X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Muzyka

Kabaret Dudek i jego społeczna satyra

Ostatnia aktualizacja: 22.02.2011 14:24
Wojciech Młynarski i Edward Dziewoński słuchają wspólnie piosenek legendarnego "Dudka" i tęsknią za staroświecką elegancją kabaretu przedwojennego.
Audio

Serwis specjalny Polskiego Radia poświęcony Wojciechowi Młynarskiemu >>>

- Piosenka kabaretowa to twór łączny - diagnozuje gospodarz pierwszej audycji z archiwalnego cyklu Polskiego Radia "Wojciecha Młynarskiego rozmowy o piosence". - Osobowość wykonawcy, miejsce i jego nastrój doreżyserowują utwór. Wielość spotkań z publicznością sprawić może, że piosenka zaskakująco się przeobrazi.

Spostrzeżenie trafne, zwłaszcza w odniesieniu do twórczości Kabaretu Dudek, którego siła opierała się przecież na wybitnych osobowościach aktorskich. Zresztą największe gwiazdy - Irena Kwiatkowska, Wiesław Gołas i Wiesław Michnikowski - trafiły do Dudka niemal bezpośrednio ze "stajni" Kabaretu Starszych Panów. Warto pamiętać, że Jerzy Wasowski pozostawał muzycznym mentorem nowego zespołu i wraz z Jeremim Przyborą stworzył jego przedostatni, najbardziej wyrafinowany program z klasycznego okresu działalności (1965-75): muzykał (spolszczony "musical") "Gołoledź".

Co zatem różniło "Starszych Panów" i "Dudka"? Zdaniem Wojciecha Młynarskiego, który debiutował jako autor w drugim z kabaretów, przeniesienie ciężaru z surrealnej poetyckości na satyrę społeczną. Natomiast oba zespoły nawiązywało do specyficznej elegancji oraz warsztatowej perfekcji kabaretu przedwojennego.

- We współczesnej twórczości kabaretowej brakuje mi dawnej klasy - stwierdził na początku lat 90. Wojciech Młynarski. - Dla młodych muzyków i aktorów przedwojenna piosenka jest jak nauka dobrych manier...

Zapraszamy do wysłuchania dołączonego nagrania.

Czytaj także

Młynarscy. Rodzina muzycznych talentów

Ostatnia aktualizacja: 14.04.2011 14:30
Niewielu z nas zdaje sobie sprawę, że Wojciech Młynarski, Emil Młynarski - współtwórca Filharmonii Narodowej - oraz perkusista Jan Młynarski to przedstawiciele tej samej, wyjątkowo dla polskiej kultury zasłużonej rodziny.
rozwiń zwiń