Diamentowa planeta

Ostatnia aktualizacja: 13.12.2010 14:10
Jeżeli wysyłać gdzieś ziemskich górników i eksploatować złoża – to własnie tam! Astronomowie odkryli, że duża, gorąca planeta pozasłoneczna ma diamentową powierzchnię.
Artystyczna wizja egzoplanety
Artystyczna wizja egzoplanetyFoto: NASA.

Oczywiście, to na razie tylko hipoteza badawcza. Analizy składu atmosfery planety wskazują, że zawiera ona niezwykle dużo węgla, a to z kolei pozwala wysnuć hipotezę, że poniżej warstwy atmosfery planety występują skały złożone z grafitu, diamentów albo jeszcze bardziej nietypowych form węgla. Planeta nosi oznaczenie WASP-12b

Skały na WASP-12b mają zdecydowanie inny skład niż w przypadku skał ziemskich. Na Ziemi powszechnie występują skały złożone z minerałów takich jak kwarc i skaleń, zbudowane z krzemu i tlenu oraz z innych pierwiastków. - Zdominowany przez węgiel świat może mieć bardzo dużo skał zbudowanych z czystego węgla, takich jak grafit i diament oraz z węglem jako składnikiem, takich jak smoła - mówi Joseph Harrington z University of Central Florida w Orlando, kierujący grupą badaczy.

Węgiel to typowy składnik układów planetarnych i kluczowy składnik życia na Ziemi. Astronomowie często mierzą stosunek ilości węgla do tlenu, aby ustalić chemiczny skład gwiazd. Dla Słońca stosunek węgla do tlenu jest równy około jeden do dwóch, co oznacza, że nasza gwiazda ma około dwa razy więcej tlenu niż węgla. Żadna z planet Układu Słonecznego nie ma więcej węgla niż tlenu (trzeba zaznaczyć, że nie są jeszcze znane dane dla dużych planet - Jowisza, Saturna, Urana i Neptuna). WASP-12b to pierwsza znana planeta pozasłoneczna, która ma większy niż jeden stosunek ilości węgla do tlenu. Część z tej nadwyżki węgla występuje jako składnik metanu w atmosferze planety.

Planeta WASP-12b to typowy „gorący Jowisz” - ma masę około 1,4 masy naszego Jowisza i znajduje się w odległości 1200 lat świetlnych od Ziemi. Krąży bardzo blisko swojej gwiazdy, dokonując pełnego obiegu po orbicie w zaledwie nieco więcej niż jeden dzień. Dodatkowo stale jest zwrócona tą samą stroną do gwiazdy.

Planeta znana była dotąd jako jedna z najgorętszych planet pozasłonecznych. Obserwacje wykonane przy pomocy Kosmicznego Teleskopu Spitzera potwierdzają te wyniki, według najnowszych pomiarów, na stronie planety zwróconej do gwiazdy panuje temperatura 2600 kelwinów. Wyniki badań ukazały się na łamach czasopisma naukowego "Nature".

(ew)

Zobacz więcej na temat: słońce

Piekielna superziemia

Ostatnia aktualizacja: 17.09.2009 12:36
Najmniejsza z egzoplanet jest podobna do Ziemi, ale panuje tam temperatura 1500°C.

Drugi Jowisz

Ostatnia aktualizacja: 18.03.2010 10:33
1500 lat świetlnych od Ziemi naukowcy znaleźli planetę przypominającą "nasze" słoneczne globy.

Planeta spoza Galaktyki

Ostatnia aktualizacja: 19.11.2010 10:44
Astronomom udało się zaobserwować pierwszą planetę, która powstała poza naszą Galaktyką.