Nowa Tradycja 2022

Finaliści Folkowego Fonogramu Roku 2019 wyłonieni!

Ostatnia aktualizacja: 03.03.2020 13:33
Ten radiowy konkurs fonograficzny prezentuje najlepsze wydawnictwa płytowe minionego roku, nawiązujące do muzyki folkowej i tradycyjnej. Spośród 33 propozycji wybrane zostały 11, które powalczą o miejsce na podium.
Audio
  • Ogłaszamy finalistów konkursu na Folkowy Fonogram Roku 2019 (Dwójka/Źródła)
Do finału radiowego konkursu na Folkowy Fonogram Roku 2019 zakwalifikowało się 11 płyt.
Do finału radiowego konkursu na Folkowy Fonogram Roku 2019 zakwalifikowało się 11 płyt.Foto: Projekt: Katarzyna Rosik

Sporo autorów tych płyt to artyści, którzy potwierdzają swój stały poziom i rozwój, zauważam też wiele projektów silnie związanych ze sceną improwizowaną i jazzem. To trend dość silny, widoczny od kilku lat. Piotr Kędziorek, redaktor naczelny RCKL, szef festiwalu Nowa Tradycja

Konkurs na Folkowy Fonogram Roku, organizowany od 1998 roku w ramach festiwalu Mikołajki Folkowe w Lublinie, towarzyszy Festiwalowi Folkowemu Polskiego Radia "Nowa Tradycja" od 2002 roku i jest ważną pozycją dla wielbicieli i twórców muzyki folkowej. Jego celem jest promocja muzyki folkowej w Polsce. Wziąć w nim udział mogą zespoły, które działają w Polsce i wykonują muzykę inspirowaną tradycjami muzycznymi świata.

Wśród laureatów tej nagrody byli czołowi polscy muzycy związani z folkiem, muzyką świata, etno, eksperymentalną czy jazzem, m.in.: Muzykanci, Golec uOrkiestra, Kapela Brodów, Kapela ze Wsi Warszawa, Dikanda, Osjan, Indialucia, Lautari, Joanna Słowińska, Orkiestra św. Mikołaja, Kwadrofonik, Wołosi i Lasoniowie, Raphael Rogiński czy Maria Pomianowska.

Do pierwszego etapu tego konkursu radiofonicznego na najlepszą folkową płytę napłynęły 33 zgłoszenia, wybrana spośród nich jedenastka to zdaniem Piotra Kędziorka, redaktora naczelnego Radiowego Centrum Kultury Ludowej, "obraz folkowego rynku muzycznego w Polsce". - Sporo autorów tych płyt to artyści, którzy potwierdzają swój stały poziom i rozwój, ale zauważam też wiele projektów muzyków silnie związanych ze sceną improwizowaną, jazzmenów. To trend dość silnie widoczny już od kilku lat - mówił szef RCKL. - Jak się okazało, płyt naszym zdaniem nadających się do finału było sporo, dlatego zdecydowaliśmy się ująć najwięcej, jak się dało.

Jak mówili dziennikarze RCKL, wśród liczba propozycji bądź to wyraźnie nawiązujących muzyki tradycyjnej, bądź luźno inspirowanej folklorem, była wyrównana. - Płyty Radical Polish Ansambl czy Wędrowca to przykłady silnych związków ze sceną tradycyjną, ale i eksperymentalną - mówił Piotr Kędziorek.

- Widać też chęć do łączenia tradycji polskiej z zagranicznymi, jak w przypadku projektów Babadag, Rebetiko Poloniko czy Vołosów i Felixa Lajki - zauważyła Magdalena Tejchma.

Grupa Light Star Guiding z debiutancką płytą ujęła jury szerokimi, jazzującymi inspiracjami, które trudno jednoznacznie nazwać, Hańba! - wyraźną wymową i konsekwencją narracji związanej z międzywojniem, a także pięknymi przykładami literackimi, duet Mehehe - podążaniem po bardzo przemyślanej i oryginalnej linii, wytyczonej podczas Konkursu Muzyki Folkowej 2018, stanowiącej rodzaj teatru, niezwykłego spektaklu przywołującego dawne wiejskie rytuały i praktyki magiczne. Werchowyna w końcu to coś dla wiernych fanów słowiańskiego folkloru, grupa, która prezentuje śpiewczy repertuar już niemal 30 lat. 

>>>POKAŻ SWÓJ POMYSŁ NA POLSKI FOLK. ZGŁOŚ SIĘ DO KONKURSU MUZYKI FOLKOWEJ "NOWA TRADYCJA" 2020!>>>

***

LISTA FINALISTÓW FOLKOWEGO FONOGRAMU ROKU 2019

1939, Hańba!, Antena Krzyku

Trzecia płyta (EP-ka) w dyskografii laureatów Nagrody im. Czesława Niemena na XVII Festiwalu Folkowym Polskiego Radia „Nowa Tradycja” w 2014 roku. Na płycie znalazły się piosenki do słów Zuzanny Ginczanki (1917-1944), Władysława Szlengla (1912-1943), Tadeusza Hollendra (1910-1943) i Józefa Wittlina (1896-1976).

