Nowe Technologie

Płatności bezgotówkowe mają duży potencjał

Ostatnia aktualizacja: 22.11.2012 10:42
Na temat rynku płatności bezgotówkowych oraz planów rozwoju w Polsce z Niklausem Santschi, CEO SIX Payment Services rozmawia Cezary Tchorek-Helm.
Niklaus Santschi
Niklaus Santschi

 

Jak wygląda działalność SIX Payment Services w Polsce ?

W Polsce SIX Payment Services jest obecny od 2009 roku, a od końca 2010 roku za nasze działania odpowiada polski oddział z siedzibą w Warszawie. Nasi pierwsi klienci w Polsce to międzynarodowe przedsiębiorstwa, korzystające z usług SIX na terenie całej Europy. Rozszerzając współpracę właśnie z tymi firmami weszliśmy na rynek płatności bezgotówkowych w Polsce. Od początku działalności analizujemy rynek i umacniamy naszą obecność. Naszym pierwszym dużym polskim klientem jest Żabka. W Przewozach Regionalnych PKP zarządzamy płatnościami za bilety, w firmie ASEC maszynami do sprzedaży biletów. Inni klienci to m.in. AmRest, sieć delikatesów Piotr i Paweł czy Selgros, w tym ostatnim współpraca z SIX Payment Services zapoczątkowała  płatności bezgotówkowe.

Jak wygląda oferta SIX Payment Services?

Naszym klientom oferujemy rozwiązania do obsługi i przetwarzania płatności bezgotówkowych. Gwarantujemy płynność i bezpieczeństwo transakcji, koncentrujemy się na wartości usługi i dostarczanej technologii. Od konkurencji odróżnia nas różnorodność rozwiązań technologicznych, które mogą być wykorzystane przez klienta i w razie potrzeby w pełni zintegrowane z jego środowiskiem sprzedaży.

Jak wygląda działalność konkurencji SIX Payment Services na rynku polskim?

Wśród naszych konkurentów można wymienić First Data Polska, Elavon,eService oraz Pekao SA. W Polsce detalista otrzymuje od agenta rozliczeniowego kompletne rozwiązanie do obsługi płatności. Uważamy, że narzucanie detalistom gotowego rozwiązania nie zawsze współgrającego z ich własną koncepcją robienia biznesu nie jest dobrą praktyką. W przypadku SIX przedstawiamy wiele opcji własnych, naszych partnerów technologicznych bądź dajemy detaliście możliwość znalezienia technologii najbardziej przyjaznej na rynku. W takiej sytuacji możemy być integratorem lub partnerem dla integratora rozwiązań. Tak naprawdę więc moment projektowania rozwiązania płatniczego może się zaczynać od detalisty. Wtedy to detalista określa jak chce mieć zorganizowaną obsługę, jakie urządzenia trzeba mu dostarczyć i z nami stwarza rozwiązanie, z którego potem korzysta. Przykładem takiego podejścia jest integracja, którą przeprowadził SIX w sieci AmRest, gdzie płatność została w pełni zintegrowana z ich wewnętrznym systemem sprzedaży.

Co wyróżnia na rynku wasze rozwiązania dla sektora małych i średnich przedsiębiorstw, a co dla  największych firm?

Z naszego punktu widzenia mały  i średni przedsiębiorca ma nieco ułatwioną sytuację ponieważ może otrzymać terminal i usługę przetwarzania transakcji w jednym rozwiązaniu od jednego dostawcy. Dużo trudniej jest z dużymi graczami. Tu kluczowa jest część technologiczna a także integracja z systemami ERP. Nasza integracja często obejmuje system logistyczny, czy międzynarodowy. Na tym właśnie polega nasza przewaga konkurencyjna.  

Mamy około 130 tysięcy klientów, wśród których są małe firmy, dla których bardzo ważna jest jakość obsługi i fakt, że mogą liczyć na pomoc we własnym języku i zgodnie z własnymi standardami. Nasz model biznesowy polega na stosowaniu płaskich stawek za określony wolumen transakcji i na tym, że w różnych segmentach rynku działamy z różnymi partnerami aby klienci dostali optymalną ofertę. Zdarza się, że na naszej infrastrukturze klienci sprzedają usługi dodatkowe, np. doładowania komórek.

Dzięki temu, że SIX Payment Services jest firmą działającą globalnie oferujemy niskie stawki, co wynika ze skali naszego działania, a co z kolei jest korzystne dla sektora MSP. Jest to elementem zróżnicowania naszej polityki wobec sektora MSP, który odgrywa coraz większą rolę.

Jakie są plany rozwoju sieci i model dystrybucyjny?

Podstawą dystrybucji jest biuro SIX w Polsce. Strategia sprzedaży opiera się na trzech filarach. Pierwszym filarem jest zasada podążania za naszymi klientami czyli dział sprzedaży międzynarodowej, który współpracuje z klientami nad włączeniem ich aktywności w Polsce do naszej sieci. Drugim kanałem sprzedaży są lokalni klienci, którzy są obsługiwani przez dedykowanych managerów sprzedaży. Rynek MSP pozyskujemy za pośrednictwem naszych partnerów, którzy sprzedając produkty własne, jak na przykład systemy lojalnościowe, kasy fiskalne, doładowania telefonów, oferują również  rozwiązania SIX Payment Services.

Jak ocenia Pan potencjał rynku płatności bezgotówkowych w Polsce?

Jest to bardzo wymagający rynek dla wszystkich graczy. Jednocześnie w najbliższej przyszłości widzę szansę na podwojenie ilości terminali akceptujących karty, a obecnie jest ich ponad 200 tysięcy. Pod względem realizowanych transakcji, ich liczba może wzrosnąć dziesięciokrotnie w stosunku do sytuacji obecnej. Zatem potencjał wzrostu jest bardzo duży.

Uważamy, że w Polsce w dłuższej perspektywie opłaty interchange fee się obniżą i będzie to z korzyścią dla wszystkich, także dla wydawców kart, którzy na początku może stracą ale będą bardziej zmotywowani do wprowadzania innowacji oraz pracy nad wzrostem obrotów,  a klienci, zadowoleni z efektywnego systemu, będą jeszcze bardziej zwiększali jego rozmiar. Będzie też rosło znaczenie wartości dodanej. Z  naszego doświadczenia możemy powiedzieć, że im niższa opłata interchange fee - tym bardziej konkurencyjna jest cała branża. 

 



autor: Cezary Tchorek-Helm