X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Johannes Vermeer i ważenie życia

Ostatnia aktualizacja: 03.11.2019 13:00
Niczego nie ma na wadze trzymanej przez kobietę. Nie waży pereł ani złota. O czym zatem myśli wpatrując się w skupieniu w puste szalki? W audycji mówiliśmy o obrazie holenderskiego mistrza.
Audio
  • Johannes Vermeer i ważenie życia (Jest taki obraz/Dwójka)
Johannes Vermeer Kobieta trzymająca wagę
Johannes Vermeer "Kobieta trzymająca wagę"Foto: Wikimedia Commons/domena publiczna

Dawne tytuły obrazu "Kobieta ważąca perły" lub też "Kobieta ważąca złoto" należałoby zastąpić tytułem bardziej adekwatnym do przedstawionej w obrazie sytuacji – "Kobieta trzymająca wagę". Waga jest bowiem pusta, co potwierdzono to podczas przeprowadzonej w latach 90. XX wieku konserwacji obrazu. Błyszczą jedynie oświetlone krawędzie szalek. Kobieta zatem nie waży, lecz stabilizuje wagę, uważnie wypatruje, kiedy rozchwiane szalki zatrzymają się w stanie idealnej równowagi. Malarz uchwycił chwilę, w której stan ten wydaje się być już osiągnięty.

Za plecami Kobiety znajduje się oprawione w bogate ramy malowidło przedstawiające Sąd Ostateczny. Dokładnie nad jej głową ukazany jest Chrystus rozstrzygający o losie zmartwychwstałych. I chociaż wyroki Zbawiciela są wieczne, odnoszące się do spraw ostatecznych, a kobiety doczesne i chwilowe, to jednak te dwie czynności są ze sobą związane. Oczekując na Sąd Ostateczny kobieta szuka właściwej równowagi dla własnego, doczesnego życia. Z myślą o Zbawieniu, poważnie zastanawia się nad sobą i swoimi czynami.

Obraz Vermeera jest niewielki. Łatwo go ominąć i jedynie omieść wzrokiem. Jednak tych widzów, którzy zatrzymali na nim uwagę, przyciąga poezją. Ujmuje spokojem, nastrojem, delikatnym oświetleniem i subtelnością kolorów. Zwykłe przedmioty emanują magią, współtworząc ład i harmonię. Ujmująca jest koncentracja, z jaką kobieta czeka na wyważenie szalek. Tematem obrazu jest balans, wezwanie do wyważonego życia. Kompozycja obrazu podporządkowana jest prawom harmonii. Przenikają się w niej i równoważą elementy pionowe i poziome, pustka z masywnymi przedmiotami, mrok ze światłem. W ten sposób powstało 0,14 metra kwadratowego metafizyki.

***

Tytuł audycji: Jest taki obraz 

Prowadzili: Michał Montowski i Grażyna Bastek

Data emisji: 3.11.2019

Godzina emisji: 12.45

pg

Johannes Vermeer "Kobieta trzymająca wagę", ok. 1664, płótno, 40,3 x 35,6 cm, National Gallery of Art, Waszyngton Johannes Vermeer "Kobieta trzymająca wagę", ok. 1664, płótno, 40,3 x 35,6 cm, National Gallery of Art, Waszyngton
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Jowisz i motyle

Ostatnia aktualizacja: 27.10.2019 13:01
Takiego tematu w malarstwie nikt przed Dosso Dossim nie namalował. Na czym polega fenomen dzieła "Jowisz, Merkury i Cnota" z Zamku Królewskiego na Wawelu?
rozwiń zwiń