Czy Słońce ukradło planetę z innego układu?

Ostatnia aktualizacja: 05.04.2016 23:00
Kolejna teoria dotycząca "Planety 9", hipotetycznego obiektu krążącego na rubieżach Układu Słonecznego. Dwa miesiące temu o jej prawdopodobnym istnieniu poinformowały pisma naukowe.
Czy Słońce ukradło planetę z innego układu?
Foto: Pixabay

Zespół badawczy pod kierunkiem Alexandra Mustilla z Lund Observatory w Szwecji zaproponował właśnie teorię dotyczącą pochodzenia tego tajemniczego obiektu.

- Choć prawdopodobieństwo jest niewielkie, to jednak istnieje - mówi Mustill. Wnioski płyną z symulacji komputerowej, pokazującej, jak Słońce oddziaływało grawitacyjnie na inne gwiazdy.

Jako młoda gwiazda, Słońce stanowiło część gromady podobnych do siebie obiektów i niewykluczone, że z wieloma spotkało się "bliżej". Właśnie podczas takich zbliżeń mogło dojść do przejęcia planety powstałej przy innej gwieździe.

Aby tak się stało, nasza dzienna gwiazda musiałaby się zbliżyć na 150 jednostek astronomicznych do innej (1 j.a. = średnia odległość Ziemi od Słońca).

Na razie jesteśmy skazani na spekulacje. Nie ma dowodów na istnienie Planety 9, chociaż brakuje także innego dobrego wyjaśnienia anomalii, jakie zachodzą m.in. w orbitach obiektów krążących w Pasie Kuipera na obrzeżach naszego Układu. Właśnie dlatego Michael Brown i Konstantin Batygin zaproponowali teorię, według której w Pasie tym skrywa się gazowa planeta typu jowiszowego.

Czy jednak Planeta 9 naprawdę istnieje? Poszukiwania trwają.

(ew/NewScientist)

Najdalszy obiekt w Układzie Słonecznym. Niezwykłe odkrycie astronomów

Ostatnia aktualizacja: 11.11.2015 17:30
Astronomowie odkryli najdalszy do tej pory obiekt w Układzie Słonecznym. O obserwacjach dokonanych dzięki japońskiemu teleskopowi Subaru poinformowano na spotkaniu Amerykańskiego Towarzystwa Astronomicznego w Waszyngtonie.

New Horizons: błękitne niebo i lód na Plutonie

Ostatnia aktualizacja: 07.01.2016 12:58
- Pluton dołączył do ciał układu słonecznego, o których wiemy bardzo dużo - mówił w Jedynce prof. Kazimierz Stępień z Obserwatorium Astronomicznego Uniwersytetu Warszawskiego,

Astronomia jak ornitologia - królowe nauki

Ostatnia aktualizacja: 07.03.2016 14:56
- Astronomia jest wyjątkową dziedziną nauki - ma ogromne rzesze miłośników. Drugą taką nauką jest ornitologia - mówi dr Stanisław Bajtlik z Centrum Astronomicznego im. Mikołaja Kopernika PAN.