Polskie Radio
Section05
archeologia

Archeolodzy odsłonili relikty wartowni nr 5 na Westerplatte. To kluczowe miejsce II WŚ

Archeolodzy, prowadzący prace wykopaliskowe na Westerplatte, trafili na pozostałości wartowni nr 5. Była ona jednym z kluczowych miejsc dla bohaterskiej siedmiodniowej obrony Polaków w pierwszych dniach września 1939 r. Budynek był także ważny dla dziejów Wojskowej Składnicy Tranzytowej. Dotąd nie były pewne jego dokładne położenie.
Zobacz więcej na temat:  POLSKA Westerplatte Gdańsk archeologia Muzeum II Wojny Światowej Wojsko Polskie Muzeum Westerplatte Henryk Sucharski Franciszek Dąbrowski

Jedyne takie obrazy na świecie. Polscy naukowcy badają malowidła syryjskich mnichów w średniowiecznym kościele w Egipcie

Przedstawienia religijne autorstwa syryjskich mnichów z okresu średniowiecza zachowały się do naszych czasów tylko w... Egipcie. Ukryte pod późniejszymi tynkami i malowidłami są odkrywane i konserwowane w kościele sprzed ponad tysiąca lat w ramach projektu prowadzonego przez badaczy z Polski i Holandii.
Zobacz więcej na temat:  HISTORIA Koptowie Egipt chrześcijaństwo archeologia NAUKA Syria aktualności katolickie

Wojna trojańska – fakty i mity

Niektórzy współcześni archeologowie podważają prawdziwość przekazu Homera i istnienie Troi. Inni twierdzą, że posiadają dowody na istnienie pałaców Agamemnona i Nestora, a Odyseusza i Priama uznają za postacie historyczne. Starożytne wazy pokazują wojnę, którą można uznać za trojańską, ale nie jest pewne, czy przekazują mit, czy opowieść historyczną.
Zobacz więcej na temat:  archeologia Grecja Homer mitologia starożytność magazyn wakacyjny HISTORIA

Warszawa: IPN odnalazł w lesie masowy grób z II wojny światowej. Szczątki należą m.in. do dzieci i niemowląt

Szczątki 35 osób, w większości kobiet i dzieci, odnalazł zespół Biura Poszukiwań i Identyfikacji IPN w masowym grobie leśnym na warszawskiej Białołęce. Miejsce wytypowano na podstawie relacji świadka zbrodni niemieckiej z początku II wojny - podano na stronie internetowej Biura.
Zobacz więcej na temat:  POLSKA zbrodnie wojenne archeologia HISTORIA II wojna światowa IPN Instytut Pamięci Narodowej historia Polski społeczeństwo

Czy Wineta - Jómsborg - Wolin to ten sam gród?

Wedle średniowiecznych przekazów nad Bałtykiem, u ujścia Odry, istniała potężna Wineta - największe z miast ówczesnej Europy i wielki ośrodek handlowy. Jej lokalizacja pozostaje tajemnicą. Niektórzy uważają, że tego miasta szukać trzeba na wyspie Wolin. Konfrontacja źródeł pisanych z zabytkami odkrywanymi przez archeologów nasuwa intrygujące pytanie, czy Wineta - Jómsborg - Wolin to ten sam gród?
Zobacz więcej na temat:  archeologia odkrycia i ciekawostki Słowianie Wolin Katarzyna Kobylecka