Oto najlepsze "Carmina Burana"

Ostatnia aktualizacja: 12.01.2015 11:50
"Płytowy Trybunał Dwójki" oceniał nagrania słynnego dzieła Carla Orffa. Znamy zwycięzcę.
Audio
  • "Carmina Burana" przed Płytowym Trybunałem Dwójki
Dorota Kozińska i Kacper Miklaszewski oceniają wykonania kantaty scenicznej Carla Orffa Carmina Burana
Dorota Kozińska i Kacper Miklaszewski oceniają wykonania kantaty scenicznej Carla Orffa "Carmina Burana"Foto: Grzegorz Śledź/PR2

Utwór "Carmina Burana" jest pierwszą częścią tryptyku teatralnego "Trionfi", na który składają się jeszcze: "Catulli carmina" (czyli igraszki sceniczne w 3 aktach z prologiem i epilogiem) oraz "Trionfo di Afrodite" (koncert sceniczny w 7 częściach).
"Carmina Burana" to kantata sceniczna według świeckich tekstów łacińskich z XIII-wiecznego bawarskiego rękopisu – "Codex buranus". Kodeks został spisany około roku 1230, przez uczniów i zakonników. Odnaleziono go w opactwie w Bawarii na początku XIX wieku. Dziś znajduje się w bibliotece w Monachium. Tytuł "Carmina Burana", czyli pieśni z Beuern, pochodzi z połowy XIX wieku. Został nadany przez Johanna Andreasa Schmellera, który w 1847 roku przygotował utwory do wydania. I właśnie to wydanie w latach 30. zainspirowało niemieckiego kompozytora Carla Orffa do napisania kantaty. Z pomocą Micheala Hoffmanna młodego studenta prawa, miłośnika łaciny i greki, wybrał 24 poematy, z których stworzył rodzaj libretta (głównie po łacinie, z kilkoma wersami w starodolnoniemieckim i starofrancuskim).
Utwór Orffa miał swą premierę 8 czerwca 1937 roku w Operze we Frankfurcie nad Menem. Dyrygował Bertil Wetzelsberger, reżyserował Oskar Wälterlin.

Odwiedź stronę "Płytowego Trybunału Dwójki" na Facebooku

Nagrania "Carmina Burana" oceniało jury w składzie: Dorota Kozińska, Kacper Miklaszewski i Wojciech Michniewski. Tytuł zwycięzcy przypadł w udziale wykonaniu, które poprowadził w 2004 roku Sir Simon Rattle
Sally Mathews (sopran), Lawrence Brownlee (tenor), Christian Gerhaher (baryton), Rundfunkchor Berlin, Knaben des Staats-und Domochors Berlin, Berliner Philharmoniker, dyr. Sir Simon Rattle (live, 29-31.12.2004, Filharmonia Berlińska; EMI Records 2005)
Pozostałe nagrania:
Janice Harsanyi (sopran), Rudolf Petrák (tenor, Słowak), Harve Presnell (baryton), Rutgers University Choir, Philadelphia Orchestra, dyr. Eugene Ormandy (LP CBS 1960/CD  CBS/Sony “Great Performance” 1990)
June Anderson (sopran), Philip Creech (tenor), Bernd Weikl (baryton), Chicago Symphony Chorus, Glen Ellyn Children’s Chorus, Chicago Symphony Orchestra, dyr. James Levine (DG 1985, Grammy Award 1987)
Christiane Oelze (sopran), David Kuebler (tenor), Simon Keenlyside (baryton), Knabenchor Berlin, Chór i Orkiestra Deutsche Oper Berlin, dyr. Christian Thielemann (DG 1999/2007 “Greatest Classical Hits”/2013)
Patricia Petibon (sopran), Hans-Werner Bunz (tenor), Christian Gerhaher (baryton), Tölzer Knabenchor, Chor des Bayerischen Rundfunks, Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, dyr. Daniel Harding (live 4/2010, Filharmonia w Monachium, DG 2010)
Yeree Suh (sopran), Yves Saelens (tenor), Thomas Bauer (baryton), Cantate Domino, Collegium Vocale Gent, Anima Eterna Brugge, dyr. Jos van Immerseel (live 19-20.02.2014, Concertgebouw Brugge; Zig-Zag Territoires 2014)

A taki był plan słuchania:

I Runda
Fortuna Imperatrix Mundi
[1] O Fortuna (chór)
II Runda
sopran
I Primo Vero
[4] Omnia Sol temperat (baryton solo)
III Runda
II In Taberna
[12] Olim lacus colueram (tenor, chór męski)
[13] Ego sum abbas (baryton, chór męski)
Finał
III Cours d’amours
[22] In trutina (sopran)
[23] Tempus est iocundum (sopran, baryton, chór, chór dziecięcy)

I Runda
Fortuna Imperatrix Mundi
[1] O Fortuna (chór)

II Runda
I Primo Vero
[4] Omnia Sol temperat (baryton solo)

III Runda
II In Taberna
[12] Olim lacus colueram (tenor, chór męski)
[13] Ego sum abbas (baryton, chór męski)

Finał
III Cours d’amours
[22] In trutina (sopran)
[23] Tempus est iocundum (sopran, baryton, chór, chór dziecięcy)


***

Tytuł audycji: "Kto słucha, nie błądzi"

Prowadził: Jacek Hawryluk

Goście: Dorota Kozińska, Kacper Miklaszewski i Wojciech Michniewski

Data emisji: 10.01.2014

Godzina emisji: 17.00

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak
Zobacz także

Czytaj także

Wagner nad Wagnerami. Trybunał zdecydował

Ostatnia aktualizacja: 12.05.2013 00:02
W kolejnej audycji z cyklu "Kto słucha, nie błądzi" jury wybrało najlepsze nagranie opery "Śpiewacy norymberscy" Ryszarda Wagnera, którego dwusetna rocznica urodzin przypada w tym miesiącu.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Oto najlepsze "Święto wiosny"!

Ostatnia aktualizacja: 25.05.2013 20:29
Pomimo tego, że premiera najbardziej znanego baletu Igora Strawińskiego została bardzo źle przyjęta przez publiczność, dziś - po stu latach od pierwszego wystawienia - jest on uznawany za jeden z najważniejszych utworów XX wieku. W "Płytowym Trybunale Dwójki" wybraliśmy najlepszą interpretację "Święta wiosny".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Trybunał wybrał najlepszego Brittena

Ostatnia aktualizacja: 07.06.2013 20:08
- Muzyka Brittena nie jest łatwa, jej piękno jest pięknem do którego trzeba się wspinać na paluszki - mówił w Dwójce Piotr Kamiński, jeden z członków jury Płytowego Trybunału Dwójki, który tym razem oceniał wykonania opery "Billy Budd".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Missa solemnis w interpretacji Gardinera zwycięża Trybunał!

Ostatnia aktualizacja: 05.04.2014 11:25
W przededniu inauguracji 18. Festiwalu Wielkanocnego Ludwiga van Beethovena w sobotniej "Filharmonii Dwójki" słuchamy najlepszego wykonania "Mszy uroczystej" op. 123 patrona festiwalu.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Brahms najlepszy u Rubinsteina

Ostatnia aktualizacja: 11.10.2014 10:00
Tym razem przedmiotem obrad "Płytowego Trybunału Dwójki" były wykonania II Koncertu fortepianowego B-dur op. 83 Johannesa Brahmsa.
rozwiń zwiń