Technologia nie szkodzi nastolatkom

Ostatnia aktualizacja: 18.04.2020 15:25
Nowe badania wykazują, że pomimo sporej ilości czasu spędzanego ze smartfonami i mediami społecznościowymi, młodzi ludzie są tak samo wykwalifikowani społecznie jak ci z poprzedniego pokolenia.  
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: shutterstock.com/George Rudy

Badacze porównali oceny nauczycieli i rodziców dzieci, które rozpoczęły przedszkole w 1998 r. - sześć lat przed uruchomieniem Facebooka - z ocenami tych, które rozpoczęły szkołę w 2010 r., kiedy zadebiutował pierwszy iPad.

Wyniki wskazały, że obie grupy zostały podobnie ocenione pod względem umiejętności interpersonalnych, takich jak nawiązywanie i utrzymywanie przyjaźni oraz dogadywania się z innymi ludźmi. Podobnie oceniano je również pod względem samokontroli, na przykład zdolności regulowania temperamentu.

„Innymi słowy, dzieci nadal mają się dobrze” - powiedział Douglas Downey, profesor socjologii na Ohio State University i główny autor badania. 

Na podstawie wyników ustalono, że dzieci z obu grup, które spędzały dużo czasu przed ekranami urządzeń, wykazywały podobny rozwój umiejętności społecznych w porównaniu z dziećmi o małym poziomie takiej ekspozycji.

Był jeden wyjątek: umiejętności społeczne były nieco niższe w przypadku dzieci, które korzystały z gier online i serwisów społecznościowych wiele razy dziennie.