X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Martin Scorsese - mistrz od efektów specjalnych

Ostatnia aktualizacja: 09.01.2014 08:00
"Wilkiem z Wall Street" Martin Scorsese udowodnił, że trzyma rękę na pulsie współczesnej kinematografii. Trzy lata temu pokazał, że świetnie orientuje się także w nowych technologiach. Film "Hugo i jego wynalazek" otrzymał 11 nominacji do Oscara i 5 statuetek, w tym za najlepszą scenografię oraz efekty specjalne.
Audio
  • Feeria barw i efektów specjalnych, czyli "Hugo" od kuchni (Czwórka/Czwarty wymiar)
Hugo i jego wynalazek otrzymał 5 Oscarów, w tym statuetkę za najlepsze efekty specjalne
"Hugo i jego wynalazek" otrzymał 5 Oscarów, w tym statuetkę za najlepsze efekty specjalne Foto: mat. prasowe/U.I.P.

- Już w pierwszej scenie filmu widać, że specjaliści od technologicznych fajerwerków nie próżnowali. Wręcz przeciwnie, stanęli na wysokości zadania - uważa Bartosz Sztybor. - Największe wrażenie robi jednak to, jak po mistrzowsku twórcy obrazu poradzili sobie z łączeniem tradycyjnych efektów specjalnych z komputerowymi.

W filmie "Hugo i jego wynalazek" Martin Scorsese odwołuje się do początków kina i do postaci Georges’a Mélièsa - wynalazcy efektów specjalnych, twórcy m. in. "Podróży na Księżyc" z 1902 roku. Scenariusz powstał w oparciu o książkę  Briana Selznicka, a całość została zrealizowana w technice 3D.

Sylwetka Martina Scorsese - poznaj jednego z najlepszych reżyserów naszych czasów >>>

- Twórcy filmu cały czas żonglowali tym, co ma być trójwymiarowe, a co rzeczywiste - opowiada krytyk filmowy. - Wszystko po to, by nie stracić wartości narracyjnej i zachować równowagę między efektami specjalnymi, a wartwą fabularną.

Rok 2014 w kinie SF - sprawdź, co czeka fanów tego gatunku >>>

Sekwencja otwierająca film i kończąca się ujęciem stacji kolejowej powstawała prawie rok. Natomiast podczas trójwymiarowej rekonstrukcji autentycznego wypadku pociągu Granville-Paris Express z roku 1895, użyto nowoczesnych technik green-box uzupełniając scenerię o obrazy, stworzone w oprogramowaniu CAD.

- Najpierw stworzono owiniętą green-boxem maszynę, która wjeżdża w prawdziwy dworzec. Zbudowano na nim kolumny, sklepy, perony, czyli wszystkie elementy, która są obecne w takim miejscu - mówi ekspert "Czwartego wymiaru". - W scenie kończącej, kiedy pociąg wypada przez okno, wszystko dookoła jest zrobione w green-boxie, natomiast sam pociąg jest miniaturową repliką prawdziwej maszyny.

"Gwiezdne Wojny" i nowe technologie >>>

Te części filmu, które powstawały w technologii 3D, Martin Scorsese reżyserował używając specjalnych trójwymiarowych soczewek nałożonych na swoje okulary. Niektóre ze scen wymagały wyjątkowo pracochłonnej obróbki komputerowej, postarzania elementów scenerii czy przejścia pomiędzy ujęciami, by nadać im większego dynamizmu i realizmu. Dzięki wszystkim tym efektom widz ma szansę poczuć, na czym polega prawdziwa magia kina. I tego z początków ubiegłego wieku, i tego najnowszego.

(kul)

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Scenograf musi mieć otwartą głowę

Ostatnia aktualizacja: 22.08.2013 09:30
W słownikowej definicji "scenografia" to plastyczna oprawa filmu, sztuki teatralnej, widowiska operowego, baletowego lub telewizyjnego. Dzięki nowym technologiom praca w tej branży to nie tylko duże wyzwanie, ale i prawdziwa przyjemność.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Śnieg w roli głównej, czyli ranking najsłynniejszych "zimowych" filmów

Ostatnia aktualizacja: 22.12.2013 14:00
W tym roku raczej nie mamy co liczyć na białe Boże Narodzenie. Ale jeśli ktoś tęskni za białym puchem, mrozem i płatkami śniegu, może takich pejzaży poszukać w kinie. Oto ranking najsłynniejszych filmów ze śniegiem w roli głównej.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Polskie kino w 2014 - co nas czeka?

Ostatnia aktualizacja: 04.01.2014 14:55
Początek roku to tradycyjnie czas zapowiedzi tego, co czeka nas w nadchodzących miesiącach. Fani rodzimego kina mają powody do zadowolenia - nudy nie będzie.
rozwiń zwiń