Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Stanisław Brzeg-Wieluński 02.01.2022

E-doręczenia w 2022 roku. Jakie urzędy publiczne będą w ten sposób dostępne?

W 2022 r. będzie uruchamiany system e-Doręczeń, czyli elektronicznej korespondencji z urzędami ze skutkiem równoważnym z listem poleconym za potwierdzeniem odbioru. W systemie będzie ZUS, NFZ, KRUS, a firmy dostaną bezpłatny adres do korespondencji z urzędami.

Ustawa o doręczeniach elektronicznych weszła w życie w październiku 2021 roku, jednak dotyczy ona obowiązków, które zostaną nałożone na administrację lub firmy od roku 2022.

Według informacji podanych na rządowej stronie gov.pl e-Doręczenia to usługa, która umożliwia wysyłanie i odbieranie korespondencji elektronicznie ze skutkiem równoważnym z listem poleconym za potwierdzeniem odbioru.

Każdy urząd, obywatel i przedsiębiorca będzie miał jeden adres do kontaktu i zabezpieczoną skrzynkę e-doręczeniową. Docelowo cała korespondencja podmiotów publicznych nadawana będzie w postaci elektronicznej.

System e-Doręczenia wejdzie stopniowo

Od 5 lipca 2022 r. nałożony przez ustawodawcę obowiązek cyfrowej korespondencji  będzie dotyczył: NFZ, ZUS, KRUS, organów kontroli państwowej i ochrony prawa oraz jednostki budżetowe obsługujące te organy.

Kolejne instytucje będą włączać się do systemu od 2023 roku: od 1 stycznia 2023 r. – uczelnie wyższe i PAN, od 1 stycznia 2024 r. – jednostki samorządu terytorialnego i ich związki, od 1 stycznia 2025 r. – pozostałe podmioty publiczne, a od 1 października 2029 r. – sądy i trybunały, komornicy, prokuratura, organy ścigania i Służba Więzienna.

Obowiązek posiadania adresu do e-Doręczeń będzie dotyczył także firm. Od 5 lipca 2022 r. obejmie on nowych przedsiębiorców rejestrujących się w KRS, którzy otrzymają adres do e-Doręczeń automatycznie, a od 1 października 2022 r. przedsiębiorców, którzy zarejestrują się w KRS przed 5 lipca 2022 r.

Z kolei od 31 stycznia 2023 r. adres do e-Doręczeń będą musieli mieć przedsiębiorcy rejestrujący się w CEiDG, od 30 września 2025 r. przedsiębiorcy zmieniający wpis w CEiDG, a od 1 października 2026 r. firmy zarejestrowane w CEiDG przed 31.01.2023 r.

Cyfrowy adres ze strony gov.pl

Adres do e-Doręczeń, po jego aktywacji i wpisaniu do bazy adresów elektronicznych, stanie się adresem do korespondencji urzędowej firmy. Oznacza to, że urzędy korzystające z e-Doręczeń będą przesyłały korespondencję danej firmie wyłącznie elektronicznie.

Firmy już w tej chwili mogą założyć darmową skrzynkę na Koncie Przedsiębiorcy na stronie gov.pl. Wystarczy złożyć wniosek o założenie adresu do e-Doręczeń, a następnie aktywować adres i skrzynkę.

Obywatele niekorzystający z technologii cyfrowych będą mogli korzystać z tzw. publicznej usługi hybrydowej. Publiczna usługa hybrydowa będzie polegała na przetworzeniu korespondencji nadanej elektronicznie do formy papierowe.


PR24/PAP/sw