X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

"I ja żyłem w Arkadii..."

Ostatnia aktualizacja: 14.10.2013 12:00
W audycji "Jest taki obraz" rozmawialiśmy o dziele Guercina "Et in Arcadia ego". Wystawę prac włoskiego malarza "Guercino. Triumf baroku" można zobaczyć do 2 lutego 2014 roku w Muzeum Narodowym w Warszawie.
Audio
  • O obrazie Guercina "Et in Arcadia Ego" opowiadała dr Grażyna Bastek (Jest taki obraz/Dwójka)
Fragment obrazu Guercina Et in Arcadia Ego
Fragment obrazu Guercina "Et in Arcadia Ego"Foto: Wikimedia / CC

Na obrazie Guercina dwaj pasterze w zamyśleniu patrzą na czaszkę, leżącą na skale lub grobowcu z wyrytą inskrypcją "Et in Arcadia ego", tłumaczoną dawniej jako epitafium "I ja żyłem w Arkadii". – To interpretacja francuskiego teoretyka sztuki André Félibiena. Jednakże źle przetłumaczył to zdanie, bo gdyby tłumaczyć to filologicznie, oznaczałoby "Nawet w Arkadii jestem". A więc memento mori, i te słowa mówi śmierć – opowiadała Grażyna Bastek.

Namalowane ok. 1628 r. dzieło Guercina zainspirowało prawdopodobnie Nicolasa Poussina, francuskiego malarza epoki baroku, działającego głównie w Rzymie. Stworzył on dwa obrazy pt. "Et in Arcadia ego", z których jeden wszedł do kanonu nurtu klasycyzującego we francuskim malarstwie. – Obrazy Poussina powstały później. Pierwsza wersja uznawana za bardziej barokową, dynamiczną i bliższą obrazowi Guercina powstała pod koniec lat 20. XVII wieku. Ta najbardziej znana znajduje się w Luwrze i pochodzi z drugiej połowy XVII wieku – podkreślała Grażyna Bastek.

Giovanni Francesco Barbieri zw. Guercino (ur. 1591, zm. 1666) był wielką sławą malarstwa włoskiego epoki baroku. Przydomek Guercino został mu nadany ze względu na zeza w prawym oku. Malował przede wszystkim obrazy o tematyce religijnej, rzadziej mitologicznej, wykonywał liczne zamówienia m.in dla papieża Grzegorza XV. O dziele malarza "Et in Arcadia ego" opowiedziała historyk sztuki Grażyna Bastek.

Audycję przygotował Michał Montowski.

Et
Et in Arcadia Ego, między 1618 a 1622, olej na płótnie, wysokość: 82 cm, szerokość: 91 cm/Wikipedia Domena Publiczna


Zobacz więcej na temat: barok malarstwo SZTUKA
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

W Cento wszystko nazywa się Guercino

Ostatnia aktualizacja: 10.10.2013 17:30
– Od optyka poprzez kawiarnie do pomnika w głównym punkcie miasta, wszystko związane jest z postacią Guercino – mówiła w "Notatniku Dwójki" Joanna Kilian, kustosz zbiorów malarstwa włoskiego w Muzeum Narodowym w Warszawie.
rozwiń zwiń