X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

"Pala di San Giobbe". Arcydzieło weneckiego Quattrocenta

Ostatnia aktualizacja: 20.01.2019 11:00
W audycji "Jest taki obraz" dr Grażyna Bastek opowiedziała o obrazie "Ołtarz San Giobbe" nazywanym także "Madonną z Dzieciątkiem w otoczeniu świętych" (Sacra Convarsazione).
Audio
  • "Pala di San Giobbe". Arcydzieło weneckiego Quattrocenta (Jest taki obraz/Dwójka)
Giovanni Bellini Ołtarz San Giobbe
Giovanni Bellini "Ołtarz San Giobbe"Foto: Wikimedia/domena publiczna

Nieco na uboczu głównego szlaku, za mostem Tre Archi w weneckiej dzielnicy Cannaregio stoi renesansowy kościół o skromnej elewacji. Kościół  pod wezwaniem św. Hioba i Bernardyna ze Sieny został ukończony w 1487 roku i już niebawem wyposażono go w najwyższej klasy obrazy ołtarzowe. Obok siebie, na bocznej  ścianie nawy, znalazły się tam dzieła Marca Basaitiego, Vittore Carpaccia i Giovanniego Belliniego. Do dzisiaj wiszą w swoim towarzystwie, tyle że od 1815 roku w Muzeum Akademii. W kościele pozostały ich eleganckie, kamienne ramy, zaprojektowane tak, aby korespondowały z kompozycjami obrazów. Obramienie „Pala di San Giobbe” Giovanniego Belliniego stwarza złudzenie, jakby postaci zgromadzone wokół tronu Madonny znajdowały się w przestrzeni pomiędzy dwiema parami pilastrów – jedną, namalowaną w głębi obrazu i drugą, wyrzeźbioną przed licem malowidła. Dzięki temu iluzjonistycznemu zabiegowi wydaje się, że przedstawiona w obrazie „Sacra Conversazione” (obcowanie świętych wokół Madonny) odbywa się wewnątrz kościelnej kaplicy.

To pierwotne założenie zostało całkowicie utracone, obraz Belliniego wisi w weneckiej Akademii bez ramy i ze ściętym półokrągłym zwieńczeniem. W kościele natomiast w oryginalne ramy wstawiona jest reprodukcja, odtwarzająca pierwotne, iluzjonistyczne concetto.

Jednak obraz Belliniego, chociaż okaleczony, to arcydzieło weneckiego Quattrocenta. Monumentalne postaci świętych w skupieniu otaczają Madonnę z Dzieciątkiem na kolanach. U stóp jej tronu trzej aniołowie grają muzykę niedostępną dla  ludzkich uszu. Obraz jest zapowiedzią czasów, w których anielska muzyka i obcowanie ze świętymi będzie przywilejem zbawionych.

***

Tytuł audycji: Jest taki obraz

Prowadził: Michał Montowski

Gość: dr Grażyna Bastek (historyk sztuki)

Data emisji: 20.01.2019

Godzina emisji: 11.00

mko/bch

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Nosorożec w Wenecji na obrazie Pietra Longhi

Ostatnia aktualizacja: 13.01.2019 10:00
- Nie jest to pierwszy portret nosorożca w malarstwie europejskim, bo znany wizerunek takiego zwierzęcia namalował Dürer w 1515 roku. Portret Clary powstał zaś w 1751 roku na zamówienie weneckiego arystokraty - mówiła dr Grażyna Bastek o dziele "Prawdziwy portret nosorożca".
rozwiń zwiń