"Wielka odaliska" - stworzona dla miłości

Ostatnia aktualizacja: 24.10.2021 15:00
W wizji Jeana-Auguste'a-Dominique'a Ingresa miejscem kobiety jest harem…
Jean-Auguste-Dominique Ingres, Wielka Odaliska, 1814
Jean-Auguste-Dominique Ingres, Wielka Odaliska, 1814Foto: Forum

Posłuchaj
15:00 2021_10_24 14_44_51_PR2_Jest_taki_obraz.mp3 "Wielka odaliska" - stworzona dla miłości (Jest taki obraz/Dwójka)

Malarze w XIX wieku byli zafascynowani kulturą Bliskiego Wschodu, a jednym z najbardziej intrygujących ich tematów były haremy – miejsca niedostępne mężczyznom Zachodu, ale rozniecające wyobraźnię.

Ingres stworzył wiele dzieł, których scenerią są zamknięte przestrzenie przeznaczone tylko dla kobiet. Są w nich wizje Orientu, jako krainy erotycznych rozkoszy i przepychu. Haremy przypominają w dziełach francuskiego malarza bardziej luksusowe domy publiczne niż miejsca, w których kobiety Wschodu żyły na co dzień. Wielka odaliska w pozie Madame Récamier z obrazu Davida leniwie spogląda na nadchodzącego mężczyznę. Jej rolą jest spełnienie erotycznych potrzeb sułtana. Jest chłodna, apatyczna, a jednocześnie zmysłowa. O tym, że jest stworzona jedynie dla miłości, mówi nawet linia jej ciała z niepokojąco wydłużonymi plecami…

J.-A.-D. Ingres, "Wielka odaliska", 1814, Luwr, Paryż

***

Tytuł audycji: Jest taki obraz

Prowadził: Michał Montowski

Gość: dr Grażyna Bastek (historyk sztuki)

Data emisji: 24.10.2021

Godzina emisji: 14.45

Czytaj także

"Bigger splash". Kontemplacja plusku

Ostatnia aktualizacja: 17.10.2021 15:00
Widok na obrazie jest kompilacją kilku elementów, m.in. fotografii z książki na temat budowy basenów i szkiców Hockneya przedstawiających kalifornijskie modernistyczne rezydencje z lat 60. XX wieku. W przeciwieństwie do innych "basenowych" obrazów artysty nie ma w tej kompozycji nagiego mężczyzny, który odpoczywałby, pływał lub wychodził z kąpieli. Jest plusk, zamącona tafla basenu, biały rozprysk wody i rozgrzane słońcem powierzchnie.
rozwiń zwiń