Piekielna superziemia

Ostatnia aktualizacja: 17.09.2009 12:36
Najmniejsza z egzoplanet jest podobna do Ziemi, ale panuje tam temperatura 1500°C.

Najmniejsza planeta odkryta poza naszym układem słonecznym jest bardzo podobna do Ziemi - poinformowali europejscy astronomowie. Opublikowane szczegóły są pierwszym dowodem na to, że w kosmosie istnieją małe, gęste planety składające się ze skał.

Astronomowie badali odkrytą w lutym planetę COROT-7b, odległą od nas o niecałe 500 lat świetlnych. W trakcie badań potwierdzili, że ma ona masę pięć razy większą od naszej planety, a promień jest o 80 procent większy od ziemskiego. Takie rozmiary sprawiają, że jest najmniejszą z dotychczas odkrytych planet poza Układem Słonecznym.

Astronomowie określają ją jako Super-Ziemię, jedną z kilkunastu znanych podobnych planet. Superziemie to egzoplanety (planety znajdujące się w innym układzie, okrążające inną lub inne gwiazdy niż Słońce), które mają budowę skalistą i masę większą od naszej planety. Po raz pierwszy tego typu ciało niebieskie zbadano tak dokładnie; dane wskazują na przykład, że COROT-7b krąży bardzo blisko swojej gwiazdy - rok wynosi tam tylko 20 godzin. Naukowcy obliczyli, że temperatury sięgają tam 1000-1500°C. Powierzchnia planety jest jednak skalista, a nie jak przypuszczano wcześniej pokryta lawą.

Wykorzystując różne metody, astronomowie znaleźli już ponad 300 planet pozasłonecznych. Większość z nich to tzw. gorące jowisze - gazowe giganty krążące bardzo blisko swoich gwiazd. Właśnie takie planety są najłatwiejsze do odnalezienia -  te podobne do Ziemi zlokalizować jest znacznie trudniej.

Astronomowie z ESA podkreślają, że do badań wykorzystano sprzęt najnowszej generacji, między innymi orbitujący teleskop Corot oraz Europejskie Obserwatorium Południowe w Chile. Szczegóły publikuje pismo Astronomia i Astrofizyka.

Paweł Zych

Biuro podróży „Orbita”

Ostatnia aktualizacja: 06.11.2009 17:39
Wakacje 2012 zamiast na Seszelach będziemy mogli spędzić na orbicie.

Widać prawie każde źdźbło...

Ostatnia aktualizacja: 02.03.2010 14:30
NASA udostępniła najdokładniejsze zdjęcia Ziemi, jakie kiedykolwiek udało się wykonać.

Koniec Świata

Ostatnia aktualizacja: 25.03.2010 16:07
Wszechświat będzie się rozszerzał, aż nastąpi tak zwany Wielki Chłód.

Drugi Jowisz

Ostatnia aktualizacja: 18.03.2010 10:33
1500 lat świetlnych od Ziemi naukowcy znaleźli planetę przypominającą "nasze" słoneczne globy.

Halo, halo! Tu kosmici!

Ostatnia aktualizacja: 20.04.2010 23:57
Naukowcy odebrali sygnał radiowy. I nie mają pojęcia, co, lub kto go nadaje. Czy mamy KONTAKT!