Czy Japończycy mają swojego krakowiaka? Rozmowa z Markiem Brachą

– Staram się powracać do Japonii i koncertować tam regularnie – mówi pianista Marek Bracha, który odwiedził studio Dwójki, by opowiedzieć o swoim artystyczno-naukowym projekcie związanym z Japonią właśnie.
Marek Bracha
Marek BrachaFoto: Bruno Fidrych
O Audycji

Marek Bracha to wszechstronny, kształcony w Warszawie i Londynie pianista uważany za jednego z najciekawszych w swoim pokoleniu. Jego najnowszy autorski projekt "heritance: radiating piano" eksploruje wpływy muzyki tradycyjnej w polskiej i japońskiej literaturze fortepianowej XIX i XX wieku. We współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza i  Tokyo Piano Teachers' National Associatiation w Japonii zorganizowana zostanie konferencja poświęcona problemom interpretacyjnym w polskiej i japońskiej literaturze fortepianowej, w której metoda kompozytorska jest stylizacja motywów muzyki tradycyjnej.

– Chciałem zbadać, jak pewne elementy z muzyki tradycyjnej funkcjonują w muzyce fortepianowej, zarówno u kompozytorów polskich, jak i w twórczości japońskiej. My mamy mazurki, polonezy, krakowiaki i, głównie dzięki Chopinowi, te stylizacje polskich tańców narodowych są dla nas zupełnie naturalne. W zeszłym roku tego typu program miałem okazje prezentować w Japonii i zaczęło interesować mnie, jak wpływ muzyki tradycyjnej na muzykę poważną wygląda w innych kulturach – opowiada muzyk.

Wykładowi towarzyszyć będzie recital pianisty Marka Brachy, w którego programie znajdą się utwory analizowane podczas wykładu. Zapraszamy do wysłuchania dołączonego nagrania audycji.

***

Tytuł audycji: Poranek Dwójki

Prowadził: Paweł Siwek

Gość: Marek Bracha (pianista)

Data emisji: 19.11.2019

Godzina emisji: 9.34

Playlista