Ta kolejność nie jest przypadkowa, bo uważa się, że twórczość Corellego odegrała pewną rolę przy powstawaniu Concerti Haendla, które zostały wydane w roku 1739 (op.6). Zaś cykl Corellego prawdopodobnie został skomponowany jeszcze w latach 80-tych XVII wieku, a wydany znacznie później, w roku 1714. Corelli konsekwentnie przeciwstawił w swoich utworach concertino (mała grupa solistów – tu dwoje skrzypiec i wiolonczela) i tutti (czterogłosowa orkiestra plus basso continuo) To skontrastowanie było pomysłem na tyle nowatorskim, że - jak uważają historycy - wywarło znaczny wpływ na późniejszych twórców gatunku. Pierwsze z ośmiu koncertów Corelliego zalicza się do sonaty kościelnej (da chiesa), pozostałe cztery do gatunku concerto da camera, ze stylizowanymi formami tanecznymi.
Uczeń Corelliego, wybitny kompozytor francuski Georg Muffat pisał o utworach Mistrza, iż "tworzą kontrast między mocą a ciszą, pełnią dużego chóru i czułością tria". W rezultacie "ucho zostaje uwiedzione w dziwnym zaskoczeniu".
Interpretacje Akademie für Alte Musik Berlin nadają koncertom Corellego niebywałą dynamikę, ale też lekkość i polot. Prowadzący zespół Mayumi Hirasaki i Georg Kallweit podkreślają narracyjne tempo tych utworów, które uwodzą słuchacza wręcz nowoczesnym timingiem!
"Concerti grossi" op.6 Arcangela Corelliego po raz pierwszy zostają umieszczone w cyklu "Płyta Tygodnia", ale warto zwrócić uwagę również na wyjątkowe nagrody dodatkowe.
- I tak w poniedziałek do wygrania cztery ostatnie symfonie Mozarta w nagraniu kameralistów z Poczdamu pod dyrekcją Antonella Manacordy,
- we wtorek "I Symfonia" i "Koncert skrzypcowy" Schumanna w wykonaniu Thomasa Zehetmaira i Paryskiej Orkiestry Kameralnej
- w środę Sonata "Hammerklavier" Beethovena w nagraniu Marc-André'ego Hamelina,
- w czwartek symfonie i fantazje Carla Philippa Emanuela Bacha w interpretacji zespołu Arte Dei Suonatori,
- a w piątek dla miłośników jazzu John Coltrane i Eric Dolphy.
Płyta Tygodnia od poniedziałku do soboty w "Poranku Dwójki" kilka minut po 8.00!