Całe ziemskie złoto pochodzi z kolizji gwiazd neutronowych

Ostatnia aktualizacja: 18.07.2013 18:25
Takie jest zdanie dra Edo Bergera i jego kolegów z Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics.
Gwiazda HD 10180
Gwiazda HD 10180Foto: ESO and Digitized Sky Survey 2. Acknowledgment: Davide De Martin
Całe ziemskie złoto pochodzi z kolizji gwiazd neutronowych
W przeciwieństwie do innych pierwiastków takich jak węgiel czy żelazo, złoto nie może powstawać w gwieździe. Tworzy się w trakcie kosmicznych katastrof, które znamy pod nazwą rozbłysków promieniowania gamma (GRB).
Zespół dra Bergera poddał wnikliwej analizie jeden z takich rozbłysków, GRB 130603B, odkryty przez należącego do NASA satelitę Swift w czerwcu 2013. Wydarzył się 3,9 mln lat świetlnych od nas i, chociaż trudno w to uwierzyć, był najbliższym, jaki widzieliśmy.
GRB 130603B był wynikiem kolizji dwóch gwiazd neutronowych. To, co zostało po kolizji, świadczyło o utworzeniu się w jej miejscu sporych ilości ciężkich pierwiastków, takich jak złoto.
GRP występują w dwóch odmianach: długiej i krótkiej. GRB 130603B trwał zaledwie dwie dziesiąte sekundy, był zatem krótki. Choć promienie gamma zniknęły szybko, rozbłysk popisał się także zanikającą wolniej „poświatą” w podczerwieni, która była dość nietypowa. Wyglądała jakby, pochodziła z dziwnych radioaktywnych cząstek.
Bogaty w neutrony wyrzut materii podczas kolizji gwiazd neutroonowych może utworzyć wiele pierwiastków. - Patrzyliśmy niejako na ‚dymiący pistolet’ po kolizji - wyjaśnia dr Wen-fai Fong,współautor publikacji na ten temat, która ukaże się na łamach Astrophysical Journal Letters.
Z obliczeń wynika, że kolizja doprowadziła do wyrzutu materiału o masie 1/100 Słońca, a częścią wyrzutu było złoto. Szacując zaś ilość złota w kosmosie oraz ilość takich kolizji, badacze doszli do wniosku, że całe złoto może pochodzić z GRB. - Parafrazując Carla Sagana, nie tylko sami jesteśmy z gwiazd, ale nasza biżuteria jest efektem gwiezdnych zderzeń - mówi dr Berger.
ff,” Dr Berger concluded.

W przeciwieństwie do innych pierwiastków, jak węgiel czy żelazo, złoto nie może powstawać w gwieździe. Tworzy się w trakcie kosmicznych katastrof, które znamy pod nazwą rozbłysków promieniowania gamma (GRB).

Zespół dra Bergera poddał wnikliwej analizie jeden z takich rozbłysków, GRB 130603B, odkryty przez należącego do NASA satelitę Swift w czerwcu 2013 roku. Wydarzył się on 3,9 mln lat świetlnych od nas i, chociaż trudno w to uwierzyć, był najbliższym, jaki widzieliśmy. GRB 130603B to wynikiem kolizji dwóch gwiazd neutronowych. To, co po niej zostało, świadczyło o utworzeniu się w jej miejscu sporych ilości ciężkich pierwiastków, takich jak złoto.

GRP występują w dwóch odmianach: długiej i krótkiej. GRB 130603B trwał zaledwie 0,2 sekundy - był zatem krótki. Choć promienie gamma zniknęły szybko, rozbłysk popisał się także zanikającą wolniej "poświatą” w podczerwieni, która była dość nietypowa. Wyglądała, jakby pochodziła z dziwnych radioaktywnych cząstek.

Bogaty w neutrony wyrzut materii podczas kolizji gwiazd neutronowych może utworzyć wiele pierwiastków. - Patrzyliśmy niejako na "dymiący pistolet" - wyjaśnia dr Wen-fai Fong, współautor publikacji na ten temat, która ukaże się na łamach "Astrophysical Journal Letters". Z obliczeń wynika, że kolizja doprowadziła do wyrzutu materiału o masie 1/100 Słońca, a sporą część stanowiło złoto. Szacując zaś ilość tego pierwiastka w kosmosie oraz liczbę takich kolizji, badacze doszli do wniosku, że całe istniejące złoto może pochodzić z GRB. - Parafrazując Carla Sagana, nie tylko sami jesteśmy z gwiazd, ale też nasza biżuteria jest efektem gwiezdnych zderzeń - mówi dr Berger

(ew/Sci-News.com)

Zobacz więcej na temat: astronomia chemia NAUKA

Astronomowie uspokajają: Kepler już zebrał wystarczającą ilość danych

Ostatnia aktualizacja: 15.07.2013 12:20
Niezależnie od tego, jak skończy się misja Teleskopu Kepler, zebrał on już dla nas wystarczającą ilość danych - mówią naukowcy.

Naukowcy chcą wystrzelić pociski w stronę Jowisza

Ostatnia aktualizacja: 17.07.2013 16:00
A dokładniej na jego księżyc, Europę. Będą to pociski naukowe, których zadaniem będzie gromadzenie informacji.

Odkrycie polonu zmieniło świat. Maria Skłodowska-Curie prekursorką radioterapii

Ostatnia aktualizacja: 18.07.2023 05:55
- Wszystko, czym dysponowali w tym laboratorium było naprawdę nędzne, a jednak to tu robione były badania, które doprowadziły do odkrycia i wydzielenia polonu i radu - powiedział prof. Marcel Guillot, współpracownik Marii Skłodowskiej-Curie.