Drugi Jowisz

Ostatnia aktualizacja: 18.03.2010 10:33
1500 lat świetlnych od Ziemi naukowcy znaleźli planetę przypominającą "nasze" słoneczne globy.

Astronomowie zaobserwowali pierwszą egzoplanetę, przypominającą planety w naszym układzie słonecznym. Nigdy wcześniej ciała niebieskie tego typu nie zostały opisane z takimi detalami - piszą naukowcy w prestiżowym tygodniku "Nature".

CoRoT-9b - nazwa pochodzi od europejskiego teleskopu, który ją odkrył. Jest oddalona od nas o 1500 lat świetlnych. Ma wielkość Jowisza i okrąża macierzystą gwiazdę w niewielkiej odległości co 95 dni, podobnie jak Merkury. W jej atmosferze prawdopodobnie znajdują się chmury z pary wodnej. Temperatury przy powierzchni są umiarkowane - od minus 20 do 160 stopni Celsjusza. To rzadkość, bo w przypadku większości znanych 400 planet pozasłonecznych temperatury są albo bardzo wysokie, albo mają silne wahania. Wcześniej odkryto już podobne egzoplanety, żadnej jednak nie opisano z tak dużą dokładnością.

Zdaniem autorów badań, istnienie CoRoT-9b potwierdza, że historia powstania naszego układu słonecznego powtórzyła się w innych częściach kosmosu. Badania przeprowadziło wspólnie 60 astronomów z kilkunastu krajów.

Animacja przedstawiająca planetę Corot 9b przechodzącą przed tarczą gwiazdy.

źr. ESO/L.Calcada

Zobacz więcej na temat: kosmos astronomia

Odkryj swój Wszechświat: pytania o Wielki Wybuch

Ostatnia aktualizacja: 22.10.2009 13:02
Audycja dra Stanisława Bajtlika.

Koniec Świata

Ostatnia aktualizacja: 25.03.2010 16:07
Wszechświat będzie się rozszerzał, aż nastąpi tak zwany Wielki Chłód.

Zapłodnić gwiazdy

Ostatnia aktualizacja: 18.02.2010 11:10
Nie wiemy, jak na Ziemi pojawiło się życie. Ale naukowcy wiedzą, jak zasiać je na innych planetach. I nie zawahają się tego zrobić. Czy słusznie?

Żyjąc z gwiazdą

Ostatnia aktualizacja: 22.04.2010 13:03
Obserwatorium Dynamiki Słońca, SDO przesłało na Ziemię pierwsze zdjęcia naszej gwiazdy. Tak dokładnie jeszcze Słońca nie oglądaliśmy.

Zagadkowy kosmos w oku Hubble'a

Ostatnia aktualizacja: 30.04.2010 15:38
Z okazji 20-lecia pracy Teleskopu Hubble'a przygotowaliśmy galerię najciekawszych zdjęć, jakie wykonał.