X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
Redakcja Polska

Sukces naukowców z UW. Odkryli w Egipcie centrum obsługi chrześcijańskich pielgrzymów z VI wieku

20.08.2021 17:00
Monumentalne, kamienne budowle zachowane do pół metra wysokości, odkryli w Marei w północnym Egipcie polscy archeolodzy. Mieszkali w nich w VI w. pielgrzymi, którzy byli w drodze do chrześcijańskiego sanktuarium w Abu Mena.
  • Z prof. Tomaszem Derdą, kierownikiem Katedry Epigrafiki i Papirologii Wydziału Archeologii Uniwersytetu Warszawskiego i dr Mariuszem Gwiazdą z Centrum Archeologii Śródziemnomorskiej UW, rozmawiała Halina Ostas. Zapraszamy do wysłuchania pierwszej części audycji poświęconej cennemu odkryciu polskich archeologów Egipcie.
Budynki modułowe na Zachodnim Nadbrzeżu
Budynki modułowe na Zachodnim NadbrzeżuMariusz Gwiazda cc-by 4.0, Centrum Archeologii Śródziemnomorskiej, Uniwersytet Warszawski

Marea to osada portowa, położona nad jeziorem Mareotis, założona jeszcze w czasach Aleksandra Wielkiego i rozwijająca się od III wieku p.n.e. aż do początku okresu islamskiego w VIII wieku n.e. Miejsce to było celem prac archeologów od wielu lat. Pracowali tam badacze z USA, Francji i Polski, między innymi prof. Hanna Szymańska, która była kierownikiem misji wykopaliskowej Muzeum Archeologicznego w Krakowie. Później polską misją kierował dr Krzysztof Babraj.

Szefem projektu Narodowego Centrum Nauki, w ramach którego prowadzone są obecne badania, jest prof. Tomasz Derda, kierownik Katedry Epigrafiki i Papirologii Wydziału Archeologii Uniwersytetu Warszawskiego. Pracami terenowymi w Egipcie kierował dr Mariusz Gwiazda z Centrum Archeologii Śródziemnomorskiej UW.

- Podczas ostatnich lat w ramach nowego projektu dokonaliśmy przewrotu w poznaniu tego starożytnego miasta. Wszystko dzięki wykorzystaniu metod nieinwazyjnych - geofizycznych w połączeniu z wykopaliskami - mówi dr Mariusz Gwiazda.

Naukowiec podkreśla, że zastosowane metody umożliwiły "zajrzenie" pod piasek zalegający nad miastem i stworzenie dokładnego planu zabudowań.

W ten sposób zlokalizowano nieznaną część starożytnego miasta o powierzchni 30 hektarów. Było to kilka wielkich budynków, które archeolodzy określają jako “modułowe”, bo każdy z nich składał się z paru identycznych mierzących 10 na 10 m części.

- Wszystkie te nowoczesne metody nie wykluczają i nie pozbawiają znaczenie tych metod podstawowych, które zawsze były istota archeologii, przynajmniej archeologii czasów historycznych, czyli kombinacji danych archeologicznych i danych historycznych - mówi prof. Tomasz Derda. - W tym przypadku mamy naprawdę wiele do powiedzenia, bo jesteśmy na brzegu jeziora Mareotis, kilkanaście kilometrów od Abu Mena, wielkiego starożytnego centrum pielgrzymkowego, które powstało w miejscu kultu św. Menasa, w miejscu grobu owego świętego. Był on jednym z najważniejszych świętych starożytności chrześcijańskiej. To miejsce kultu przyciągało tysiące pielgrzymów nie tylko z Egiptu, ale i całego świata śródziemnomorskiego, z Imperium Rzymskiego. Mówimy o VI wieku, który jest naznaczony długim i wspaniałym panowaniem Justyniana, w literaturze zwanego Wielkim. To jest ten okres szczytowy starożytnego funkcjonowania ośrodka w Abu Mena - dodaje prof. Tomasz Derda.

- Nowo odkryte budynki położone były niemal tuż przy brzegu jeziora Mareotis. Pielgrzymi docierali tutaj drogą wodną z Aleksandrii - mówi prof. Tomasz Derda.

Plan Marei z zaznaczeniem budynków modułowych (kolor żółty) i zasięgu zwartej zabudowy (kolor szary) (rys. Andrzej B. Kutiak, Wiesław Małkowski, Mariusz Gwiazda, cc-by 4.0, Centrum Archeologii Śródziemnomorskiej, Uniwersytet Warszawski) Plan Marei z zaznaczeniem budynków modułowych (kolor żółty) i zasięgu zwartej zabudowy (kolor szary). Rys. Andrzej B. Kutiak, Wiesław Małkowski, Mariusz Gwiazda, cc-by 4.0, Centrum Archeologii Śródziemnomorskiej, Uniwersytet Warszawski

Z ustaleń archeologów wynika, że zabudowania powstały na gruzach rzymskiej farmy zajmującej się produkcją wina. “Nie są one podobne do żadnych znanych zabudowań świata śródziemnego” – mówi dr Mariusz Gwiazda, kierownik prac terenowych.

Miasto nie przypomina innych znanych wcześniejszych osiedli, które skoncentrowane były wokół miejsca centralnego. Większość modułowych budowli położona jest obok siebie w równych rzędach. Nieco dalej, w oddzielnych budowlach były termy i latryny.

Wstępne wyniki badań na temat nowych ustaleń dotyczących Marei ukazały się w prestiżowym brytyjskim periodyku naukowym “Antiquity”.

Audycja powstała we współpracy z Centrum Archeologii Śródziemnomorskiej UW i Ministerstwem Spraw Zagranicznych.