Logo Polskiego Radia
Polskie Radio

"Kampania lobbingowa". Publicysta o protestach mediów ws. wprowadzenia nowego podatku

PolskieRadio 24
Adam Koniecki 10.02.2021
- Na pewno nie będzie to "koniec mediów". Ideałem byłby podatek, który zapłaciliby ci, którzy na reklamach zarabiają najwięcej i to bardzo często kosztem samych mediów, które nakręcają ruch, z którego te reklamy korzystają - mówił w Polskim Radiu 24 Jakub Jałowiczor ("Gość Niedzielny").
  • 10.02.2021 Jakub Jałowiczor (Polskie Radio 24 / Temat dnia/Gość PR24)

Na początku lutego do wykazu prac legislacyjnych rządu wpisano projekt ustawy, której konsekwencją będzie wprowadzenie składki z tytułu reklamy internetowej i reklamy konwencjonalnej. Zgodnie z założeniami połowa wpływów ze składek od reklam ma trafić m.in. do NFZ.

telewizja pilot oglądanie reklamy 1200.jpg
"Podatków nie płacą, a wpływ na życie polityczne mają gigantyczny". Prof. Ryba o podatku od reklam

Jakub Jałowiczor zwracał uwagę, że opodatkowanie mediów powinno w największym stopniu dotyczyć potentatów mediów elektronicznych i społecznościowych, m.in. takich jak Facebook i Google. - Najwięcej zapłacą, niezależnie od tego, czy ich właścicielami są polskie, czy zagraniczne podmioty, media "tradycyjne". Niezależnie jak konstruowane są przepisy dotyczące wonności słowa czy podatków, zwykle okazuje się, że największe koncerny są nie do ruszenia, to na pewno jest wada tego pomysłu - podkreślił.

- Od momentu, w którym zaczęła się pandemia, prasa papierowa, która już wcześniej nie miała łatwo, jest w trudniejszej sytuacji (…) faktem jest, że media drukowane, którym procesy kulturowe nie służą, będą miały dodatkowy podatek - dodał publicysta.

"Nie jest tak, że media przestaną funkcjonować"

Gość audycji ocenił, że rozważany podatek nie wpłynie znacząco na rynek mediów. - Z całą pewnością nie jest tak, że media przestaną funkcjonować, jak straszą Onet, Gazeta czy TVN24, to jest ewidentna kampania lobbingowa przeciwko temu podatkowi, zrozumiała, ale trochę histeryczna - ocenił.

Posłuchaj
23:06 PR24_mp3 2021_02_10-11-33-28.mp3 10.02.2021 Jakub Jałowiczor (Polskie Radio 24 / Temat dnia/Gość PR24)

Nowe przepisy, zdaniem uczestników protestu, spowodują też "pogłębienie nierównego traktowania podmiotów działających na polskim rynku medialnym", a ich wprowadzenie będzie oznaczać osłabienie, a nawet likwidację części mediów działających w Polsce, a także ograniczenie możliwości finansowania jakościowych i lokalnych treści.

Czytaj także:

W dalszej części audycji dyskusja o sytuacji w Porozumieniu Jarosława Gowina i jej wpływie na koalicję Zjednoczonej Prawicy.

Zapraszamy do wysłuchania zapisu audycji.

* * *

Audycja: Temat dnia / Gość PR24

Prowadzący: Michał Rachoń

Gość: prof. Waldemar Paruch (UMCS)

Data emisji: 10.02.2021

Godzina emisji: 10.06

PR24/ka

sortuj
liczba komentarzy: 0
    Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
Abonament bez tajemnic
Kto powinien płacić abonament radiowo-telewizyjny?
Jak zarejestrować odbiornik?
Ile wynosi kara za posiadanie niezarejestrowanego odbiornika?
Ile wynosi opłata za utrzymanie odbiornika radio-telewizyjnego?
W jaki sposób można opłacić abonament?
Czy można opłacić abonament przez Internet?
Czy istnieje możliwość rozłożenia zaległych opłat na raty lub ich umorzenia?
Jak złożyć wniosek o umorzenie lub rozłożenie na raty zaległych opłat za abonament?
Czy jeżeli opłacam telewizję kablową, satelitarną lub platformy cyfrowe muszę płacić również abonament radiowo-telewizyjny?
Kto jest zwolniony z obowiązku płacenia opłat abonamentowych?
Ile wynosi kara za niezarejestrowany odbiornik?
Jakie są terminy płatności abonamentu?
Czy trzeba płacić za popsuty telewizor?
Czy osoba, która ma w domu np. dwa telewizory i trzy radia, musi za każde z tych urządzeń płacić osobny abonament?
Czy trzeba płacić, jeżeli posiada się radio wyłącznie w samochodzie?
Kto powinien płacić za telewizor w wynajmowanym mieszkaniu - właściciel czy najemca?
Jak firmy powinny wnosić opłaty abonamentowe?
Na co przeznaczane są wpływy z abonamentu?
Czy urzędnik zawsze może przeprowadzić kontrolę?
Po co abonament, skoro media publiczne mają wpływy z reklam?
Czym media publiczna różnią się od komercyjnych?