Słońce mogło zdmuchnąć przyjazną atmosferę Marsa

Ostatnia aktualizacja: 05.11.2015 22:22
Tak brzmi najnowsza teoria naukowców z NASA. Czerwona Planeta posiadała wilgotną i ciepłą gazową otoczkę, ale słoneczne rozbłyski wysuszyły ją i ochłodziły.
MAVEN
MAVENFoto: NASA.

Miało to mieć miejsce na początku historii Marsa. Kiedy planeta była młoda, jej atmosfera miała sprzyjać rozwojowi życia. Obecnie jest chłodna i sucha. - Mars prawdopodobnie miał grubą atmosferę, wystarczająco ciepłą, by mogła znajdować się tam ciekła woda - mówi John Grunsfeld z NASA. - Zrozumienie tego, co stało się z atmosferą Marsa, pomoże nam zdobyć wiedzę na temat ewolucji atmosfery planet.

Tygodnik "Science" publikuje właśnie cztery studia poświęcone wynikom badań atmosfery Marsa.

Badacze opierają swoją teorię na danych przesłanych przez należącą do NASA sondę Maven (Mars Atmosphere and Volatile Evolution). Twierdzą, że atmosfera Czerwonej Planety została „zdarta” z niej przez potężne rozbłyski słoneczne.

Instrumenty badawcze sondy Maven wykryły, że jony uciekają z atmosfery Marsa szybciej podczas rozbłysków słonecznych i koronalnych wyrzutów masy. Słońce jonizuje wtedy gazy na Marsie i wyrzuca jony w przestrzeń kosmiczną. Najprawdopodobniej działo się też tak w przeszłości. Ten proces sprawił zaś, że Mars przestał być przyjaznym, ciepłym miejscem.

Inne studium, które opublikowano w "Science", potwierdza, że to pola magnetyczne związane z działalnością Słońca wpływają na atmosferę Marsa.

Naukowcy chcą teraz zbadać, jak dokładnie wiatr słoneczny oddziałuje na atmosferę Czerwonej Planety i co dokładnie sprawia, że ta atmosfera - chociaż mniej gęsta - nadal tam jest.

Sonda Maven bada także zawartość pyłu w górnych partiach marsjańskiej atmosfery. Nieznany jest jeszcze proces, który umożliwiłby cząstkom pyłu wzbicie się na tak wielką wysokość.

Sonda Maven wystartowała w listopadzie 2013 roku. Obecnie bada atmosferę, klimat i pogodę na Marsie. Badania przeprowadzone przez statek mają pomóc odpowiedzieć na pytania dotyczące przeszłości planety, a szczególnie sposobu w jaki w przeszłości utraciła część atmosfery. Podstawowa misja naukowa sondy rozpoczęła się 26 listopada 2014 roku i zaplanowana jest na jeden ziemski rok, po tym czasie MAVEN pozostanie na orbicie i będzie nadal zbierała dane.

(ew/The Independent/NASA)

Zobacz więcej na temat: astronautyka Mars NASA NAUKA

Curiosity przesłał kolejne selfie

Ostatnia aktualizacja: 25.08.2015 20:00
Tym razem znad skały zwanej “Buckskin”. Łazik wykonał tam kolejny odwiert - już siódmy od czasu, kiedy wylądował na Czerwonej Planecie.

Astronom: być może w wodzie na Marsie są żywe organizmy

Ostatnia aktualizacja: 29.09.2015 13:36
Przełomowe odkrycie słonej wody w stanie ciekłym na Marsie może świadczyć o istnieniu warunków sprzyjających przeżyciu organizmów żywych na tej planecie - przekonują naukowcy.

Cassini zanurkowała w gejzerach Enceladusa

Ostatnia aktualizacja: 29.10.2015 18:00
Amerykańska sonda kosmiczna Cassini przeleciała tuż obok jednego z księżyców Saturna - Enceladusa. Było to już dwudzieste pierwsze spotkanie sondy z księżycem, ale tak bliskiego rendez-vous jeszcze nie było.