Nowe Technologie

Efektywna bankowość w erze internetu

Ostatnia aktualizacja: 26.11.2013 15:03
Chociaż gospodarka powoli się odradza, banki wciąż znajdują się pod olbrzymią presją. Zarówno ostra konkurencja, konieczność podporządkowania się kolejnym regulacjom, wysyp nietradycyjnych instytucji bankowych, jak i utrzymująca się nieufność coraz bardziej wymagających klientów czy nowe modele płatności, z którymi trzeba sobie radzić, mają istotny wpływ na zyski banków detalicznych.
drukarka Lexmark
drukarka LexmarkFoto: materiały prasowe

Do tego dochodzą regulacje obejmujące Jednolity Obszar Płatniczy (SEPA) – jasne jest więc, że jeszcze nigdy nie było większej potrzeby usprawnienia przepływu informacji po to by poprawiać wyniki finansowe i spełniać oczekiwania klientów, i to zarówno w oddziałach, jak i w centrali.

Sektor finansowy od zawsze był branżą, gdzie dane miały dominująca rolę. W obliczu nieustającego strumienia nieuporządkowanych papierowych i cyfrowych danych, docierających w najróżniejszych formatach, banki mają problem by nimi odpowiednio zarządzać. Dodatkowo, większość danych jest dostępna w odrębnych silosach (poszczególnych departamentów lub na skutek łączenia lub akwizycji banków). Wiele banków cierpi również na rozdwojenie technologiczne, ponieważ często pracują na przestarzałych systemach, a jednocześnie, by usprawnić swoje procesy szukają nowych, przełomowych rozwiązań (mobilnych, czy opartych o chmurę).

Nowoczesne banki dążą do tego by zapewnić sobie pełną informację o klientach. Mają wtedy natychmiastowy dostęp do usług i rachunków, bez konieczności wielokrotnego powtarzania procesu sprawdzania wiarygodności klienta. Wykorzystanie możliwości big data oraz wypracowywanie oszczędnych i efektywnych procesów jest upragnionym Świętym Graalem większości banków. Dane muszą być kompletne, dokładne i wyszukiwalne, ale osiągnięcie tego stanu może być bardzo skomplikowane, czasochłonne i kosztowne.

  • Pomimo toczącej się cyfrowej rewolucji, banki wciąż są mocno uzależnione od papieru. Nawet najnowocześniejsze banki korzystają z drukowanych dokumentów podczas udzielania pożyczek i kredytów hipotecznych, otwierania nowych kont czy innych usług, których klienci oczekują. To prowadzi do sytuacji, w której pracownicy w oddziałach spędzają wiele czasu poszukując danych w gąszczu papierowych informacji lub zmagają się z drukarkami czy materiałami eksploatacyjnymi.
  • Zmniejszając ilość wykorzystywanych i drukowanych dokumentów poprzez korzystanie z formularzy dostępnych na żądanie, a także innych centralnie przechowywanych materiałów, bank może ograniczyć zużycie materiałów eksploatacyjnych i obsługę techniczną urządzeń.
  • Redukując wolumen tradycyjnych wydruków i korzystając jedynie z dokumentów dostępnych na życzenie oraz innych centralnie przechowywanych materiałów można zmniejszyć nakłady na tonery i obsługę drukarki.

Co ważniejsze, istniejące procesy prowadzą do ręcznego wprowadzania danych na dużą skalę, co pochłania czas i dodatkowo prowadzi do powstania stosów nieuporządkowanych dokumentów. Szacuje się, że dziś ok. 80 ­– 90% danych w bankach jest przechowywanych w nieuporządkowanej formie (skany, pdfy, prezentacje, emaile, zapamiętane strony internetowe, pliki wideo i audio czy obrazy i notatki). By poczuć skalę problemu wystarczy przywołać analizy IDC, według których ilość danych w 2020 roku osiągnie liczbę 40 zetabajtów, co oznacza 50-krotny wzrost od początku 2010 roku. Próby radzenia sobie z takim ogromem nieuporządkowanych informacji mogą prowadzić do popełniania błędów, a w konsekwencji do niesatysfakcjonującej obsługi klienta i niemożności sprostania regulacjom  finansowym.

