Ostatnia aktualizacja: 29.10.2012 12:40
Skamieniałości dinozaurów wskazują, że skomplikowane pióra tych gadów pojawiły się nie po to, by latały. Miały się przydać do zalotów. Było tak przynajmniej u jednego gatunku dinozaura.
Foto: sxc.hu/cc.
Dinozaury miały pióra, bo... chciały się zalecać
Chodzi o gatunek Ornithomimus, zbliżony nieco do dzisiejszych strusi. Dinozaury tego typu miały pióra, ale ani one, ani ich przodkowie nigdy nie latali.
Najnowsze badania to wynik analiz nowych szczątków tego gatunku, znalezionych w Kanadzie w 2008 i 2009 roku. Darla Zelenitsky, która prowadziła badania, porównała nowe znaleziska ze starszymi, pochodzącymi jeszcze z lat 1990. - Znaleźliśmy ślady po piórach lotkach - mówi Zelenitsky. Takie pióra są konieczne, by latać, ale dwunożne gady osiągały długość 3,5 m, a to zbyt wiele, aby wznieść się w powietrze. Co więcej, ta grupa dinozuarów nie miała latających przodków.
Pióra o cechach lotek posiadali tylko dorośli przedstawiciele gatunku. Zachowane skrzdła młodego gada były pokryte tylko puchem.
Zelenitsky, której artykuł ukazał się na łmach Science, spekuluje, że pióra mogłī odkrywać rolę w zachowaniach godowych. Gatunek zachował je przez długie miliony lat, chociaż nigdy nie latał. - Interpretacja wydaje mis ię dobra - komentuje Richard Prum z Yale University. - Jeśli się potwierdzi, będzie to oznaczało, że początki piór miały związek z komunikacją.
Żeby to potwierdzić, potrzeba jednak dalszych badań.

Najnowsze badania to wynik analiz nowych szczątków tego gatunku, znalezionych w Kanadzie w 2008 i 2009 roku. Darla Zelenitsky, która prowadziła badania, porównała nowe znaleziska ze starszymi, pochodzącymi jeszcze z lat 90. XX wieku.

Pióra o cechach lotek posiadali tylko dorośli przedstawiciele gatunku. Zachowane skrzydła młodego gada były pokryte tylko puchem. Zelenitsky, której artykuł ukazał się na łamach "Science", spekuluje, że pióra mogły odgrywać rolę w zachowaniach godowych. Gatunek zachował je przez długie miliony lat, chociaż nigdy nie latał, musiały zatem być do czegoś potrzebne.

- Interpretacja wydaje mi się dobra - komentuje Richard Prum, ornitolog z Yale University. - Jeśli się potwierdzi, będzie to oznaczało, że początki piór miały związek z komunikacją.

Żeby to potwierdzić, potrzeba jednak dalszych badań.

(ew/Newscientist)

Zobacz więcej na temat: Kanada

Pradawne gady także chorowały na stawy

Ostatnia aktualizacja: 18.05.2012 09:50
Nawet potężne, groźne gady morskie sprzed milionów lat padały ofiarą zwykłego zapalenia stawów. Wnioski z badania takiego szkieletu opisano w "Palaeontology".

Wróbel to potomek tyranozaura

Ostatnia aktualizacja: 30.05.2012 09:00
Młode dinozaury miały czaszki jak ptaki. To kolejny argument za tym, że nie wszystkie dinozaury wyginęły. Część z nich żyje wśród nas pod postacią ptaków.

Ślad dinozaura w centrum lotów kosmicznych

Ostatnia aktualizacja: 23.08.2012 12:10
Przez dekady specjaliści z należącego do NASA Goddard Space Flight Center spoglądali w niebo. Przegapili w ten sposób skarby na ziemi.