"Halny" Sławomira Kupczaka rekomendowany przez 66. Międzynarodową Trybunę Kompozytorów

Ostatnia aktualizacja: 18.05.2019 12:00
Utwór "Halny na elektronikę i improwizującą flecistkę" Sławomira Kupczaka w wykonaniu Ewy Liebchen został rekomendowany przez 66. Międzynarodową Trybunę Kompozytorów, która w tym roku odbywa się w San Carlos de Bariloche w Argentynie.
Audio
  • Utwór "Halny" Sławomira Kupczaka rekomendowany przez 66. Międzynarodową Trybunę Kompozytorów (Wiadomości kulturalne/Dwójka)
  • "Robotron na zespół i sampler" Pawła Malinowskiego
  • "Halny na elektronikę i improwizującą flecistkę" Sławomira Kupczaka
  • Międzynarodowa Trybuna Kompozytorów. Relacja Joanny Grotkowskiej z San Carlos de Bariloche w Argentynie (Wybieram Dwójkę)
Sławomir Kupczak
Sławomir KupczakFoto: Bartosz Barczyk (C) by Polskie Wydawnictwo Muzyczne

Zapraszamy do wysłuchania dwóch kompozycji, które reprezentowały Polskie Radio na 66. Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów (International Rostrum of Composer).

***

Halny na elektronikę i improwizującą flecistkę - "wiatr halny powstaje na skutek dużych różnic ciśnienia pomiędzy jedną a drugą stroną grzbietu górskiego, kiedy po stronie południowej występuje układ wysokiego ciśnienia, a po stronie północnej – niskiego.

Odzwierciedleniem "różnicy ciśnień" w utworze jest przeciwstawienie pozornie niespójnych brzmień i struktur muzyki dawnej, popu, muzyki "alternatywnej" i tanecznej, a w jego następstwie polaryzacja – zarówno na poziomie estetycznym, stylistycznym, jak też technicznym – struktur dźwiękowych zanotowanych graficznie, wyznaczających podstawę do swobodnej improwizacji flecistki i "zapisanej" ściśle partii komputera. (Sławomir Kupczak)

***


Paweł Malinowski. Fot. Sannhet Studio Paweł Malinowski. Fot. Sannhet Studio

Robotron na zespół i sampler - "tytuł utworu bezpośrednio nawiązuje do wschodnioniemieckiego przedsiębiorstwa informatycznego. Dzięki olbrzymim rządowym nakładom finansowym tworzyło ono produkty umożliwiające gromadzenie ogromnych ilości informacji dotyczących niemal wszystkich aspektów życia obywateli NRD. Jednocześnie pionierzy muzyki elektronicznej w podziemiu i często przy ograniczonych środkach konstruowali awangardowe instrumenty.

Ta dysproporcja pomiędzy twórcą a autorytarnym systemem stała się punktem wyjścia dla utworu. Odwołując się do fenomenu ostalgii, a także współczesnych prób rekonstrukcji brzmienia nieistniejących już instrumentów z epoki, chciałem stworzyć specyficzną sytuację eksperymentu dźwiękowego, w którym to człowiek, a nie maszyna staje się najważniejszym generatorem dźwięku. Istotną częścią kompozycji jest relacja pomiędzy zdehumanizowanym głosem odtwarzanym z taśmy, a wykonawcami, którzy podzieleni na grupy tworzą wirtualny syntezator". (Paweł Malinowski)

***

Delegaci radiofonii publicznych świata spotkali się 14 maja, aby wziąć udział w przesłuchaniach zgłoszonych na konkurs nowych produkcji radiowych w dziedzinie muzyki współczesnej i wyłonić swe rekomendacje. Tegoroczna Trybuna odbywa się po raz pierwszy poza Europą – w San Carlos de Bariloche w Argentynie.

***

Tytuł audycji: Rostrum. Głosy kompozytorów

Prowadziła: Joanna Grotkowska

Data emisji: 3.05.2019

Godzina emisji: 22.30

jp/mko

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Zapoznana twórczość Ryszarda Sielickiego

Ostatnia aktualizacja: 12.01.2019 12:33
W audycji wysłuchaliśmy drugiej części opowieści Edwarda Sielickiego o swoim ojcu Ryszardzie Sielickim - kompozytorze, pierwszym redaktorze "Polskich Nagrań".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Dźwiękowe rzeźby Teoniki Rożynek

Ostatnia aktualizacja: 09.02.2019 11:57
Gościem audycji "Bita godzina" była jedna z najbarwniejszych osobowości muzycznych ostatnich lat.
rozwiń zwiń