Polskie Radio
Section05

wyłączenie banerów

Orłowski-Chopin

20 marca 1861 r. w kościele o.o. Augustianów w Warszawie podczas mszy żałobnej w intencji Antoniego Orłowskiego, polskiego kompozytora, skrzypka, pianisty i dyrygenta, utrzymującego żywe kontakty z Chopinem, wykonane zostało "Requiem" Cherubiniego pod dyrekcją Moniuszki. Na koncercie benefisowym Orłowskiego w 1838 r. Chopin wykonał swój "Koncert e-moll". Kilka lat wcześniej, mimo zdecydowanych protestów Chopina, Orłowski wydał u Brzeziny kilka swoich miniatur fortepianowych, osnutych na motywach chopinowskiej muzyki, wykorzystując m.in. "Koncert f-moll". (sd)
Zobacz więcej na temat: 

Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk

Dwunasta płyta z serii ISPAN "Folk Music Collection" zawiera archiwalne nagrania muzyków i śpiewaków ze wschodniego krańca Beskidu Sądeckiego: okolic Piwnicznej, Rytra, Łomnicy i kilku mniejszych miejscowości. Nagrania zostały wykonane przez Ekipę Krakowską podczas Akcji Zbierania Folkloru Muzycznego w dniach 16–19 listopada 1952 roku. Ze zbioru ponad trzystu fonogramów wówczas zarejestrowanych wybrano 96 pozycji, które stanowią przykłady różnego rodzaju pieśni i melodii tanecznych Czarnych Górali, czyli górali nadpopradzkich. Zapisy dźwiękowe są bardzo krótkie. W przypadku dłuższych, wielozwrotkowych pieśni, ich pełne teksty zostały zamieszczone w dołączonej do płyty książeczce. Album ten jest pierwszą tak obszerną prezentacją historycznych nagrań tradycyjnej muzyki tej niewielkiej grupy etnograficznej.
Zobacz więcej na temat: 

Centrum Kultury i Sztuki w Kaliszu

Biesiady Folkloru Ziemi Kaliskiej są organizowane od 1976 roku — od 1998 rejestrowane w formie wideo i przechowywane w archiwum Centrum Kultury i Sztuki w Kaliszu. Album zawiera wybrane nagrania dźwiękowe utworów wykonywanych przez uczestników regionalnego przeglądu zespołów, kapel i solistów, którzy zostali nagrodzeni i wyróżnieni podczas Biesiad Folkloru w latach 1998–2014. Repertuar stanowią w większości pieśni miłosne i weselne. Kapele grają w składach typowych dla południowej Wielkopolski — dudy i skrzypce, bądź: skrzypce, bęben i basy, poszerzone czasami o harmonię lub akordeon.
Zobacz więcej na temat: 

Muzeum Zachodniokaszubskie w Bytowie

Album zawiera 26 pieśni wybranych ze zbioru Łucjana Kamieńskiego "Pieśni ludu pomorskiego. [T.] 1, Pieśni z Kaszub południowych z 1936 roku", a wykonanych przez kilkunastu śpiewaków ludowych — uczestników festiwalu Cassubia Cantat. Łucjan Kamieński (1885–1964) to muzykolog, kompozytor, założyciel pierwszego w Polsce, działającego przy Katedrze Muzykologii Uniwersytetu Poznańskiego archiwum fonograficznego (RAF), które zostało zniszczone podczas II wojny światowej. Część nagrań terenowych badacz zdążył transkrybować i zamieścić w tomie pieśni ludowych z południowych Kaszub. Nagrania znajdujące się na płycie Cassubia Incognita Novum poszerzają repertuar dawnych, mało znanych pieśni kaszubskich — są kontynuacją projektu zainicjowanego przez Muzeum Zachodniokaszubskie w Bytowie w 2009 roku.
Zobacz więcej na temat: 

Stowarzyszenie Kulturalno-Oświatowe „Na Groniach”

Na płycie zamieszczono najnowsze, z października 2018 roku, nagrania tradycyjnej muzyki Beskidu Śląskiego. W skład publikacji wchodzi 11 utworów na gajdy i skrzypce w wykonaniu Zbigniewa oraz Jana Wałachów. Całość uzupełniają teksty beskidzkiego poety i prozaika — Jerzego Probosza w interpretacji jego wnuka — aktora — Piotra Probosza. Publikacja zawiera obszerny rys historyczny i szczegółowy opis budowy istebniańskich gajd oraz techniki wykonywania tego instrumentu — stanowi jeden z elementów ochrony oraz podtrzymania tradycji gry i budowy instrumentów.
Zobacz więcej na temat: 