W rezultacie, gdy dokumenty na wyjściu nie są wiarygodne i trudno nimi zarządzać a papierowe procesy nie są zoptymalizowane, mamy do czynienia z marnotrawstwem  pieniędzy i czasu, który mógłby być poświęcony bezpośrednio klientom i zarządzaniu oddziałem banku.

Wdrożenie całościowego i kompleksowego rozwiązania do inteligentnego przechwytywania oraz zarządzania dokumentami może być kluczem do automatyzacji i optymalizacji tych procesów. Umożliwia to bankowi szybko i efektywnie łączyć swoje ustrukturyzowane i nieustrukturyzowane dokumenty biznesowe, procesy i ludzi.

  • Pierwszym krokiem jest implementacja platformy łączącej kompleksowe przechwytywanie dokumentów i scentralizowaną technologię automatyzacji przepływu informacji z inteligentnymi urządzeniami wielofunkcyjnymi, znajdującymi się w oddziałach.
  • Urządzenia wielofunkcyjne działają wówczas jak cyfrowe punkty zbierania papierowych i elektronicznych dokumentów, natychmiast wykrywające brakujące  dokumenty i  podpisy w momencie, gdy klient jeszcze znajduje się w oddziale banku. System następnie klasyfikuje, weryfikuje, indeksuje oraz automatycznie kieruje treści do oprogramowania wewnątrzbankowego, co eliminuje podatne na błędy manualne wprowadzanie danych w backoffice’ie. Tego typu rozwiązanie można łatwo skalować, by objąć nieograniczoną liczbę oddziałów w różnych lokalizacjach, posługujących się różnymi językami.

By to osiągnąć pracownicy w oddziałach powinni mieć możliwość skanowania dokumentów w miejscu ich powstania, zaindeksowania ich i powiązania z konkretnym klientem. Następnie te wysokiej jakości obrazy są przekazywane poprzez bezpieczną sieć bankową do natychmiastowej weryfikacji i przechowywania w centralnym systemie  zarządzania dokumentami.

  • To całościowe podejście ma na celu lepsze połączenie ludzi, procesów i aplikacji w całym banku w taki sposób, by właściwe informacje trafiały do właściwych rąk, we właściwym czasie i właściwym formacie. Dając pracownikom dostęp na żądanie do właściwych dokumentów wtedy gdy są one potrzebne a następnie umożliwiając im wprowadzanie ich automatycznie i płynnie do zautomatyzowanej, cyfrowej platformy, klienci i pracownicy bankowi mogą skutecznie współpracować niezależnie od tego, gdzie się znajdują.
  • Dzięki temu podejściu, bank może zaoszczędzić do 40% na kosztach związanych z drukiem i zarządzaniem dokumentami, dzięki większej efektywności operacyjnej, jak również skrócić czas potrzebny na dokonanie transakcji oraz zwiększyć zaufanie i satysfakcję klientów.

 



autor: Józef Lis/Product Manager Lexmark International Polska

Czytaj także

Ewolucja usług zarządzania drukiem (MPS)

Ostatnia aktualizacja: 17.09.2013 14:42
Według przewidywań Photizo Group, europejski rynek usług zarządzania drukiem wzrośnie z 7,6 mld euro w 2009 do 21,9 mld euro w 2014 roku. Wraz ze wzrostem rynku ewoluują również same usługi MPS (ang. Managed Print Services). Już teraz posiadają one zdolność przekształcania organizacji i zwiększania jej wartości dzięki rozwiązaniom. Jednak wiele firm wciąż ma jedynie mglisty zarys korzyści, które z nich płyną.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Raport: Banki nadal nie rozumieją potrzeb małych firm

Ostatnia aktualizacja: 16.10.2013 19:05
Jak wynika z najnowszego badania firmy doradczej PwC, przeprowadzonego wspólnie z firmą badawczą Indicator, banki nie do końca rozumieją potrzeby najmniejszych przedsiębiorstw. Efekt: prawie 70 proc. mikrofirm nie korzysta z kredytów bankowych.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Firmy mają trudny dostęp do środków finansowych

Ostatnia aktualizacja: 25.10.2013 09:06
Polska jest niechlubnym liderem w Europie, jeśli chodzi o liczbę firm wykluczonych z sektora bankowego z powodu złej historii kredytowej.
rozwiń zwiń