"Koncert na smyczki" Vivaldiego przed Płytowym Trybunałem

Ostatnia aktualizacja: 21.12.2019 12:03
W przedświątecznym Trybunale słuchaliśmy jednego z najpiękniejszych koncertów bożonarodzeniowych - Koncertu E-dur RV 270 na skrzypce i orkiestrę Antonia Vivaldiego "Il riposo – per il Santissimo Natale".
Audio
  • "Koncert na smyczki" Vivaldiego przed Płytowym Trybunałem (Płytowy Trybunał Dwójki)
Wojciech Michniewski, Dorota Kozińska, Kacper Miklaszewski
Wojciech Michniewski, Dorota Kozińska, Kacper MiklaszewskiFoto: Grzegorz Śledź/PR

Jury w składzie: Dorota Kozińska, Kacper Miklaszewski i Wojciech Michniewski zdecydowało, że zwycięża nagranie:

Giuliano Carmignola – skrzypce, Sonatori de la Gioiosa Marca, kier. artystyczne Andrea Marcon (nagranie: wrzesień 1996, San Vigilio, Włochy; Appassionato/Divox Antqua 1996)

 

Pozostałe nagrania:

  • Enrico Onofri – skrzypce, Il Giardino Armonico, dyr. Giovanni Antonini (nagranie: luty 1991, Studio nr 1, Radia Szwajcarii Włoskiej w Lugano; Teldec 1991/Warner Classsics 2006)
  • Fabio Biondi – skrzypce, dyrekcja, Europa Galante (nagranie: 17-23 września 1999, Sion, Studio Tibora Vargi; Virgin Veritas 2000)
  • Enrico Onofri – skrzypce, dyrekcja (wraz z Alessandro de Marchi), Academia Montis Regalis (nagranie: czerwiec 2005, Oratoro di Santa Croce w Mondovi w Piemoncie we Włoszech; Naive 2006)
  • Rachel Podger – skrzypce, dyrekcja, Brecon Baroque (nagranie: 9-12 października 2017, Londyn; Channel Classics 2018)
  • Dorothee Oberlinger – flet, Sonatori de la Gioiosa Marca (nagranie: 7-10 października 2018, San Vigilio, Włochy; DHM 2019 - opracowanie fletowe, w tonacji D-dur)

***

Wg muzykologów koncerty Vivaldiego: Il sospetto RV 199, L'inquietudine RV 234 i Il riposo RV 270 stanowią tryptyk. Wskazują na to m.in. badania papieru manuskryptu, ale także cechy muzyczne, jak chociażby niemal nieobecność solisty w częściach wolnych.

Utwory powstały zapewne pod koniec 1720 roku, bowiem Andante z koncertu Il sospetto wykorzystuje materiał arii z opery La verita in cimento, wystawionej w Wenecji jesienią tego roku. A że Vivaldi spędzał wtedy Boże Narodzenie w Wenecji, więc i przeznaczenie Il riposo wydaje się oczywiste.

Koncert E-dur RV 270 na skrzypce solo oraz smyczki grające stale z tłumikami. W basso continuo kompozytor nie życzy sobie obecności klawesynu.

***

Plan słuchania:


Antonio Vivaldi

Koncert E-dur RV 270 na skrzypce i orkiestrę

"Il riposo – per il Santissimo Natale"


I runda

(I cz.) Allegro


II runda

(II cz.) Adagio


Finał

(III cz.) Allegro

***

Tytuł audycji: Płytowy Trybunał Dwójki 

Prowadzi: Jacek Hawryluk

Goście: Dorota Kozińska, Kacper MiklaszewskiWojciech Michniewski 

Data emisji: 21.12.2019

Godzina emisji: 17.00

am

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Podróż na "Planety" Holsta najlepsza z Karajanem

Ostatnia aktualizacja: 18.11.2018 12:00
Płytowy Trybunał Dwójki wybrał najlepszą interpretację arcydzieła angielskiego kompozyotra. Zwyciężyło nagranie z roku 1981.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Barbara Kinga Majewska: wolę repertuar, którego nie mam w uchu

Ostatnia aktualizacja: 26.09.2019 11:56
- Mam bardzo krytyczny stosunek do tego, jak poruszam się względem tradycji. Uważam, że powinno się mieć na uwadze całe zaplecze wykonań, które towarzyszy wielkim dziełom. W momencie, gdy mamy dostęp do najlepszych interpretacji, mamy je w uchu i sami później śpiewamy arie czy całe partie operowe, to wiemy jak wysoko jest postawiona poprzeczka. Zawsze czułam, że nie dorównuję tym wzorcom - mówiła śpiewaczka.
rozwiń zwiń