Spotkanie na szczycie z Krzysztofem Trebunią-Tutką

Ostatnia aktualizacja: 18.05.2021 16:00
"Muzyka Skalnego Podhala" to podręcznik, jakiego jeszcze nie było. Każde kolejne spotkanie z tą książką i jej autorem Krzysztofem Trebunią-Tutką, pokazuje nam, ile nieznanych twarzy i fascynujących bogactw kryje w sobie tradycyjna muzyka góralska.
Audio
  • Krzysztof Trebunia-Tutka tworzy kompendium muzyki góralskiej (Dwójka/Źródła)
Krzysztof Trebunia-Tutka na scenie festiwalu Nowa Tradycja 2021
Krzysztof Trebunia-Tutka na scenie festiwalu Nowa Tradycja 2021Foto: Wojciech Kusiński

Podręcznik do nauki muzyki góralskiej „Muzyka Skalnego Podhala” to owoc trzydziestoletniej pracy badawczej i pedagogicznej autora, muzyka, edukatora i popularyzatora kultury góralskiej, Krzysztofa Trebuni-Tutki. To zbiór tematów muzycznych ze ścisłego Skalnego Podhala – historycznego regionu Górali Tatrzańskich i Zakopiańskich – by jak najdokładniej przedstawić kulturę muzyczną i najbardziej klasyczny repertuar, uznawany dziś za tradycyjny.

Czy tak charakterystyczna, rozpoznawana tradycja muzyczna może kryć w sobie nieznane tajemnice? Czy taki podręcznik ma duże znaczenie? Jeśli zadajesz sobie takie pytania, to najlepszy dowód na to, że ci się przyda i że się od tej książki nie oderwiesz! Dlaczego? Bo to wyjątkowa, unikatowa, historyczna pozycja wydana w tak kompleksowej formie po raz pierwszy, pozwalająca wniknąć w świat, do którego nieliczni mają tak naprawdę wstęp. 


Okładki podręcznika Krzysztofa Trebuni-Tutki "Muzyka Skalnego Podhala” Okładki podręcznika Krzysztofa Trebuni-Tutki "Muzyka Skalnego Podhala”

- Miałem to szczęście urodzić się w rodzinie muzykującej od pokoleń, muzykowanie zaczynał już mój pradziadek, dudziarz Stanisław Buc Lepsiok Mróz - opowiadał w audycji Krzysztof Trebunia-Tutka. Grali jego dziadkowie, pradziadkowie, stryjkowie i jego ojciec, Władysław. Do niego jako do jednego z najwybitniejszych prymistów przychodzili koledzy, by wspólnie pomuzykować i o muzyce porozmawiać. Wzrastanie wśród góralskich nut i emocji towarzyszących spotkaniom muzyków, pozwoliło Krzysztofowi Trebuni-Tutce na bardzo wnikliwe i szerokie podejście do tematu kultury muzycznej Podhala.

- Tę góralską nutę miałem na co dzień, tata w przerwie między malowaniem i innymi zajęciami wyjmował skrzypce, kozę, piszczałki i najpierw zainteresowały mnie właśnie te instrumenty skromne, niepozorne piszczałki, a potem spróbowałem pierwszych swoich nutek na skrzypcach - wspominał muzyk. - Mogłem się przekonać, jak ta muzyka jest ważna, jak ci ludzie ją kochają, ale sam nie od razu chciałem grać. Była dla mnie za trudna, skomplikowana. Dopiero po wielu latach, kiedy słuchałem taty starszych kolegów, mistrzów, mogłem się przysłuchać tym tematom, które teraz postanowiłem zebrać w antologię służącą do gry na skrzypcach i basach. Ta muzyka jest bardzo indywidualna, każdy ma własny styl, warianty, ozdobniki w ramach tego ogólnego gatunku grania - przyznał.

CZYTAJ TEŻ:

Pierwsze kroki. Uczymy się tańców góralskich

"Muzyka Skalnego Podhala", wyjątkowy podręcznik Krzysztofa Trebuni-Tutki

Zapis nutowy - oto spełnienie marzeń wyedukowanego skrzypka! To podstawa, ale nie wystarczy do zrozumienia fenomenu muzyki góralskiej! - Ten podręcznik to taka baza, ale ktoś, kto nauczy sią grać to na pamięć, nie będzie jeszcze mistrzem tej muzyki. Nie jest łatwo odegrać charakter muzyki góralskiej - przestrzegał Krzysztof Trebunia-Tutka, a my wierzymy mu na słowo!

Gość audycji opowiadał, że od dziecka lubił porządkowanie informacji, opracowania, podręczniki. Jeśli chodzi o muzykę góralską, to prze lata podstawą był dla niego zbiór melodii Stanisława Mierczyńskiego z partyturami na prym, sekund i bas. - Moją ambicja było zrobienie czegoś lepszego. Przez lata odkrywałem inne zbiory, warianty, poznawałem całą historię muzyki góralskiej, muzykantów, którzy tę muzykę tworzyli.

Efekt? Wydawnictwo "Muzyka Skalnego Podhala” obejmuje cały repertuar uznawany za tradycyjny, grywany przez góralskich skrzypków i zdaniem autora ukazuje się w newralgicznym momencie. - Młodzież ma dostęp do wszelakiej muzyki, a nagrania muzyki biesiadnej, pseudogóralskiej zdominowały codzienne i odświętne życie Górali. Dzisiaj musimy bardzo dbać o to, by rozdzielać muzykę tradycyjną od muzyki współczesnej rozrywkowej, która psuje dawne motywy i jest karykaturą góralszczyzny - przestrzega Krzysztof Trebunia-Tutka, który ma nadzieję, że jego podręcznik przysłuży się ochronie góralskiego dziedzictwa kulturowego. 

***

Tytuł audycji: Źródła

Prowadziła: Maria Baliszewska

Gość: Krzysztof Trebunia-Tutka

Data emisji: 18.05.2021

Godzina emisji: 15.15