Kantor nie mogliby odkryć dla nas tego wszystkiego, gdyby nie pracowali codziennie ze swoimi aktorami i scenografami. Praca nad spektaklem w teatrze repertuarowym temu nie sprzyja - mówił w Dwójce reżyser Paweł Passini.
Audio
  • Czym jest teatr drugiego obiegu? (Sezon na Dwójkę)
Scena Teatralna
Scena TeatralnaFoto: Alan Cleaver/flickr cc 2.0

Twórca NeTTheatre, pierwszego teatru na świecie, który wystawia spektakle online, wskazywał w "Sezonie na Dwójkę" na zalety tworzenia teatru poza instytucjami. - W takim teatrze my wszyscy, którzy pracujemy nad spektaklem, traktujemy go bez reszty jako wspólne dzieło. Dużo trudniej o kompromis, ale też efekt artystyczny jest dużo bardziej odważny i prawdziwy - opowiadał.

Passini zwracał uwagę na zupełnie inny rytm i system pracy w teatrze drugiego obiegu. Jest w nim miejsce na eksperyment, a dzięki temu szansa na odkrycia. - Teatr repertuarowy najlepiej działa wtedy, gdy na początku prób mniej więcej wiemy, do czego chcemy dojść. Z kolei nasza praca jest nakierowana na poszukiwania najbardziej odkrywczych technik i najbardziej inspirujących dla nas tematów. Dopiero wtedy rzucamy się w wir przygotowywania spektaklu, żeby widzowi opowiedzieć o tym, co żeśmy odkryli - tłumaczył.

Wolność repertuarowa i możliwość szybkiego realizowania własnych pomysłów, to główne zalety wymieniane przez twórców zaangażowanych w działalność scen alternatywnych. Niestety jest ona też obarczona wieloma problemami, które w mniejszym stopniu dotyczą teatrów instytucjonalnych.

- Dwa podstawowe kłopoty teatrów drugiego obiegu to pieniądze i czas - mówił Łukasz Witt-Michałowski, reżyser lubelskiej Sceny Prapremier In Vitro. - Jeżeli nie ma się stałego zespołu, jak w naszym przypadku, to artystów się kontraktuje. Oni z reguły są związani z różnymi dużymi ośrodkami, więc ich pierwsze zobowiązania, to są zobowiązania wobec macierzystego teatru - wyjaśniał. Z tym wiąże się częsty brak czasu na dopieszczanie sztuki. - Jeśli uznam, że coś, nad czym pracujemy, jest jeszcze niegotowe, a zbliża się termin premiery, to pozostaje mi wypuścić spektakl, który nie jest dla mnie przekonujący i nie pozwala mi odczuwać satysfakcji.

W dyskusji na temat przenikania się dwóch teatralnych nurtów - głównego i drugiego obiegu - udział wzięli Paweł Passini, Adam Nalepa z Fundacji Teatru Boto oraz Łukasz Witt-Michałowski.

Audycję przygotowała Monika Pilch.

Zobacz więcej na temat: Alternatywa TEATR
Czytaj także

Jan Englert: przedstawienie umiera wraz z widzem

Ostatnia aktualizacja: 03.09.2013 12:00
– Udało mi się przez te dziesięć lat nauczyć obiektywnego przyglądania się tej niewymiernej dziedzinie sztuki, jaką jest teatr – mówił w "Sezonie na Dwójkę"Jan Englert, od 10 lat dyrektor Teatru Narodowego w Warszawie .
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Farhadi rozruszał kino irańskie"

Ostatnia aktualizacja: 04.09.2013 20:00
Kontemplacja, realizm i statyka to cechy wielu irańskich filmów z lat 90. - Farhadi wniósł w to kino dramaturgię. Jego filmy są jak amerykańskie thrillery sądowe - mówił Jan Topolski, który wziął udział w Dwójkowej dyskusji o fenomenie irańskiego reżysera.
rozwiń zwiń