Polska lat 90. "Czas brania losu w swoje ręce"

Ostatnia aktualizacja: 25.11.2018 09:20
Niespełna trzy dekady dzielą nas od czasów, w których Polacy wreszcie mogli żyć bez kolejek i bez wiecznych niedoborów. - W latach 90., za sprawą inflacji, pensje wypłacane były w bajońskich sumach. To był ten moment, kiedy każdy był milionerem - opowiada Piotr Lipiński współautor książki "Niepowtarzalny urok likwidacji".
Audio
  • O Polsce lat 90. opowiada dziennikarz i reporter Piotr Lipiński (Klucz kulturowy/Czwórka)
Serial W labiryncie w reż. Pawła Karpińskiego był pierwszą polską telenowelą, którą  TVP prezentowała na przełomie lat 80. i 90. Na zdjęciu: Wiesław Drzewicz (L), Leon Niemczyk (2L) i Agnieszka Robótka-Michalska (P)
Serial "W labiryncie" w reż. Pawła Karpińskiego był pierwszą polską telenowelą, którą TVP prezentowała na przełomie lat 80. i 90. Na zdjęciu: Wiesław Drzewicz (L), Leon Niemczyk (2L) i Agnieszka Robótka-Michalska (P)Foto: TVP/PAP

W jednym z reportaży opisałem historię rolnika, nie mógł spłacić kredytu w banku, związał się z mafią i zaczął w swoim gospodarstwie produkować heroinę Piotr Lipiński

Reportaże z Polski lat 90. gość Czwórki pisał razem z Michałem Matysem. Teraz autorzy zebrali je w książce po to, by przypomnieć, jak naprawdę wyglądała ta dekada. - To był gigantyczny skok na główkę. Niestety, jak się później okazało, niektórzy skakali do pustego basenu, a kraj był zbyt biedny, żeby pomóc najbardziej potrzebującym - opowiada Lipiński.

Lata 90. to był czas, kiedy Polacy zaczęli się urządzać w nowej rzeczywistości i brali swój los w swoje ręce. W każdej miejscowości powstawały targowiska, na których tworzyły się zręby współczesnej polskiej gospodarki. - Sprzedawało się wówczas mnóstwo książek - wspomina dziennikarz i reporter historycznych. - Na ustawionych na ulicy leżankach pojawiły się kolorowe okładki. To było coś niebywałego, że nagle zaczęliśmy sobie przyswajać, niedozwoloną jak dotąd, sensacyjną literaturę zachodnią - wyjaśnia.

W latach 90. zostać sprzedawczynią w prywatnym sklepie oznaczało tyle, co dziś być prezesem firmy Piotr Lipiński

Piotr Lipiński tłumaczy także dlaczego pasty do zębów nakręciły rynek reklamowy w Polsce, a naukowcy byli bez przeszłości. Opowiada również o tym, gdzie Polacy szukali ukojenia starganych nerwów i transformacyjnych niepokojów.

***

Tytuł audycji: Klucz Kulturowy

Prowadzi: Justyna Majchrzak

Gość: Piotr Lipiński (współautor książki "Niepowtarzalny urok likwidacji. Reportaże z Polski lat 90.")

Data emisji: 24.11.2018

Godzina emisji: 15.09

kul