X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Eugeniuszowi Knapikowi na urodziny

Ostatnia aktualizacja: 17.11.2011 19:07
Transmisja koncertu jubileuszowego w piątek w Dwójce. Początek o godzinie 19:30.
Audio
  • Rozmowa Beaty Stylińskiej z Eugeniuszem Knapikiem.

- Zbudowałem ogromną salę koncertową, napisałem ogromny cykl operowy, byłem pierwszym polskim wykonawcą ogromnego cyklu fortepianowego Oliviera Messiaena. I mam z tego OGROMNĄ satysfakcję – twierdzi Eugeniusz Knapik.

Budowa nowego centrum muzycznego w Katowicach była centralnym zadaniem jego rektorowania katowickiej uczelni muzycznej. Poświęcił się temu bez reszty: ucierpiała na tym aktywność kompozytorska. Ostanią operę – Moby Dicka – komponował przez ostatnich dziesięć lat.

- Doświadczenie opery wykracza poza wszelkie inne doświadczenia, jakie możemy sobie wyobrazić! – deklaruje kompozytor, w którego twórczości zdecydowanie dominują wielkie formy sceniczne.

Podczas piątkowego koncertu jubileuszowego usłyszymy premierowe wykonanie fragmentu najnowszego dzieła - Introduction to Mystery, czyli I akt dramatu muzycznego Moby Dick, opartego na powieści Hermana Melville’a. W warstwie fabularnej dramat jest historią o polowaniu na białego wieloryba. Jak mówi kompozytor: - W tę przygodową fabułę wpleciona jest bogata, biblijna symbolika (...) o losie człowieka, jego relacjach z Bogiem, Naturą i Przeznaczeniem". Twórcą libretta do dzieła jest Krzysztof Koehler.

Transmisję z Katowic poprowadzi Marek Zwyrzykowski.

W przerwie koncertu nadamy audycję Beaty Stylińskiej "W opozycji do awangardy"

Program

Eugeniusz Knapik Introduction to Mystery na tenor chór i orkiestrę – prolog do dramatu muzycznego "Moby Dick"

Gustav Mahler IV Symfonia G-dur

Wyk.: Olga Pasiecznik – sopran, Tomáš Černý – tenor, Chór Polskiego Radia, Chór Filharmonii Śląskiej, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Gabriel Chmura – dyrygent

18 listopada (piątek), godz. 19:30

/

 

 

 

 Eugeniusz Knapik, fot. Marek Suchecki

 

Eugeniusz Knapik - kompozytor, pianista i pedagog, urodzony 9 lipca 1951 w Rudzie Śląskiej, studiował kompozycję u Henryka Mikołaja Góreckiego i grę na fortepianie w klasie Czesława Stańczyka w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Katowicach. W 1976 otrzymał stypendium Rządu Francuskiego na studia kompozytorskie u Oliviera Messiaena w Paryżu. Eugeniusz Knapik debiutował jako kompozytor wraz z Andrzejem Krzanowskim i Aleksandrem Lasoniem na festiwalach "Młodzi Muzycy Młodemu Miastu" w Stalowej Woli. W latach 1975-1980 odbyło się tam jedenaście prawykonań utworów wymienionej trójki kompozytorów, których ze względu na rok urodzenia określa się jako "Pokolenie '51" (lub "Pokolenie stalowowolskie").

- Nasza twórczość, kompozytorów startujących na festiwalu w Stalowej Woli, była chyba pewnego rodzaju opozycją: wobec awangardy lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych; wobec nowości jako wartości samej w sobie; wobec totalnej destrukcji. I ta opozycja do awangardy była reakcją spontaniczną, sprzeciwem intuicyjnym, głęboko w nas tkwiącym. Dopiero później, stopniowo uświadamialiśmy to sobie – mówi kompozytor.

W 1988 na zamówienie dyrektora Opery la Monnaie w Brukseli Gerarda Mortier, rozpoczął pracę nad trylogią operową "The Minds of Helena Troubleyn" do tekstu Jana Fabre. Kolejne cyđci miaz premier w 1990, 1992 i 1996 roku. We współpracy z Janem Fabre powstały również spektakle baletowe: "The Sound of One Hand Clapping" (1991), "Da un'altra faccia del tempo" (1993), "Quando la terra si rimette in movimento" (1995) oraz "Three Solos" (1995).

Jako pianista był pierwszym w Polsce wykonawcą cyklu "Vingt Regards sur l'Enfant-Jésus" Oliviera Messiaena, nagranego dla wytwórni Vifon w 1981 roku. Nagranie to właśnie ukazało się - po trzydziestu latach - na rynku.

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

60. rocznica urodzin Eugeniusza Knapika w Dwójce

Ostatnia aktualizacja: 18.11.2011 03:11
Z okazji przypadającej w tym roku 60. rocznicy urodzin prof. Eugeniusza Knapika w najbliższych dniach radiowa Dwójka nada audycję oraz koncert poświęcone temu wybitnemu kompozytorowi i pianiście.
rozwiń zwiń