Co różni opery Lully’ego i Scarlattiego?

Ostatnia aktualizacja: 31.03.2014 14:00
W niedzielnej "Płytomanii" poleciliśmy Państwu nagrania dwóch barokowych oper - kompletnie innych, choć równie fascynujących. To "Faéton" Jeana-Baptisty Lully’ego (premiera - Wersal 1683) i "Carlo Re d’Alemagna" Alessandro Scarlattiego (Neapol 1716).
Audio
  • Witkor Aleksander Bregy o operze "Faéton" Jeana-Baptisty Lully’ego (Płytomania/Dwójka)
  • Ewa Obniska o operze "Carlo Re d’Alemagna" Alessandro Scarlattiego (Płytomania/Dwójka)
  • Adam Suprynowicz o Bartókau według Isabelle Faust (Płytomania/Dwójka)
  • Beata Stylińska rozmawia z Szymonem Bywalcem (Płytomania/Dwójka)
Co różni opery Lullyego i Scarlattiego?
Foto: Glow Images/East News

Pierwszą utrwalił Christophe Rousset (Aparte), drugą Fabio Biondi (Agogique). Nagranie tragedii lirycznej Lully’ego jest drugą rejestracja tego dzieła w historii fonografii (po nagraniu Minkowskiego z 1994, Erato). Opera Scarlattiego ma właśnie swoją światową premierę.

Poza tym w Jacka Hawryluka mówiliśmy o równie interesującym nagraniu Koncertów skrzypcowych Beli Bartóka dokonanym przez Isabelle Faust (Harmonia Mundi) oraz o Lutosławskim w interpretacji Szymona Bywalca (Dux).

mm

Czytaj także

Pośmiertna płyta Claudio Abbado

Ostatnia aktualizacja: 01.03.2014 21:31
Martha Argerich i Claudio Abbado podczas Festiwalu w Lucernie w 2013 roku wykonali - wraz z Orkiestrą Mozarta - dwa koncerty fortepianowe Mozarta (KV 466, 503). Niestety premiera płyty Deutsche Grammophon zbiegła się ze śmiercią włoskiego dyrygenta.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Wymarzony recital Schuberta

Ostatnia aktualizacja: 10.03.2014 10:39
- Poezja zastąpiła mistykę – tak o płycie "Schubert: Wanderer” Bertranda Chamayou mówi w "Płytomanii” krytyk muzyczny Kacper Miklaszewski. W audycji omówiliśmy najciekawsze nowości wydawnicze rynku płytowego.
rozwiń zwiń