Jak najdalej od ideału. Portrety sarmatów

Ostatnia aktualizacja: 08.03.2015 14:08
Barokowe wizerunki polskich szlachciców wyróżniały się oryginalnością na tle całej ówczesnej Europy.
Audio
  • Czym wyróżniał się portret sarmacki? Opowiada dr Bożena Fabiani (W stronę sztuki/Dwójka)
Portret Stanisława Antoniego Szczuki, artysta nieznany, ok. 1735-1740. Ze zbiorów Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
"Portret Stanisława Antoniego Szczuki", artysta nieznany, ok. 1735-1740. Ze zbiorów Muzeum Pałacu Króla Jana III w WilanowieFoto: Wikipedia/domena publiczna

W XVII wieku zapanowała w szlacheckiej Polsce moda na portrety. Co ciekawe, przyszła ona z Zachodu, ale szybko nabrała cech swoistych, wyróżniających te obrazy od całej portretowej produkcji owych czasów.

W uwiecznionych przez polskich artystów twarzach, w ich strojach, zobaczymy to, co kłóciło się z obowiązującymi we Francji czy Hiszpanii wzorcami. Z dzisiejszej perspektywy jednak portrety sarmatów mogą być o niebo ciekawsze niż wizerunki ich zachodnich kompanów. Były bowiem całkowicie nieprzewidywalne: podcięte ucho czy za duży nos to nie wszystko, na co można tu natrafić.

***

Tytuł audycji: W stronę sztuki

Prowadziła: dr Bożena Fabiani

Data emisji: 8.03.2015

Godzina emisji: 10.30

jp/mm