Hańba! to:
Andrzej Zamenhof – bandżo, śpiew
Tadeusz Król – akordeon, klarnet
Adam Sobolewski – bęben, śpiew
Ignacy Woland – tuba, sakshorn
Gościnnie w dwóch utworach wystąpiła grupa Sutari: Kasia Kapela, Zosia Zembrzuska i Basia Songin.

Ciemnienie, Mehehe, AAUU Records

Debiutancki album duetu, który zdobył trzecia nagrodę w Konkursie Muzyki Folkowej w 2018 roku. Na płycie znalazły się głównie autorskie utwory inspirowane wiejskimi rytuałami i praktykami magicznymi: zamawiania, pokrzykiwania, wyliczanki i rymowanki.

Mehehe to:
Basia Songin – wilk, kankle, drumla, wrzeciona, szepty, zaklinania, śpiew
Helena Matuszewska – złóbcoki, kaszgar, wrzeciona, looper, szepty, zaklinania, śpiew


materiały promocyjne

Lajko Felix & Vołosi, Fono Music Hall

Album jest wynikiem współpracy węgierskiego wirtuoza skrzypiec Felixa Lajko i zespołu Vołosi, który współtworzą artyści z Beskidu Śląskiego i związani z muzyką współczesną bracia Krzysztof i Stanisław Lasoniowie. Na płycie znajdują się kompozycje Felixa Lajki, Stanisława Lasonia i Jana Kaczmarzyka. Zespół Vołosi to laureat (pod nazwą Wołosi i Lasoniowie) Grand Prix w Konkursie Muzyki Folkowej „Nowa Tradycja” 2010, a także Nagrody Specjalnej im. Czesława Niemena i Nagrody Publiczności Burza Braw. Krzysztof Lasoń, skrzypek zespołu, zdobył nagrodę dla najlepszego instrumentalisty Złote Gęśle.

Lajko Felix – skrzypce
Vołosi:
Jan Kaczmarzyk - altówka
Krzysztof Lasoń – skrzypce
Stanisław Lasoń – wiolonczela
Zbigniew Michałek – skrzypce
Robert Waszut – kontrabas

Light Star Guiding, Wydanie własne

Muzyka zespołu to post-awangardowy jazz z silnymi wpływami folku i muzyki świata, szczególnie tradycji środkowej i wschodniej Europy oraz Tybetu. Repertuar współtworzony jest przez wszystkich muzyków grupy.

Light Star Guiding to:
Ray Dickaty – saksofon tenorowy
Mikołaj Poncyliusz – gitara
Staszek Czyżewski – kontrabas, misa tybetańska, śpiew
Dominik Mokrzewski – perkusja
Gościnnie: Maniucha Bikont – śpiew

Obertasy, Opla, Ersatz Recordings

Opla to duet stworzony przez artystów związanych ze sceną muzyki improwizowanej i eksperymentalnej. Źródłem inspiracji dla muzyków jest uniwersalność rytmiki i melodyki polskich oberków ale także brzmienie muzyki afrykańskich Tuaregów, bluesa i amerykańskiego folku.

Opla to:
Piotr Bukowski – gitara
Hubert Zemler – perkusja



Pływut’ roky, Werchowyna, Konador

Zespół powstał w 1991 roku i od zawsze specjalizuje się w wykonywaniu tradycyjnego repertuaru wschodniosłowiańskiego. Płyta zawiera obrzędowe i liryczne pieśni a capella – ukraińskie, łemkowskie i pochodzące z Podlasia. Repertuar w większości pochodzi z własnych nagrań terenowych członków zespołu.

Werchowyna to:
Andrzej Gołoś, Andrzej Grygoruk, Tadeusz Konador, Małgorzata Madejska-Podsiadło, Aneta Mazurkiewicz, Anna Piotrowska, Mirek Rak, Jolanta Węgrzyn, Ewa Wróbel-Kacprowicz

Provinz Posen, Wytwórnia Krajowa

Projekt Provinz Posen powstał na stulecie Powstania Wielkopolskiego i łączy tradycyjną muzykę taneczną Wielkopolski – szczególnie Regionu Kozła - z elektroniką. Za punkt wyjścia posłużyły nagrania wielkopolskich tańców (chodzonych, oberków i wiwatów) oraz brzmienie takich instrumentów, jak kozioł biały, kozioł czarny, mazanki i klarnet.

Provinz Posen to:
Michał Szturomski – produkcja muzyczna, sampling, programowanie
Michał Wiraszko – pomysł, kompozycje, aranżacje
Szymon Waliszewski – sample źródłowe, konsultacja muzyczna i historyczna
Gościnnie:
Jerzy Mazzoll – klarnet, klarnet basowy
Daga Gregorowicz – śpiew
Malwina Paszek – lira korbowa
Jan Prządka – skrzypce, mazanki, kozioł biały i czarny
Edmund Hildebrandt – kozioł biały
Bernard Frącek – klarnet
Kinga Grychta - mazanki

Radical Polish Ansambl, Unzipped Fly/Bôłt

Projekt Radical Polish Ansambl to próba połączenia archaicznej tradycji polskiej wsi i współczesnej muzyki eksperymentalnej. Za inspiracje posłużyły odnalezione przez Wacława Zimpla w Dehli zapiski dotyczące Tadeusza Sielanki wraz z notacjami muzycznymi a album jest próbą rekonstrukcji muzyki polsko-indyjskiego eksperymentatora.

