Motywy z "Człowieka z marmuru" powróciły potem w disco...

Ostatnia aktualizacja: 16.05.2014 20:00
- Wajda napisał mi kiedyś "Twoja muzyka przynosi moim filmom szczęście" - wspominał w "Nokturnie" Andrzej Korzyński, którego ilustracje filmowe z lat 60. i 70. zaczynają robić karierę na Zachodzie. Nakładem prestiżowej brytyjskiej wytwórni Finders Keepers ukazała się właśnie płyta z utworami do "Człowieka z marmuru".
Audio
  • Motywy z "Człowieka z marmuru" powróciły potem w disco... (Nokturn/Dwójka)
Okładka płyty z muzyką Andrzeja Korzyńskiego do filmu Andrzeja Wajdy p.t. Człowiek z marmuru
Okładka płyty z muzyką Andrzeja Korzyńskiego do filmu Andrzeja Wajdy p.t. "Człowiek z marmuru"Foto: materiały promocyjne

Andrzej Korzyński to kompozytor gruntownie wykształcony i wszechstronny. Jest autorem muzyki do filmów Andrzeja Wajdy ("Człowiek z marmuru”, ”Człowiek z żelaza”) i Andrzeja Żuławskiego ("Trzecia część nocy”, "Opętanie”), ścieżki dźwiękowej do trylogii przygód Pana Kleksa, ale też twórcą postaci Franka Kimono. Ostatnio znowu zrobiło się głośno o jego filmowej twórczości.

- Chyba łaska niebios na mnie spłynęła, że Andy Votel mnie odkrył - żartował Korzyński w Dwójce - Jego wytwórnia specjalizuje się w poszukiwaniu lądów nieodkrytych. Wygląda na to, że za taki ląd nieodkryty uznał także moją muzykę filmową - dodał. W katalogu Finders Keepers ukazała się szósta już płyta sygnowana nazwiskiem polskiego kompozytora. Na tych krążkach znaleźć można zarówno kompozycje symfoniczne, które sam Korzyński uważa za swoją główną domenę, dźwiękowe eksperymenty, jak też oparte na rytmach funky utwory syntezatorowe pionierskiego na polskim gruncie zespołu ARP-life.

- Ta formacja była znana raczej za granicą niż w Polsce. Nasze utwory zdarzyło mi się usłyszeć w windzie niemieckiego hotelu. Polska miała w latach siedemdziesiątych fenomenalnych muzyków, wychowanych na rodzimym jazzie, chyba najlepszym w całej Europie - podkreślał gość Jacka Hawryluka i Bartka Chacińskiego - Nie brakowało także fenomenalnych gitarzystów, jak Winek Chróst. Pewne pomysły brzmieniowe, które wtedy opatentowaliśmy, podbiły potem cały świat, wraz z modą na disco - powiedział.

Co ciekawe, "ostre" brzmienie muzyki do "Człowieka z marmuru" zainspirować miał dynamiczny styl gry Krystyny Jandy. Wajda usłyszał odważną jak na tamte czasy muzykę, gdy była już nagrana, i w pełni ją zaakceptował. Z twórcą "Człowieka z marmuru" Andrzej Korzyński pracował zresztą aż przy 7 filmach. Równie imponujący wynik osiągnął z Andrzejem Żuławskim, swoim przyjacielem z ławy szkolnej. To zresztą dzięki Żuławskiemu rozpoczęła się filmowa kariera Korzyńskiego.

A dlaczego polski kompozytor debiutował w Paryżu i czemu mimo wszystko wrócił do kraju? Zachęcamy do wysłuchania nagrania "Nokturnu".

mm/kul

Czytaj także

Żegnamy Zbigniewa Karkowskiego. Kto bał się krakusa z Tokio?

Ostatnia aktualizacja: 20.12.2013 19:00
12 grudnia zmarł w Peru polski kompozytor i twórca muzyki elektronicznej, związany ze sceną noise i free improvisation. - Trochę się go bałem - przyznaje goszczący w studiu Dwójki wydawca Grzegorz Tyszkiewicz. - Trudno go było prosić o wskazówki - dodaje, współpracujący przez lata z Karkowskim, Jacek Staniszewski.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Eugeniusz Rudnik: na śmietniku znalazłem Holoubka czytającego Mickiewicza

Ostatnia aktualizacja: 29.04.2014 13:00
- Moim mistrzem był Władysław Hasior. On potrafił podnieść do rangi sztuki znalezioną na śmietniku lalkę bez głowy. Ja robię to samo z dźwiękowymi odpadami - mówił w Dwójce legendarny radiowy plądrofonista i pionier polskiej muzyki elektroakustycznej.
rozwiń zwiń