X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

"Malle Babbe". Szalona kumoszka pędzla Fransa Halsa

Ostatnia aktualizacja: 10.01.2020 14:45
W audycji opowiadaliśmy o obrazie, w którym holenderski malarz nawiązał do niderlandzkiego przysłowia "Pijany jak sowa".
Audio
  • "Malle Babbe". Szalona kumoszka pędzla Fransa Halsa (Jest taki obraz/Dwójka)
Fragment obrazu Malle Babbe Fransa Halsa
Fragment obrazu "Malle Babbe" Fransa HalsaFoto: Wikimedia Commons/domena publiczna

Frans Hals uczynił tak wzorem swoich poprzedników i współczesnych. Popularne porzekadła i przysłowia ilustrowali w obrazach Hieronim Bosch i Peter Brueghel, a w XVII wieku m.in. Jan Steen. Sowa przysiadła na ramieniu, zdaje się, nieźle już zamroczonej alkoholem Malle Babbe. A przed nią jeszcze jeden kufel.

Malle Babbe to przezwisko kobiety, która żyła w Haarlemie w czasach Halsa, postrzegano ją jako niespełna rozumu pijaczkę. Jej pseudonim oznacza w języku niderlandzkim szaloną kumoszkę. Malarz malował ją kilkukrotnie, chociaż nie były to klasyczne portrety, lecz raczej tronies - wizerunki, których celem było ukazanie charakterystycznej twarzy, stanu emocji, a wyrazista twarz Malle Babbe świetnie się do tego nadawała.

Intrygujący w tym obrazie jest również sposób malowania, bardzo szybki, z wykorzystaniem kilku, właściwie tylko 4 kolorów, w tym barwy gruntu. Ten sposób malowania, który Hals często stosował, nazywa się alla prima, co dosłownie oznacza "za pierwszym razem", "od razu". To metoda, która nie wymaga podmalówek i starannych wielowarstwowych wykończeń, a obraz może być wykonany za jednym posiedzeniem. Jest to możliwe dzięki jasnobrązowej zaprawie, która w obrazie Halsa pełni rolę bazowego półtonu. Kolor ten został wykorzystany przy modelunku wszystkich elementów obrazu – twarzy Babbe, sowy, kaftana i tła. Światła to w zasadzie czysta biel ołowiowa, a cienie –  ciemny, głęboki brąz. Styl wykonania obrazu odpowiada dynamicznej, niespokojnej i niepokojącej postaci.

Frans Hals "Malle Babbe" Frans Hals "Malle Babbe"

***

Tytuł audycji: Jest taki obraz

Prowadzi: Michał Montowski 

Gość: dr Grażyna Bastek

Data emisji: 12.01.2020

Godzina emisji: 12.45


Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Postacie ukryte na obrazie Jacopo Tintoretto

Ostatnia aktualizacja: 15.11.2019 20:01
W "fabryce" obrazów, jakim był wielki, wieloosobowy warsztat Jacopa Tintoretta zamówienia powstawały szybko. Nic zatem dziwnego, że na nieukończonym portrecie młodego mężczyzny powstał wizerunek admirała.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Straszliwa śmierć świętych braci

Ostatnia aktualizacja: 08.12.2019 21:03
W audycji "Jest taki obraz" opowiadaliśmy o obrazie malarza niderlandzkiego Aerta van den Bossche, przedstawiającym męczeństwo Kryspina i Kryspinina – rzymskich szewców, którzy zasłynęli dobrocią i miłosierdziem.
rozwiń zwiń