Radical Polish Ansambl to:
Maciej Filipczuk – skrzypce, kierownictwo muzyczne
Emila Bolibrzuch – skrzypce
Łucja Siedlik – skrzypce
Maria Stępień – skrzypce
Mateusz Kowalski – skrzypce
Marcin Lorenc – skrzypce
Piotr Gwadera – dżaz
Michał Brzozowy – szeptun

Rebetiko Poloniko, Jorgos Skolias i Jarosław Bester, For Tune

Duet Skolias & Bester to eksperymentalny projekt muzyczny, dla którego punktem wyjścia jest tradycyjna muzyka grecka – rebetiko, określana także jako „grecki blues”. Na repertuar składają się utwory powstałe w latach 20-tych i 30-tych XX wieku przetworzone przez artystów. Jorgos Skolias to polski wokalista greckiego pochodzenia, laureat – wraz z braćmi Olesiami – I nagrody w konkursie na Folkowy Fonogram Roku 2013 za album „Sefardix”. Jarosław Bester wraz ze swoim zespołem The Cracow Klezmer Band (obecnie Bester Quartet) to zdobywca Grand Prix Konkursu Muzyki Folkowej „Nowa Tradycja” w 2000 roku.

Šulinys, Babadag, Karrot Kommando

Płyta jest efektem współpracy liderki zespołu Babadag Oli Bilińskiej (laureatki I nagrody w konkursie na Folkowy Fonogram Roku 2014 za płytę „Berjozkele – kołysanki jidysz”) oraz sióstr Lauksminy, Raminty i Dominyki Kriščiūnaitė. Za inspiracje posłużyły tradycyjne litewskie kanony sutartinės. Na płycie pojawia się instrumentarium akustyczne ale także elektroniczne, a teksty czerpią z polskiej i litewskiej mitologii.

Babadag to:
Ola Bilińska – śpiew, gitara elektryczna, syntezator OP – 1, looper
Hubert Zemler – perkusja, balafon, metalofon
Sebastian Witkowski – gitara basowa, syntezator Roland Juno, Roland SH – 101,
Igor Nikiforow – śpiew, gitara elektryczna, perkusja, metalofon
Dominyka Kriščiūnaitė – śpiew, perkusjonalia
Lauksmina Kriščiūnaitė – spiew, perkusjonalia, kankles
Raminta Kriščiūnaitė – śpiew, perkusjonalia

Wędrują nuk nieuzywają, Wędrowiec, Requiem Records

Wędrowiec to laureat I nagrody w Konkursie Muzyki Folkowej „Nowa Tradycja” w 2004 roku. Punktem wyjścia do improwizacji zespołu jest polska muzyka tradycyjna, przede wszystkim obrzędowa z Mazowsza i Lubelszczyzny. Repertuar pochodzi z zapisów Oskara Kolberga, Józefa Chmary, Waleriana Batki, Jana Piotra Dekowskiego, Władysława Skierkowskiego oraz archiwum In Crudo lidera grupy Remka Hanaja.

Wędrowiec to:
Agata Harz – śpiew, przedmioty, małe basy
Emilia Herda – śpiew, piła, przedmioty, bębenek
Piotr Herda – skrzypce, altówka, przedmioty
Remek Hanaj – skrzypce, lira korbowa, przedmioty, taśmy, wierszyki
Gościnnie: Katarzyna Andrzejowska-de Latour – ksylofon


***


Zwycięskie trzy płyty wyłonione zostaną do końca kwietnia 2020 roku, a wręczenie nagród nastąpi podczas 23. Festiwalu Folkowego Polskiego Radia "Nowa Tradycja" w dniach 14-16 maja 2020 roku w Warszawie.

Jury: Lopa Kothari – dziennikarka BBC3, Simon Broughton – redaktor naczelny "Songlines Magazine", Jan Pospieszalski – dziennikarz, muzyk, Jarosław Szubrycht – krytyk muzyczny, "Gazeta Magnetofonowa", Kuba Borysiak – dziennikarz RCKL

W ubiegłym roku pierwsze nagrody w tym konkursie za rok 2018 zdobyły płyty:

I: "Po śladach", Janusz Prusinowski Kompania, Słuchaj Uchem / Buda Musique
II: "Joy!Guru", Bhattacharya / Traczyk / Zemler, Unzipped Fly Records
III: "Bramy Nieba", Vocal Varshe feat. Jacaszek, Requiem Records


***


pk, at

Zobacz więcej na temat: folk Nowa Tradycja