Wacława dzieje - Stefan Garczyński

polskieradio.pl
Katarzyna Ingram 26.04.2011
Piotr Adamczyk
Piotr Adamczyk, foto: Wojciech Kusiński/PR

Słuchowisko według poematu Stefana Garczyńskiego "Wacława dzieje".

Autor tekstu: Garczyński Stefan
Reżyseria i adaptacja: Krzysztof Kolberger
Realizacja: Andrzej Brzoska
Ilustracja muzyczna: Małgorzata Małaszko

Czas: 54'00"

Obsada:
Marcin Hycnar - Wacław
Piotr Adamczyk - Nieznajomy
Krzysztof Wakuliński - Ksiądz
Anna Dereszowska - Helena-siostra
Krzysztof Kolberger - Narrator
Henryk Łapiński - Ksiądz 2
Marcin Przybylski - Młodzieniec 2
Janusz Kłosiński - Starzec
Jan Matyjaszkiewicz - Mieszczanin
Andrzej Ferenc - Spiskowiec
Krzysztof Banaszyk - Spiskowiec
Jan Pęczek - Nauczyciel
Grzegorz Damięcki - Spiskowiec
Andrzej Mastalerz - Spiskowiec
Andrzej Blumenfeld - Gospodarz
Henryk Boukołowski - Stary spiskowiec
Zbigniew Konopka - Spiskowiec
Cezary Kwieciński - Spiskowiec
Przemysław Stippa - Młodzieniec 1
Paweł Paprocki - Młodzieniec 3
Agnieszka Judycka - Dziewczyna 1
Anna Gajewska - Dziewczyna 2
Jacek Różański - Żołnierz
Janusz Prusinowski - gra na cymbałach



Krzysztof Kolberger, który w 1973 roku, u progu swojej kariery teatralnej, zagrał w Teatrze Narodowym w tytułowej roli w spektaklu Adama Hanuszkiewicza „Wacława dzieje” , znów wraca do poematu Stefana Garczyńskiego – tym razem jako adaptator i reżyser.

Teatr Polskiego Radia w Międzynarodowy Dzień Teatru, 27 marca 2007 roku, nadał słuchowisko wg romantycznego poematu. Dla Krzysztofa Kolbergera w 1973 roku była to przepustka do znakomitej kariery i ujawniła jego ogromny talent. W radiowej wersji poematu rolę Wacława kreuje Marcin Hycnar, młody aktor Teatru Narodowego.

Adaptacja Krzysztofa Kolbergera, ze względu na specyfikę radiową, różni się znacząco od wersji scenicznej z 1973 roku. Właściwie zrezygnowano z narracji, pozostały sceny dialogowe.

Wszystko odbywa się w imaginacji, obrazy przeszłości pojawiają się w wyobraźni Wacława. Kolberger zadaje pytanie, co ważnego romantyczna literatura może zaoferować współczesnemu odbiorcy? Kwestie narodowo-wyzwoleńcze straciły na znaczeniu. Jednak poemat Garczyńskiego każe stawiać pytania może ważniejsze – o spospolicenie ducha, zanik autorytetów. Toteż bohater poszukuje sensu, poszukuje istotnych wartości.



W słuchowisku wykorzystano następujące utwory muzyczne:
1. Andante z wariacjami. Mazurek [autor muzyki Emilia Potocka, wyk. Urszula Bartkiewicz - klawesyn], Dux 1995
2. To Arms [autor muzyki Eric Serra, wyk. London Session Orchestra], Sony 1999
3. Angelus In Medio Ignis [autor muzyki Eric Serra, wyk. London Session Orchestra], Sony Music Ent. 1999
4. Joan and the wolves [autor muzyki Eric Serra, wyk. London Session Orchestra], Sony 1999