Polskie Radio
Section05
archeologia

Wyjątkowe znalezisko w tatrzańskiej jaskini. Odkryto ślady po myśliwych sprzed kilkunastu tysięcy lat

Ślady po działalności grupy myśliwych sprzed kilkunastu tysięcy lat, wyspecjalizowanych w polowaniach na koziorożce alpejskie, odkryła słowacko-polska ekspedycja badawcza w Jaskini nad Huczawą (Hučivá diera) w Tatrach Bielskich na Słowacji. - To, jak dotąd, jedyny punkt w Tatrach ze śladami osadnictwa człowieka paleolitycznego - powiedział prof. Paweł Valde-Nowak z UJ.
Zobacz więcej na temat:  ŚWIAT Europa Słowacja Tatry archeologia

Polscy archeolodzy angażują społeczność spoza świata nauki

Spotkania poświęcone historii prowadzone w sudańskich szkołach przez polskich badaczy, dni otwarte dla miejscowej ludności na stanowisku archeologicznym, wzajemne konsultacje na temat odkrywanych zabytków, bo często lokalna społeczność wie lepiej, czym był i do czego służył dany przedmiot… To kilka przykładów tzw. archeologii zaangażowanej, która ma na celu wciąganie miejscowych społeczności w działania na rzecz ochrony ich własnego dziedzictwa.
Zobacz więcej na temat:  Katarzyna Kobylecka archeologia Afryka Sudan

Co polscy naukowcy odkryli w brzuchu "mumii niewiasty"? Historia pewnej pomyłki

Opublikowane w ubiegłym roku doniesienia badaczy o szczątkach płodu odkrytych w brzuchu mumii, należącej do Uniwersytetu Warszawskiego, okazały się nieprawdą. Według najnowszych badań wynika, że to, co naukowcy wzięli za szczątki nienarodzonego dziecka, jest zawiniątkiem umieszczonym w ciele kobiety.
Zobacz więcej na temat:  HISTORIA archeologia Egipt starożytność odkrycia i ciekawostki Warszawa Uniwersytet Warszawski Muzeum Narodowe w Warszawie

Minęło sto lat od odkrycia prehistorycznych Kopalni Krzemionkowskich

Trzy lata temu na listę Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO trafił Krzemionkowski Region Prehistorycznego Górnictwa Krzemienia Pasiastego. Odkryte w 1922 roku przez prof. Jana Samsonowicza pod Ostrowcem Świętokrzyskim neolityczne kopalnie krzemienia dają unikatowe świadectwo tradycji kulturowej i stanowią wybitny przykład zespołu obiektów techniki i krajobrazu.
Zobacz więcej na temat:  Trójka Katarzyna Cygler UNESCO Ostrowiec Świętokrzyski Góry Świętokrzyskie archeologia STYL ŻYCIA społeczeństwo regiony odkrywcy