Robert Ashley i jego pop opera

Ostatnia aktualizacja: 06.02.2020 14:29
W "Nokturnie" wróciliśmy do bodaj najsłynniejszych albumów amerykańskiego kompozytora Roberta Ashleya: "Private Parts" (1978 r.) i "Automatic Writing" (1979 r.).
Audio
Okładki płyt
Okładki płytFoto: Mat. prasowe

Wznowione w ubiegłym roku albumy brzmią dziś zaskakująco współcześnie i zawierają elementy języka oper telewizyjnych, za które nieżyjącego od sześciu lat Ashleya pamięta się najmocniej. Ale zarazem są czymś więcej.

"Private Parts" mogłoby dziś zostać uznane za formę nietypowego słuchowiska radiowego lub nawet szczególnego podkastu z muzyką. Utwór wydaje się prekursorski dla wszelkich prób wykorzystania w muzyce technik ASMR, czyli przyjemnych, delikatnych bodźców dźwiękowych, choć pod koniec lat 70. nie posługiwano się jeszcze tym terminem. Z kolei dla potrzeb "Automatic Writing" kompozytor, który miał delikatną formę Zespołu Tourette'a, nagrywał przykłady swojej własnej mowy mimowolnej, uznając ją za gotową formę prymitywnej kompozycji.

Nagrania z reedycji albumów Ashleya z tamtych czasów uzupełnią inne, wskazujące na późniejsze inspiracje jego działaniami. 

***

Tytuł audycji: Nokturn

Prowadzi: Bartek Chaciński

Data emisji: 6.02.2020

Godzina emisji: 23.00


Czytaj także

Asuna Arashi: ważne są dla mnie fizyczne właściwości dźwięku

Ostatnia aktualizacja: 22.01.2020 07:40
- Zawsze chciałem dotrzeć do istoty dźwięku, jego właściwości – od nich właśnie wychodzę w swojej twórczości. Sam poszukuję różnych sposobów tworzenia muzyki, choćby poprzez zastosowanie organów i innych elektronicznych instrumentów klawiszowych, które często modyfikuję: zaklejam taśmą czy wtykam specjalne kliny między klawisze - opowiadał japoński performer muzyczny.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Pod podszewką dźwięków. Spotkanie z Sainkho Namtchylak

Ostatnia aktualizacja: 05.02.2020 15:58
Środowy "Nokturn" jak zwykle rozpoczęliśmy od "Rozmów improwizowanych". Naszym gościem była tuwińska wokalistka i eksperymentatorka Sainkho Namtchylak.
rozwiń zwiń