X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Pierwsze selfie pochodzi z szesnastego wieku

Ostatnia aktualizacja: 08.07.2014 10:00
– Parmigianino jako 21-latek namalował ten obraz w jednym celu. Chciał pokazać, co potrafi, udowodnić swój talent i zaprezentować samego siebie na dworze papieskim w Rzymie – mówiła w Dwójce dr Grażyna Bastek o obrazie "Autoportret w wypukłym lustrze".
Audio
  • Dr Grażyna Bastek o "Autoportrecie w wypukłym lustrze" Parmigianina (Jest taki obraz/Dwójka)
Parmigianino Autoportret w wypukłym lustrze
Parmigianino "Autoportret w wypukłym lustrze"Foto: Wikipedia/domena publiczna

Prawa ręka większa niż głowa, wypchnięta na patrzącego i lekko odchylona, jakby chciała osłonić to, co zapowiada. Okno w ramkach z ołowiu, stare belki stropu, futro, marszczony muślin, pierścionek z koralem stopiony, z gestem dającym wsparcie twarzy, która napływa i cofa się jak ręka, tyle że nie udziela się - skazano ją na odosobnienie. Włoski historiograf sztuki Giorgio Vasari pisze: "któregoś dnia Francesco zaczął malować własny portret, przeglądając się tym celu w wypukłym lustrze, jakich używają golarze. [..] jął z wielkim kunsztem kopiować wszystko, co ujrzał w zwierciadle".

Oprócz szczególnego rodzaju zwierciadła Parmigianino użył także wyjątkowego podobrazia. – Kazał wyciąć deskę tak, by udawała wypukłość lustra – opowiadała dr Grażyna Bastek. – Obraz jest w złotej ramce, a w takie właśnie oprawiano lustra. Potęguje to iluzję. Malowidło z 1524 r. oddaje wygląd malarza w wieku 21 lat, pięknego młodzieńca. Zresztą - nie tylko z powodu kunsztu malarskiego, lecz także urody - był przez współczesnych nazywany "nowym Rafaelem". Obaj zresztą zmarli bardzo młodo – dodała.

Rafael, bóg sztuki odrodzenia >>>

Parmigianino, czyli inaczej Girolamo Francesco Maria Mazzola, (1503-1540) był włoskim malarzem manierystycznym. Jego przydomek artystyczny pochodzi od Parmy - miejsca jego urodzenia. Charakterystyczne dla jego malarstwa wydłużenie postaci, wyszukany wdzięk i odrzucenie postulatów realizmu stały się cechami typowymi dla wielu malarzy doby manieryzmu.

"Autoportret w wypukłym lustrze" to obok "Madonny z długą szyją" - najbardziej znane dzieło Parmigianina.

Z dr Grażyną Bastek w audycji "Jest taki obraz" rozmawiał Michał Montowski.

Parmigiannino
Parmigianino "Autoportret w wypukłym lustrze"; Wikipedia/domena publiczna

mc/bch

Zobacz więcej na temat: malarstwo Włochy
Komentarze1
aby dodać komentarz
szeleszczyciel2014-07-07 22:46 Zgłoś
Co to są te... "seflie"? Po jakiemu to?

Czytaj także

"Ostatnia wieczerza", która nie miała prawa powstać

Ostatnia aktualizacja: 25.05.2014 20:00
Dr Grażyna Bastek opowiadała o historii powstania i kontrowersjach wokół obrazu włoskiego malarza renesansowego Paola Veronesego pt. "Uczta w domu Lewiego".
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Krzyk" Muncha jako odwrócona "Mona Lisa" Leonarda

Ostatnia aktualizacja: 08.06.2014 18:00
- Te dwa dzieła bardzo często się ze sobą zestawia. Dosyć bezrefleksyjnie, jako ikony sztuki zachodniej. W istocie jednak bardzo wiele je łączy - mówiła dr Grażyna Bastek w kolejnej odsłonie cyklu "Jest taki obraz".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Zmysłowa, mocno erotyczna. Niejedna Danae Tycjana

Ostatnia aktualizacja: 22.06.2014 10:00
– Nawet gdybyśmy nie widzieli silnego przekazu erotycznego w dawnych obrazach, tu jest to trudne – podkreślała w Dwójce dr Grażyna Bastek, opowiadając o sugestywnym obrazie Tycjana przedstawiającym mitologiczną scenę odwiedzin Zeusa u piękniej Danae.
rozwiń zwiń