Lokalna Organizacja Turystyczna Czaplinek

Alina Karolewicz i Magdalena Ulrich — wokalistki, mieszkanki Czaplinka na Pomorzu Zachodnim — tworzą duet Zoriuszka. W kręgu ich zainteresowań znajdują się przede wszystkim pieśni dawnych Kresów, skąd pochodzą rodzice Aliny, oraz pieśni łemkowskie zasłyszane w czasie dzieciństwa spędzonego przez Magdalenę w Beskidzie Niskim. Po 20 latach wspólnego śpiewania, w 2018 roku, artystki wydały pierwszą płytę zatytułowaną "Głosy Wschodu". Znalazły się na niej pieśni pochodzące z terenu dzisiejszej Ukrainy, Rosji i Białorusi, a także pieśni śpiewane do dziś na Łemkowszczyźnie oraz jedna pieśń z Bieszczad. Są to przede wszystkim pieśni obrzędowe (kupalne i weselne) oraz liryczne — te, które zachowały najbardziej archaiczne formy.
Zobacz więcej na temat: 

Muzeum Wsi Radomskiej w Radomiu

Album prezentuje tradycyjny repertuar taneczny ziemi radomskiej. Zamieszczono na nim 21 oberków i trzy polki w wykonaniu czołowych muzyków tego regionu. Bracia Pańczakowie — Czesław (harmonia trzyrzędowa) i Józef (baraban) pochodzą z Sadów, zaś Adam Tarnowski  (skrzypce) z Domaniowa. Zarówno w rodzinie Pańczaków, jak i Tarnowskich tradycje muzykowania sięgają odległych czasów. O historii rodzinnego muzykowania możemy przeczytać w dołączonych do płyty wywiadach z muzykami, którzy prezentują dawny, tradycyjny styl muzykowania.
Zobacz więcej na temat: 

Stowarzyszenie Dziedzictwo Podlasia

Materiał muzyczny zamieszczony na płycie przedstawia solowe i zespołowe wykonania ludowych pieśni religijnych (wielkopostnych, pogrzebowych, kolęd i pastorałek) z tradycji katolickiej i prawosławnej. Nagrania zostały dokonane przez Julitę Charytoniuk w latach 2014–2018, w kilkunastu miejscowościach Podlasia (m.in. w Dobrowodzie, Rakowiczach, Malinnikach, Kalinówce Kościelnej i Królewskiej, Gorodzisku, Zabielu). Pieśni śpiewane są po polsku i w lokalnych dialektach, wykonywane z pamięci bądź z drukowanych kantyczek i śpiewników. Album jest kontynuacją i dopełnieniem wcześniejszej, opublikowanej w 2013 roku płyty z ludowymi pieśniami religijnymi Podlasia.
Zobacz więcej na temat: 

Towarzystwo dla Natury i Człowieka

Książka "Łuhom, łuhom, ponad Buhom. Muzyka tradycyjna Polesia Lubelskiego i jej wykonawcy" opisuje świat tradycyjnej kultury mieszkańców wschodniej części Polski, którzy posługują się językiem polskim i ukraińskim, a także są wyznawcami wschodniego oraz zachodniego chrześcijaństwa. Dołączona do książki płyta zawiera nagrania z kilkunastu miejscowości pogranicznych obszarów (Chełmskie, południowe Podlasie). Rejestrowani byli wiejscy śpiewacy i muzycy oraz ich uczniowie — kontynuatorzy lokalnej tradycji (śpiewaczki: Julita Charytoniuk, Ewa Grochowska, Agnieszka Szokaluk-Gorczyca, Agata Turczyn oraz skrzypek Maciej Filipczuk). W wybranym materiale muzycznym dominują pieśni. Szczególnie bogato reprezentowane są pieśni i przyśpiewki weselne związane z kolejnymi etapami obrzędu, które wykazują wiele cech archaicznych (najstarsza śpiewaczka urodziła się w roku 1886). Ponadto na płycie zamieszczono pieśni liryczne i żniwne oraz kolędy i kołysanki śpiewane w lokalnym dialekcie. Całość dopełniają melodie taneczne.
Zobacz więcej na temat: