Jerzy Skarżyński - wytłumaczyć postać kostiumem

Ostatnia aktualizacja: 09.01.2014 18:00
- W kształcie plastycznym chciałem wymyślić dla bohaterów wiarygodne zaplecze oraz miejsce antropologiczne, geograficzne i obyczajowe - wspominał Jerzy Skarżyński pracę na planie "Rękopisu znalezionego w Saragossie" Wojciecha Jerzego Hasa.
Audio
  • Jerzy Skarżyński o pracy nad scenografią do filmu Wojciecha Hassa "Rękopis znaleziony w Saragossie" (Głosy z przeszłości/Dwójka)
  • Jerzy Skarżyński o przyjaźniach i znajomościach z: Adamem Pawlikowskim, Markiem Hłasko, Wilhelmem Machem, Leopoldem Tyrmandem (Głosy z przeszłości/Dwójka)
  • Jerzy Skarżyński o zamiłowaniu do komiksów (Głosy z przeszłości/Dwójka)
  • Jerzy Skarżyński o fascynacji powieścią kryminalną (Głosy z przeszłości/Dwójka)
  • Jerzy Skarżyński o pasji kinowej (Głosy z przeszłości/Dwójka)
Scenograf Jerzy Skarżyński
Scenograf Jerzy SkarżyńskiFoto: PAP/Jacek Bednarczyk

Jerzy Skarżyński jest autorem projektów scenografii teatralnych do licznych przedstawień, stworzył również scenografie i kostiumy do filmów fabularnych (m.in. do "Rękopisu znalezionego w Saragossie", "Lalki", "Sanatorium pod Klepsydrą" w reżyserii Wojciecha Jerzego Hasa).
W 10. rocznicę śmierci znakomitego malarza, scenografa teatralnego i filmowego, a także autora ilustracji do książek przywołujemy w "Głosach z przeszłości" jego gawędy i wspomnienia - o pracy nad filmami, o przyjaźniach i znajomościach, o miłości do komiksów i starych filmów - nagrane w roku 1996 przez Magdalenę Smęder i Ewę Ziemblę.

Dzieło Jana Potockiego "Rękopis znaleziony w Saragossie" fascynowało Jerzego Skarżyńskiego od młodości. - Wydaje mi się, że Has, Tadeusz Kwiatkowski, autor scenariusza, oraz ja sam wpadliśmy niemal w tym samym momencie na pomysł, że trzeba koniecznie zrobić film na podstawie tej książki - opowiadał scenograf. - Był to bardzo ryzykowny pomysł. Jak adaptować utwór, którego akcja dzieje się na przestrzeni wielu wieków, na wielu obszarach geograficznych? Okazało się jednak, że można - dodał.

Po stworzeniu znakomitego scenariusza przystąpiono do obmyślania kształtu plastycznego. Twórcy wiele miesięcy analizowali materiał dramaturgiczny i historyczny. - Chodziło mi o to, by wytłumaczyć postacie, które nie będą wymyślone byle jak, które będą miały swoje zaplecze i swoje miejsce antropologiczne, geograficzne, obyczajowe itd. Postanowiliśmy zrobić to niezwykle werystycznie - mówił Jerzy Skarżyński. - Oglądałem jednak ilustracje w hiszpańskim "Don Kichocie", na których pejzaż i postacie były niesłychanie zdeformowane, przekształcone. Z moją żoną Lidią postanowiliśmy się na nich właśnie oprzeć - wspominał.

Czytaj także

Jerzy Skarżyński - scenograf wizjoner

Ostatnia aktualizacja: 11.03.2013 07:00
W "Notatniku Dwójki" wspominaliśmy Jerzego Skarżyńskiego, wybitnego malarza, ilustratora, autora scenografii m.in. do "Lalki” i "Rękopisu znalezionego w Saragossie”.
rozwiń zwiń