X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

"Haendel chciał konkurować z operą włoską"

Ostatnia aktualizacja: 15.12.2017 10:00
- Dla kompozytora oratorium miało być nowym kierunkiem w twórczości. Potrzebował tego, by uciec od rywalizacji z włoskimi twórcami operowymi, którzy święcili w tamtym okresie wielkie sukcesy – powiedział w Dwójce włoski dyrygent Fabio Biondi.
Audio
  • Fabio Biondi o oratorium "Mesjasz" Haendla (Filharmonia Dwójki)
Fabio Biondi
Fabio BiondiFoto: fot. z archiwum artysty

Ensemble Correspondances fot. Josep Molina 1200.jpg
Bożonarodzeniowy Actus Humanus w Dwójce

Fabio Biondi poprowadził koncert na festiwalu Actus Humanus Nativitas, podczas którego słuchaliśmy dublińskiej wersji oratorium Mesjasz George’a Friderica Haendla. Muzyk w przerwie koncertu opowiadał, że oratoria Haendla przeważnie wystawiano w salach koncertowych, a nie w kościołach. - One miały być zawoalowaną konkurencją dla opery włoskiej. Przykładem takiego dzieła jest "Semele", oratorium charakteryzujące się zarówno scenografią, jak i ruchem scenicznym śpiewaków – powiedział Fabio Biondi, który dodał również, że próby Haendla zakończyły się niepowodzeniem.

- Dopiero po śmierci kompozytora muzyka angielska na nowo zyskała uznanie w oczach miejscowych słuchaczy. Było to szczególnie widoczne w obszarze instrumentalistyki. Anglicy bardzo szybko rozsmakowali się w muzyce włoskiej. Wydania kompozycji Corellego i Vivaldiego rozchodziły się w ogromnych nakładach, a triumfy w Londynie święcili tacy skrzypkowie jak Geminiani czy Castrucci.

W nagraniu audycji posłuchamy również o dublińskiej wersji Oratorium "Mesjasz", które zabrzmiało w Gdańsku podczas Festiwalu Actus Humanus. Dowiemy się, w jakim stopniu Haendel połączył w "Mesjaszu" angielską tradycję oratoryjną ze swoimi doświadczeniami włoskimi.

***

Rozmawiali: Klaudia Baranowska

Gość: Fabio Biondi (dyrygent)

Data emisji: 14.12.2017

Godzina emisji: 21.00

Materiał został wyemitowany w audycji "Filharmonia Dwójki".

mz/bch

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Bożonarodzeniowe pastorale Charpentiera z Actus Humanus

Ostatnia aktualizacja: 11.12.2017 17:48
Zapraszamy na retransmisję koncertu Ensemble Correspondances, który na gdańskim festiwalu Actus Humanus Nativitas wystąpił z bożonarodzeniowymi utworami Marka-Antoine'a Charpentiera.
rozwiń zwiń