Ewa Podleś: "Lubię dyrygentów, którzy śpiewają"

Ostatnia aktualizacja: 19.09.2011 14:45
Dzięki charakterystycznej barwie głosu o ogromnej skali i biegłości, Ewa Podleś jest powszechnie uważana za najbardziej autentyczny kontralt generacji. Posłuchaj rozmowy z wybitną śpiewaczką w Dwójce.
Audio

- Wszystko jest inne za każdym razem. To zależy od dnia, akustyki sali, od dyrygenta! To szczególny rodzaj muzyki, w której nie można liczyć taktów. Trzeba być ze mną, patrzeć, kiedy oddycham, kiedy chcę zacząć nową frazę, nowe słowo… To nie zawsze pokrywa się z kreską taktową! - mówi Ewa Podleś. - Z reżyserami praktycznie nie mam problemów, ale z dyrygentami… Często nie mogę się dogadać w sprawie temp, oddechów, dynamiki i tak dalej, to dla mnie to nie jest śpiew, tylko walka o przetrwanie. Nikt nie wie, że ja nie mogę śpiewać, bo dyrygent mi przeszkadza.

Zdarzają się jednak dyrygenci-partnerzy, z Jerzym Semkowem na czele. Świetnie się śpiewa z Markiem Minkowskim i Michaelem Gütlerem, który poprowadzi orkiestrę podczas wieczoru jubileuszowego artystki w kwietniu przyszłego roku w Warszawie.

Ewa Podleś co pewien czas powraca do swoich dawnych ról. Czy coś się zmienia z czasem?

- Mój stosunek do danej postaci jest zawsze taki sam. W moim odczuciu wykonuję partię tak samo, jak wykonywałam ją wczesniej. Niewątpliwie jednak ja się zmieniam, mój głos, barwa, artykulacja, technika wzmawiania tekstu. Coraz większą uwagę zwracam na siłę dramatyczną tekstu: to pogłębiło moją sztukę wykonawczą.

W rozmowie z Anną Skulską artystka mówiła o poetach-recenzentach, o zespoleniu muzyki i tekstu, o pracy nad rolą, i o tym, gdzie najlepiej spędzać wakacje.

***

Ewa Podleś jest rodowitą warszawianką. Studia wokalne odbyła w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie u prof. Aliny Bolechowskiej. Jest laureatką wielu międzynarodowych konkursów, m.in. Konkursu im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie. Będąc niewątpliwie "obywatelką świata" nieprzerwanie współpracuje jako solistka z Teatrem Wielkim - Operą Narodową i występuje w wielu ośrodkach muzycznych w Polsce.

Posiadane możliwości głosowe pozwalają artystce na wykonywanie repertuaru od baroku do współczesności, na najbardziej prestiżowych scenach operowych i estradach koncertowych świata, takich jak La Scala, MET, Covent Garden, le Châtelet, Deutsche Oper, Teatro Liceo, Teatro Real, Carnegie Hall, Lincoln Center, London’s Wigmore Hall, Théâtre des Champs Elysées, Filharmonia Narodowa.

 

Ewa Podleś dokonała licznych nagrań płytowych, którym przyznano szereg znaczących nagród i wyróżnień. Grupa prestiżowych międzynarodowych krytyków muzycznych Classic FM Magazine zaliczyła Ewę Podleś do 10 najlepszych głosów mezzosopranowych pierwszej dekady XXI wieku, a portal Operaarts do ekskluzywnego grona 100 operowych legend ostatniego półwiecza.

Czytaj także

Ewa Podleś i Polska Orkiestra Radiowa

Ostatnia aktualizacja: 29.03.2011 11:55
Rossini, Haydn, Donizetti, Verdi, Beethoven - rejestracja koncertu w Filharmonii Narodowej w dniu 14.12.2008. Ewa Podleś - kontralt, Łukasz Borowicz - dyrygent
DUX 2009
rozwiń zwiń