X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Musica Sacromontana

Ostatnia aktualizacja: 29.05.2019 12:17
Klasztor Księży Filipinów na Świętej Górze koło Gostynia był bardzo ważnym ośrodkiem muzycznym dawnej Rzeczypospolitej. Wiek XVIII okazał się czasem niezwykle sprzyjającym dla rozwoju kultury muzycznej.
Musica Sacromontana
Musica SacromontanaFoto: mat. pras./Shutterstock.com

Powstała wówczas w klasztorze bogata biblioteka muzyczna, a muzycy mieli zapewnione bardzo korzystne warunki pracy. I tak w roku 1775 odnotowano tu obecność Józefa Zeidlera (ok. 1744-1806), który uchodzi dziś za jedną z najwybitniejszych postaci, która zasiliła szeregi kapeli świętogórskiej w całej jej historii. Pozostawił po sobie spuściznę kompozytorską liczącą obecnie ponad 30 kompozycji, w tym msze, litanie, nieszpory, requiem, motety i pastorałki. Rękopisy jego utworów pochodzą głównie ze zbiorów zachowanych po kapelach działających w ośrodkach wielkopolskich (poza Świętą Górą): Grodzisku Wielkopolskim, Gnieźnie, Borku Wielkopolskim, Obrze oraz Poznaniu. Odpisy znajdują się również na Jasnej Górze. Zarejestrowana na płycie Missa ex D pochodzi ze zbioru grodziskiego, który przechowywany jest w Archiwum Archidiecezjalnym w Poznaniu. Przeznaczona została na cztery głosy wokalne (SATB) oraz instrumenty – dwoje skrzypiec, dwie trąbki oraz organy Missa ex D jest dobrym przykładem współistnienia zarówno muzycznej tradycji barokowej, jak i stylu neapolitańskiego i wczesnoklasycznego.

Antoni Habel (1760-1831) w 1794 roku został przyjęty na stanowisko pierwszego skrzypka i kapelmistrza kapeli katedralnej w Gnieźnie. Symphonia [D] została napisana na dwoje skrzypiec, altówkę, dwa flety, dwa rogi i basso. W ówczesnej Rzeczypospolitej główną rolę w upowszechnianiu symfonii odgrywały ośrodki kościelne i działające w nich zespoły. Służyły one oprawie nabożeństw w kościele. Był to zatem typ lokalnej symfonii kościelnej, który jednak czerpał z wzorców europejskich. Symfonia Habla jest tego przykładem.

Oba omówione powyżej utwory są ważnym elementem naszego muzycznego dziedzictwa, które przywrócone do praktyki wykonawczej tworzą naszą obecną tożsamość kulturową.

WYKONAWCY

SINFONIETTA CRACOVIA, POLSKI CHÓR KAMERALNY

Marcin Nałęcz-Niesiołowski – dyrygent

Iwona Hossa – sopran,

Anna Bernacka – mezzosopran

Tomasz Krzysica – tenor

Jarosław Bręk – bas

Jan Łukaszewski – przygotowanie chóru

Płytę z muzyką Józefa Zeidlera i Antoniego Habla nagrano w Bazylice na Świętej Górze podczas Festiwalu MUSICA SACROMONTANA w dniach 5-6 października 2018 roku.


Alina Mądry, materiały prasowe

Zobacz więcej na temat: patronat
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak